◄ تشریح آخرین وضعیت خطوط در حال تاسیس متروی تهران
مدیرعامل متروی تهران گفت: طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت که آخرین نسخه آن بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، مطالعات و مقدمات احداث ۴ خط جدید در تهران در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.
علی امام در مورد وضعیت خطوط در حال تاسیس مترو و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی مردم، گفت: امروز پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از تصویب طرح جامع حمل نقل ریلی ، مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه میزان کارایی و همچنین زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای احداث آن مشخص شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است افزود: به شکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیر نقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و ... تغذیه مالی شده و به این لحاظ هیچ آسیبی به روند احداث ایستگاههای باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرحهای توسعه ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.
مدیرعامل متروی تهران افزود: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط جدید که در واقع یک الزام برای پایتخت به حساب می آید و نه یک انتخاب، کاهش در مصرف سوخت، آلایندههای زیستمحیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و ... توجیهات بدیهی بوده و این امور بر همگان مشخص است؛ اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقهای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاههای موجود شبکه مترو، چندان متناسب با جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.
سهم مناطق کمبرخوردار از مترو
امام با تاکید بر اینکه در شکل کنونی توزیع ایستگاه های خطوط هفتگانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده و حتی منطقه ای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد، ادامه داد: اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه های فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه گردید و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیش بینی می شد.
توزیع ۱۲۵ ایستگاه جدید
مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این سوال که با احداث ۴ خط جدید که متعاقب آن حدود ۱۲۵ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ افزود: کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد.
امام با بیان اینکه ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی احداث ۱۲۵ ایستگاه و ۴ خط جدید در افق ۲۰ سال آینده، مساله تامین به موقع منابع مالی است. افزود: در این صورت طی ۳ برنامه ۷ ساله و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، صرفاً باعث افزایش هزینه های احداث خطوط در سال های آتی خواهد شد. در واقع این ۴ خط باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید شک و شبهه ای نیست. فقط می ماند یک تصمیم قاطع جهت تامین مالی کافی و به موقع که به عنوان پشتوانه و ضمانت اجرایی طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت قرار گیرد.
جدول بالا: ایستگاه هایی که خطوط جدید در مناطق مختلف ایجاد می کنند
نمودار بالا: افزایش تعداد ایستگاه های هر منطقه پس از ساخت چهار خط جدید
نمودار توزیع ایستگاه های شبکه مترو در مناطق ۲۲ گانه (هفت خط موجود)