◄ قطار ملی وارد تولید انبوه می شود
اکنون قطار ملی در مرحله تست نهایی یا تست گرم است که بعد از پاس شدن این مرحله وارد تولید انبوه می شود.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: اکنون قطار ملی در مرحله تست نهایی یا تست گرم است که بعد از پاس شدن این مرحله وارد تولید انبوه می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمد فرزی در خصوص آخرین وضعیت قطار ملی به عنوان یکی از طرحهای کلان ملی گفت: تا پایان دی ماه تستهای تایید کننده کارخانهای (FAT) این قطار در محل کارگاه انجام شد.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با بیان اینکه تستهای (SAT) یا تستهای در محل بهره برداری این قطار ملی از ابتدای بهمن ماه آغاز شده است، گفت: این تست که در محل یعنی در خط مترو انجام میشود چند روزی است که شروع شده و در حال انجام است.
به گفته فرزی این تستهای نهایی با نظارت بازرسان خارجی انجام میشود به طوری که بعد از انجام تست نتایج به این شرکت ارسال و تاییدیه و مجوز سیر از آنها دریافت خواهد شد.
وی با اشاره به پارامترهای تست در محل یا تست گرم گفت: وزن قطار با تقسیم بار، حفاظت پوشش، تست تجهیزات قطار با سرعتهای از پیش تعیین شده از سرعت کم برای سرعتگیری و شتابهای لازم، ترمز از جمله مواردی هستند که در تست گرم مورد بررسی قرار میگیرد.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با بیان اینکه این تست در ساعاتی که مترو فعالیتی ندارد (۱۰ شب تا پنج صبح روز بعد) انجام میگیرد، ادامه داد: همچنین به جای مسافر کیسه شن گذاشته میشود تا شرایط کاملاً شبیه سازی شود.
وی تاکید کرد: این تست نهایی یا تست گرم به دلیل اینکه بهرهبردار و خریدار از عملکرد محصول مطمئن شود انجام میگیرد.
به گفته فرزی، معمولاً تست گرم دو تا سه ماه در ساعتهای خارج از مسافربری انجام میشود تا کاملاً از عملکرد ایمن قطار مطمئن شویم اما اگر هر موردی پیش بیاید ممکن است این مدت زمان کم یا زیاد شود. اگر در تست ایرادی وجود داشته باشد، قطار برمیگردد و رفع ایراد میشود.
فرزی افزود: در خط تست تا سرعت چهل کیلومتر بر ساعت طی میشود تا بعد از سرعتهای بالاتر تست شود.
چون مرجع تایید کننده در کشور نداشتیم و این قطار اولین محصول ایرانی در این زمینه است از شرکتی که رزومه کاری در تولید قطار دارد استفاده میکنیم تا بتوانیم تاییدیه بگیریم.
فرزی عنوان کرد: این تستهای یک رام قطار است که بعد از آن وارد تولید انبوه میشود.
وی در خصوص میزان تولید انبوه این قطار گفت: قراردادی برای تولید ۱۶ رام ابلاغ شده و در مرحله انعقاد است.
به گزارش مهر، پروژه قطار ملی از تیرماه سال ۹۸ در راستای انعقاد تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی کلید خورد. این پروژه توسط شرکتهای دانش بنیان اجرایی شده که ۸۵ درصد آن داخلی سازی شده است.