بازدید سایت : ۶۸۲۳۲

◄ دانستنی‌های شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی پایتخت

300 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره‌مندی از مترو تهران

دانستنی‌های شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی پایتخت
تین نیوز |

300 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره‌مندی از مترو تهران

  • شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) اردیبهشت ماه ۱۳۵۴تاسیس شد.
  • سال ۱۳۵۶ ساخت مترو در تهران آغاز شد.
  • از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در بحبوحه سال‌های جنگ تحمیلی، طرح احداث مترو متوقف بود.
  • بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو در تهران از سال ۱۳۷۷ آغاز شد که نخستین ایستگاه صادقیه بود.
  • طول مسیر ساخته شده شبکه مترو تهران در حال حاضر حدود 252 کیلومتر است که حدوداً برابر فاصله تهران تا شهر ساری می‌باشد.
  • شبکه مترو تهران تاکنون بیش از 10 میلیارد (نفر- مسافر) را پوشش داده است که این رقم حدود 120 برابر جمعیت کل کشور است.
  • مترو تهران به لحاظ طول مسیر تعداد ایستگاه‌های احداث شده، کیفیت ساخت و نگهداری یکی از 20 مترو برتر جهان به حساب می‌آید.
  • به مدد بهره‌مندی از شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی تهران، سالانه حدود 300 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی صورت می‌پذیرد.
  • هزینه خرید هر واگن مترو حدودیک میلیون دلار است.
  • هزینه ساخت هر ایستگاه حدود 12 میلیون دلار است.
  • برای ساخت هر کیلومتر مترو در تهران حدود 55 میلیون دلار هزینه صرف می‌شود.
  • هزینه تامین برق یک ماه شبکه مترو در حال حاضر حدود 2 میلیارد تومان است.
  • مسافران با خرید بلیت، تقریباً یک سوم هزینه واقعی هر سفر با مترو را پرداخت می‌کنند.
  • در حال حاضر متوسط زمان انتظار برای رسیدن هر قطار در خطوط مختلف مترو 4 دقیقه می‌باشد که در صورت افزایش قطارها، این فاصله قابلیت کاهش به 2 دقیقه را دارد.
  • برای سرویس‌دهی استاندارد به مسافران، حداقل 1500 واگن دیگر در شبکه خطوط مترو لازم است.
  • در اوج سفرهای روزانه، بیش از 2.5 میلیون سفر در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو طی هر روز انجام می‌شود.
  • غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) استفاده می‌کنند.
  • به دلیل استفاده قطارهای مترو از نیروی شبکه برق، این وسیله حمل و نقلی "پاک" نامیده می‌شود.
  • امروزه تمام مراحل ساخت ایستگاه‌ها و مسیر خطوط مترو توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام می‌پذیرد.
  • برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود 825 نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.
  • در سال‌های اخیر برای تامین تجهیزاتی از قبیل آسانسور، پله‌برقی، درهای ورودی، تجهیزات برقی و ... همگی از تولیدات داخلی استفاده شده است.
  • هر واگن مترو ظرفیت پذیرش 44 مسافر به صورت نشسته و 180 مسافر به حالت کلی (نشسته و ایستاده) دارد.
  • یک قطار مترو با 7 واگن به طور متوسط 325 برابر یک وسیله نقلیه خصوصی، مسافر طی روز جابجا می‌کند.
  • متوسط زمان رسیدن به مقصد با استفاده از مترو یک سوم زمان استفاده شده با بهره‌گیری از وسایل نقلیه شخصی است.
  • در صورت ساخته نشدن مترو، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه‌ها و معابر حمل و نقلی اضافه می‌شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.