بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

کمک مترو به صرفه‌ جویی ۲۰۰۰ میلیاردی مصرف سوخت تا پایان مهر

خط ۶ مترو در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می‌ شود.

تین نیوز |

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: خط ۶ مترو در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می شود و مسافران این خط از ایستگاه دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مسعود درستی  با بیان اینکه نیروهای مترو در ۳۶۵ روز سال فعالیت می کنند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مشکلی نداشته باشند، اظهار کرد: مترو در سطح دنیا به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی می شود و آلودگی های تهدید کننده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وجود هفت خط در تهران خاطرنشان کرد: متروی پایتخت ۲۵۸ کیلومتر مسافت و ۱۴۴ ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط متروی تهران جابجا می شوند که در روزهای خاص به ۲ میلیون نفر هم می رسد. در حال حاضر ۱۷۱ رام قطار در حال سرویس دهی هستند و حدود ۲۶۰ واگن دو طبقه نیز در خط ۵ مترو فعالیت می کنند. به جز خط ۲ و ۳ که با هم تلاقی ندارند، شش خط دیگر در نقاطی با هم تلاقی دارند و تقاطع های خط یک و سه نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت متروی تهران بیش از این است، یادآور شد: در حوزه ناوگان ما پای کار هستیم، اما کمبود ناوگان موضوعی است که در پایین بودن راندمان اثرگذار است.

درستی با تأکید بر اینکه مترو در تمام دنیا یک شبکه محسوب می شود، تصریح کرد: این هفت خط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را جابجا می کنند و اگر هر خط ۲۰۰ هزار نفر را جابجا کند و شش خط از مدار خارج شوند، در آن زمان حتی ۲۰ هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه ۳۰۰ هزار نفر را جابجا می کند و اگر خط ۲ و ۴ نباشند و مسافر به این خط وارد نکنند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به ۳۰ هزار نفر نیز نمی رسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکه ای فعالیت می کند. ما به خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیاز داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل شود، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی می کند؛ این خط از منطقه ۲۲ آغاز می شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می رسد. سه خط ۸،۹ و ۱۱ نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه ساخت خطوط مترو چند پیش نیاز اصلی همچون منابع مالی دارد، گفت: ۵۰ میلیون دلار به ازای هر یک کیلومتر باید هزینه شود. در بخش ساخت مترو وابستگی وجود ندارد و همه چیز بومی است. در بخش های داخلی نیز قسمتی ارزبری دارد به طوری که در بخش سیگنالینگ با اینکه تولید داخلی است برای تجهیزات اولیه ارزبری دارد.

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد در سطح دنیا به ازای هر یک کیلومتر باید ۵۰ میلیون دلار هزینه شود. برای برنامه ریزی یک خط ۴۰ کیلومتری بخش های مختلف شهر باید به کارگاه تبدیل شود که می تواند ترافیک را مختل کند. اگر بخواهیم طرح را چهار ساله به اتمام برسانیم، باید شش تا هفت دستگاه تی بی ام به کار بگیریم که باید نیازسنجی شود که می توان همزمان از این دستگاه ها در اجرای چهار خط استفاده کرد.

درستی با اعلام اینکه در متروی تهران برنامه ۲۰ ساله تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط ۸ تا ۱۱ با برنامه ریزی وارد مدار شوند، گفت: مدیریت شهری تهران تلاش می کند این بازه ۲۰ ساله را به ۶ سال کاهش دهد.

وی ادامه داد: متروی تهران به پیش از انقلاب باز می گردد و به صورت جدی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرده اما از اسفند ۷۷ اولین افتتاح در خط ۵ انجام شده است. قرار بوده ۲۰ ساله کار انجام شود که تا امروز صورت نگرفته است. واقعیت این است که یکی از نکات مهم در مترو سرمایه گذاری سنگین است و مهمترین و کلیدی ترین کار سرمایه گذاری مناسب در این حوزه است و درآمدهای شهرداری به تنهایی پاسخگو نیست.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه در برخی کلانشهرها نگهداری خطوط دغدغه است، اظهار کرد: بهای بلیطی که از مسافر دریافت می شود کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از ۲۰ درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می شود و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه شود.

درستی با بیان اینکه قرار بوده یک سوم بهای بلیط از مردم، یک سوم از شهرداری و یک سوم از دولت دریافت شود، گفت: یک سوم سهم مسافر بسیار کمتر شده و به یک پنجم کاهش یافته است؛ قرار نیست مردم تحت فشار قرار بگیرند و با همین رویکرد سهم مردم روند کاهشی داشته است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه حمل و نقل عمومی باید در شهرها تقویت شود که مهمترین بخش سیستم حمل و نقل ریلی است، اظهار کرد: تاکسیرانی و اتوبوسرانی را نیز در همین راستا نیاز داریم و باید به موازات مترو تقویت شوند که بخش قابل توجهی از مردم از ناوگان استفاده کنند تا معضل ترافیک و آلودگی کاهش پیدا کند. در هفت ماه منتهی به مهرماه استفاده از مترو باعث صرفه جویی دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه در خطوط مترو پس از ساخت، امکان سنجی صورت می گیرد، یادآور شد: در مطالعات، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی، استهلاک و وقت مردم در نظر گرفته می شود. چهار خط ما منافع بیشتری نسبت به هزینه ها دارد و باید بپذیریم که خطوط مترو سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود.

درستی گفت: همکاران ما در تلاش هستند که بخش میانی خط ۶ را که از خطوط خوب تهران است و از معابر مهمی عبور می کند به اتمام برسانند. خط ۶ در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می شود و مسافران از دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد. این خبر بسیار خوبی است. مسافر در حال حاضر به خوبی از این خط استفاده نمی کند چون جزیره ای است و امیدواریم تا سال آینده، این خط به طور کامل در خدمت مردم باشد.

وی با بیان اینکه شرکت مترو حدود هشت هزار نفر نیروی انسانی دارد، یادآور شد: متروی تهران مظلوم واقع شده است؛ اقدامات مترو به خوبی منعکس نشده است. نیروهای ما به صورت ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال مشغول به کار هستند. هرچند خدمات رسانی به مردم ۱۸ ساعته ارائه می شود اما در ساعات غیر از سرویس دهی، اقدامات نگهداری تجهیزات و آمادگی ناوگان انجام می شود. شرکت بهره برداری بی نظیر است و خدمات فوق العاده ای را ارائه می دهد و امیدواریم بتوانیم کمیت و کیفیت خدمات را ارتقاء دهیم.

بنا براعلام سایت شهر، شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وضعیت متروی پرند تصریح کرد: متروی پرند منشعب شده از جنوب خط یک به طول ۵۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر در حال خدمات دهی تا فرودگاه امام (ره) است و تا ۲۰ کیلومتر آینده به پرند می رسد؛ در بازدید رئیس جمهور از این خط در هفته گذشته، به نظر می رسد یک خط آن تا خردادماه به بهره برداری برسد. متولی متروی پردیس نیز وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آنچه اعلام شده در حال تکمیل مطالعات برای اجرای طرح است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    سنگ گنده علامت نزدنه وقتی از احداث حدودا 250 کیلومتر خط مترو تا 1420 صحبت می کنید درحالیکه می دانید هر کیلومتر مترو , 1200 میلیارد تومان هزینه می بره آنوقت در تکمیل خط 6 و 7 هم می مانید که ماندین , درواقع مدیریت به کیلو کیلو شعار نیست شما صرفا روی تکمیل همین خط 6 و 7 هم متمرکز می شدین که حدودا 15 ایستگاه بالای 75 درصد پیشرفت تا 98 درصد پیشرفت دارند قدم بزرگی برداشته بودین برای کم کردن ترافیک و آلودگی هوای شهر , مدیر یعنی فردی که می فهمه بودجه و امکاناتش چقدره و با همون به شکلی متمرکز و اولویت دار به سمت ساخت و تکمیل یکی دو پروژه می ره شما با افتتاح 1 ایستگاه مترو در همین خط 6 و 7 باعث می شید یکسری از مردم دیگر ماشین شخصی روشن نکنند یعنی 1 قدم مثبت برداشتید 100 تا هندونه با هم بغل می کنید که پروژه ها بشود موزه که چی بشه ؟ در مورد خط حومه هم همینه خط پرند و اسلامشهر هنوز به بهره برداری نرسیده به رودهن و ورامین و شهریار هم می خواین خط مترو بکشید ! گویی قراره 4 تا ساختمان 4 طبقه بسازید ! این کاری که شما می کنید نه تنها به مردم روحیه نمی ده که با موزه شدن پروژه ها , مردم را هم دلسرد و ناامید می کنه .