◄ شروع عملیات حفاری خط 10 مترو تهران؛ به زودی + تصاویر
احداث تونل های فاز نخست پروژه خط 10 مترو تهران به زودی وارد مرحله اجرایی می شود.
احداث تونل های فاز نخست پروژه خط 10 مترو تهران بزودی وارد مرحله اجرایی می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) ؛ به دنبال اتمام قریب الوقوع عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه و آماده شدن نخستین جبهه حفاری در کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، احداث تونل های فاز نخست پروژه خط 10 مترو تهران به زودی وارد مرحله اجرایی می شود. البته طبق روال معمول، پس از مونتاژ کامل دستگاه های این چنینی، یک تا دو هفته تست صحت عملکرد دستگاه انجام شده و در صورت تایید مسئولان فنی مربوطه، عملیات حفاری رسما شروع خواهد شد.
خط 10 مترو تهران به طول تقریبی 45 کیلومتر، شامل 33 ایستگاه بوده که از ایستگاه وردآورد (ایستگاه تبادلی با خط 5) در منتهی الیه غربی خود آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس (ایستگاه تبادلی با خط 4) در شرق پایتخت ادامه خواهد یافت. فاز نخست پروژه ساخت این خط به طول 20 کیلومتر از منطقه سعادت آباد (میدان کتاب) تا وردآورد اجرا خواهد شد.
برای این منظور قرار است 3 دستگاه TBM (دستگاه حفار مکانیزه) به خدمت گرفته شود که دو دستگاه در خلاف جهت یکدیگر از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس و یک دستگاه از کارگاه جنت آباد (به سمت شرق) عملیات احداث تونل و مسیر فاز نخست خط 10 را به انجام خواهند رساند؛ البته شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنت آباد در مراحل اولیه حفاری قرار دارد.
پیش بینی می شود اولین دستگاه حفار مکانیزه که یکصد متر طول و هزار تن وزن دارد، از نیمه دوم شهریور ماه عملیات حفاری تونل های اصلی در بخش غربی پروژه را آغاز نماید. این دستگاه در شرایط مناسب پشتیبانی و اجرایی یعنی زمانی که مصالح لازم (سیمان و آرماتور) به میزان کافی موجود بوده و به دلیل نقص فنی یا موارد تعمیراتی متوقف نگردد، روزانه قادر به حفاری و ساخت 15 متر تونل می باشد. به تعبیر بهتر با راه اندازی 3 دستگاه حفار مکانیزه و تامین مصالح مورد نیاز، اگر اتفاق غیرمترقبه ای در کارکرد این دستگاه ها پیش نیاید، امکان احداث فاز نخست خط 10 مترو تهران ظرف مدت زمان 3 سال وجود خواهد داشت و این امر باعث می شود سرعت پروژه از برنامه زمان بندی آن سبقت بگیرد.