بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

شهرداری از خرید واگن ساخت داخل منصرف شد؟ | چرا تعداد واردات به یکباره افزایش یافت!

در حالی کشور به لحاظ تولید واگن به مرحله خودکفایی رسیده و قرار بود واگن های تولیدی نیز در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد که گویا با افزایش تعداد واردات عملا به این برنامه پشت شده است.

تین نیوز |

در حالی کشور به لحاظ تولید واگن به مرحله خودکفایی رسیده و قرار بود واگن های تولیدی نیز در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد که گویا با افزایش تعداد واردات عملا به این برنامه پشت شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، از مدتها قبل قرار بر تولید واگن ساخت داخل برای شهرداری تهران شد اما سفر شهردار تهران به چین برای حضور در اجلاس راه ابریشم برخی برنامه ریزی ها در این خصوص را به نظر می رسد دچار نقص و تردید کرده است.

در این سفر دو تفاهم نامه و دو قرارداد میان شرکت واگن سازی تهران با شرکای چینی به امضا رسید. یکی از این دو تفاهم نامه، استفاده از ظرفیت مجوز خرید ۱۰۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر تهران است و با امضای آن تولید ۲۵۹ دستگاه واگن شبیه به کنسرسیوم ۶۳۰ واگنی که پیش پرداخت آن انجام شده است، صورت خواهد گرفت.

«رضا شیخ طاهری» مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در این خصوص می گوید: "موضوع دوم تفاهم ‍نامه با طرف چینی، به ظرفیت سازی برای مجموعه واگن سازی تهران بازمی گردد؛ چرا که مجموعه واگن سازی تهران، تنها مجموعه تولیدکننده واگن مترو در ایران است".

اظهارات این مقام مسئول در حالی است که ۴۹ درصد سهام شرکت واگن سازی تهران متعلق به طرف مقابل ( شرکت CRC چین) است. فراموشی قول و قرارهای حدود شش سال پیش، با برآورد نهادهای دولتی، اعلام شد نیاز کشور به ۲ هزار دستگاه واگن مترو، اجتناب ‎ناپذیر است و با توجه به تاکید بر داخلی سازی و حمایت از محصولات و تکنولوژی ساخت داخل، سهم قابل توجهی برای مشارکت کارخانجات داخل ایران در این پروژه در نظر گرفته شده بود.

مقرر شد از مجموع ۲ هزار دستگاه واگن، تعداد هزار و ۵۰ دستگاه جهت رفع نیاز حمل و نقلی پایتخت و ۹۵۰ دستگاه نیز برای کلان شهرها، تولید و تأمین ۱۵۰ واگن به یکی از شرکت های مهندسی و ساخت لوکوموتیو داخلی و ۱۴۴ دستگاه واگن دیگر نیز به شرکت واگن سازی دیگر سپرده شود و قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه نیز با شرکت چینی CRC بسته شد

همان زمان مقرر شد از مجموع ۲ هزار دستگاه واگن، تعداد هزار و ۵۰ دستگاه جهت رفع نیاز حمل و نقلی پایتخت و ۹۵۰ دستگاه نیز برای کلان شهرها تامین شود. از این میزان، برای تولید داخلی واگن با شرکت ها و کارخانجات معتبر و با سابقه، مقرر شد تولید و تأمین ۱۵۰ واگن به یکی از شرکت های مهندسی و ساخت لوکوموتیو داخلی و ۱۴۴ دستگاه واگن دیگر نیز به شرکت واگن سازی دیگر سپرده شود و قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه نیز با شرکت چینی CRC بسته شد.

حتی در زمانی که «شهریار افندی زاده» معاون کنونی وزیر راه و شهرسازی و قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در سال ۹۷ بود به این موضوع اشاره کرده بود که تأمین ۶۳۰ واگن برای متروی تهران در دستور کار قرار دارد که طبق مناقصه انجام شده از سوی وزارت کشور، شرکت واگن سازی تهران و یکی از شرکت های چینی به عنوان برنده مناقصه اعلام شدند.

با وجود قرار و مدارهای بسیارِ شهرداری تهران با شرکت های مختلف داخل کشور، گویا شهرداری تصمیم خود را برای خرید ۶۳۰ واگن از چین، به خرید حدود ۸۰۰ واگن رسانده و از برنامه تولید داخلی واگن ها در کشور منصرف شده است

اما این روزها و پس از گذشت سال ها و فراز و فرودهای بسیار در جریان واردات واگن و افزودن به توان و سرعت سامانه ریلی کشور و با وجود قرار و مدارهای بسیارِ شهرداری تهران با شرکت های مختلف داخل کشور، گویا شهرداری تصمیم خود را برای خرید ۶۳۰ واگن از چین، به خرید حدود ۸۰۰ واگن رسانده و از برنامه تولید داخلی واگن ها در کشور منصرف شده است.

سوال اینجاست که با وجود تاکیدات مکرر مسئولان مبنی بر استفاده از ظرفیت های تولید داخل و افزایش توان تولید، بهره ‎گیری از دانش و توانمندی های جوانان ایرانی و اشتغال آفرینی، چنین تصمیمی چگونه توجیه می شود؟

حال سوال اینجاست که با وجود تاکیدات مکرر مسئولان مبنی بر استفاده از ظرفیت های تولید داخل و افزایش توان تولید، بهره ‎گیری از دانش و توانمندی های جوانان ایرانی و اشتغال آفرینی، چنین تصمیمی چگونه توجیه می شود؟ این میان، عجیب تر انکار وجود کارخانجات مجهز و در حال تولید واگن در کشور توسط مدیر عامل شرکت واگن سازی تهران است.

قوانینی برای استفاده حداکثری از توان تولیدی کشور همان ‎گونه که در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب ۱۵/۰۲/۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی) تاکید بر اعتماد به توانمندی تولید داخل و محصولات ساخت داخل کشور شده است، وزارت صمت نیز موظف به تعریف فرایندهایی برای عمل به این مهم و نظارت بر انجام آن در کشور شده است.

طبق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه به عنوان سندی بالادستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی از سازندگان داخلی حمایت کند

طبق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه به عنوان سندی بالادستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی با حمایت از سازندگان داخلی، تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری، خرید خارجی تجهیزات مورد نیاز را به گونه ای سازماندهی کند که ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم (مصوب اول مرداد ماه ۹۵) با اصلاحات و الحاقات بعدی به ازای خریدهای خارجی، انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد، به گونه ای که تا پایان اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم، حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری با کمک و استفاده از نهادهای علمی و فناوری ملی نظیر جهاد دانشگاهی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان داخلی انجام شود.

در این ارتباط، «محسن صالحی نیا» معاون وقت وزیر صنعت در سال ۱۳۹۹ تاکید کرده بود: «ایدرو» مدیریت طرح تامین تعداد ۲ هزار دستگاه واگن مترو مورد نیاز ۹ کلانشهر کشور را برعهده دارد.

او تصریح کرده بود که در این پروژه قرار است تا سقف ۵۶ درصد تولید داخل صورت پذیرد که اجرای آن بسیاری از اهداف را مهندسی، طراحی و تولید داخل محقق می سازد. آثار عدم اعتماد به تولید داخلی عدم اعتماد به توان تولید داخلی می تواند اثرات عمیق و طولانی مدتی بر توسعه پایدار کشور، رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی داشته باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که برنامه واردات واگن بر خلاف ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه اجرایی خواهد شد یا اینکه دولت و مجلس در این خصوص وارد شده و تصمیم جدی خواهند گرفت؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    شهردار به جای این که به فکر شکوفا شدن اقتصاد ایران و اشتغال جوانان ایرانی باشه به فکر اقتصاد چین و اشتغال جوانان چینی هست

  • ناشناس پاسخ

    دلیلش دریافت پورسانت مدیران شهرداری از شرکت های چینی هست

  • ناشناس پاسخ

    مگر طبق مصوبه مجلس دستگاه ها موظف نیستند که در صورت وجود نمونه ایرانی خق خرید محصول خارجی را ندارند