پایان حفاری یک فاز از خط ۲ مترو شیراز
عملیات حفاری فاز اول از خط دوم قطار شهری شیراز، به پایان رسید و ساخت ایستگاه آزادی از مجموعه ایستگاههای این خط مترو، آغاز شد.
عملیات حفاری فاز اول از خط دوم قطار شهری شیراز، به پایان رسید و ساخت ایستگاه آزادی از مجموعه ایستگاههای این خط مترو، آغاز شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، صبح شنبه ۲۱ خرداد، به مناسبت سالروز ولادت فرخنده حضرت ثامنالحجج(ع)، مرحله حفاری فاز اول خط دوم قطار شهری شیراز در حد فاصل شهرک میانرود تا میدان آزادی، به اتمام رسید و عملیات احداث ایستگاه مترو آزادی، آغاز شد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در این مراسم ضمن یادآوری اینکه به دلیل برخی مسائل اجرایی، عملیات حفاری در این فاز با تاخیر انجام شد، گفت: حفاری با استفاده از دستگاه تی بی ام در مسیرهای تعریف شده قطارشهری شیراز سال ۹۴ آغاز شده است.
امیر یقطین با بیان اینکه از سال ۱۳۹۹ به بعد شاهد سرعت گرفتن عملیات حفاری خط دوم مترو شیراز بودیم، گفت: با استفاده از دستگاه تی بی ام، حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر خط یک و ۱۶ کیلومتر از مسیر خط دوم مترو حفاری شده که این میزان ماکزیمم استفاده از این دستگاه است.
یقطین با اشاره به انجام ۱۰۰ درصد حفاری مسیر فاز اول خط دوم قطار شهری شیراز، اعلام کرد که عملیات اجرایی احداث ایستگاه آزادی مترو، آغاز و در قسمتی به شکل زیرزمینی اجرایی خواهد شد.
عضو و رئیس کمیسیون عمران شورای شیراز نیز یکی از مصادیق توسعه یافتگی کلانشهرها را افزایش خطوط مترو دانست و گفت: این مهم در کلانشهرهای ایران پیشرفت خوبی طی سالهای اخیر داشته و کلانشهر شیراز هم از این قائده مستثنیگی نبوده است.
علیرضا اسکندری ادامه داد: با همت و تلاش مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در شیراز با پیشرفت خوبی در خط دوم مترو رو به رو هستیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز گفت: از ابتدای شروع به کار فعالیت دوره ششم شورای شهر شیراز با سیاست گذاریهای انجام شده، راهاندازی خط دو مترو و خط سه طی جلسات متعددی به بحث و بررسی گذاشته شد.
اسکندری با تصریح بر اینکه راهاندازی مترو در شیراز مورد رصد و پایش دائمی شوراییان این کلانشهر است، نمونه بارز این مدعا را انتشار و فروش ٨٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت عنوان و ابراز امیدواری کرد که نقدینگی این پروژه هر چه سریعتر تزریق شود.
او اظهار کرد: برای نخستین بار در بودجه سال ١٤٠١ شهرداری شیراز، معادل این مبلغ جزو تکالیف شهرداری آمده تا در بهره برداری از این پروژه تسریع شود.
این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه انتظار شوراییان شیراز از مجموعه مدیریت شهری، تداوم این خطوط در ایستگاههای بیشتر است، گفت: با توجه به بافت جمعیتیدر شرق این کلانشهر، نیاز شهروندان برای دسترسی به خطوط مترو را بیش از پیش کرده است.
اسکندری همچنین گفت: شروع عملیات اجرایی تونل خط سه نیز از دیگر انتظارات اعضای شورای شهر شیراز و کمیسیون حمل و نقل از مدیریت شهری است.
او عنوان کرد، برنامه ریزی شده بود که بتوانیم تا پایان امسال و در دهه فجر بهره برداری از چند ایستگاه خط دو را داشته باشیم و همچنین بهره برداری کامل از این خط تا ایستگاه امام حسین(ع) تا سال ١٤٠٢ پیش بینی شده است.
سید احسان اصنافی، شهردار شیراز نیز در این مراسم با اشاره به پایان عملیات حفاری مکانیزه تونلهای فاز ١ خط ٢ متروی این کلانشهر، از زحمات شبانه روزی مجموعه قطار شهری و قرارگاه خانم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه تقدیر کرد.
او با بیان اینکه بنای خود را بر این گذاشته که رویدادهای مترویی را مستمر رصد کنیم، عنوان کرد: پس از افتتاح ایستگاه قهرمانان و آغاز تست گرم خط دو در ٢٥ بهمن ماه، سایر ایستگاههای فاز یک خط دو از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بودهاند.
شهردار شیراز ادامه داد: از آن بازه زمانی تاکنون، سازه ایستگاه دولت تکمیل و روکش آسفالت در خیان عادل آباد انجام شد و مسیری که سالها مسدود بود باز شد.در ایستگاه رحمت نیز و استقلال نیز با تغییراتی خوبی خوبی مواجه شدیم.
اصنافی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین(ع) تا پایان امسال، بتوانیم ایستگاه استقلال را با فاصله دو ماهه به این ایستگاهها نزدیک کنیم.
او عنوان کرد: عملبات حفاری طبقه زیرین ایستگاه امام حسین(ع) که ایستگاه تبادلی خط دو محسوب میشود نیز رو به اتمام است و سازه آن در دستور کار قرار دارد.
به گفته شهردار شیراز، از نظر ریالی رقمی بالغ بر ٣٠٠ میلیارد تومان از ٢٥ بهمن ماه سال گذشته تا امروز ٢١ خردادماه در فاز نخست خط دو مترو شیراز هزینه شده است.
اصنافی اضافه کرد: عملیات حفاری تونل غربی خط دو مترو که قبل از ایستگاه امام حسین(ع) متوقف شده بود با همت مجموعه قطار شهری، انجام شد و امروز با ورود دستگاه تی بی ام به ایستگاه آزادی، عملیات حفاری قطعه اول خط دو پایان یافت.
او ادامه داد: برای ایستگاه آزادی نیز به دلیل موقعیت قرار گیری در محدوده پارک آزادی، تمهیدات خاصی اندیشیده شده که کمترین آسیب به فضای سبز برسد و همچنین تلاش شده تا کمترین تاسیسات و اتاقهای خدماتی در راستای کاهش خطرات محیطی به کار برده شود.
به گفته شهردار شیراز، ادامه مسیر خط دو از ایستگاه آزادی تا کلبه تعریف شده اما با توجه به بافتهای جمعیتی در قسمت شرقی شیراز، گزینههایی چون ایستگاه تقاطع فضیلت-ابونصر و ایستگاه تقاطع سرداران -ابونصر نیز در دست بررسی مشاور قرار دارد و امیدواریم که به زودی شاهد آغاز فاز دوم از این خط باشیم.