کارنامه شرکت مترو تهران در سال 1402
سال ۱۴۰۲ به لحاظ رویدادهایی که در عرصه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت رخ داد، سال امیدوار کننده ای بود. در کنار افتتاح ایستگاه ها و ورودی های جدید، عملیات اجرایی دو خط جدید ۸ و ۱۰ از شبکه مترو تهران رسماً آغاز و البته قراردادهای خوبی در زمینه تولید و تهیه ناوگان حمل و نقلی این شبکه منعقد شد.
سال ۱۴۰۲ به لحاظ رویدادهایی که در عرصه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت رخ داد، سال امیدوار کننده ای بود. در کنار افتتاح ایستگاه ها و ورودی های جدید، عملیات اجرایی دو خط جدید ۸ و ۱۰ از شبکه مترو تهران رسماً آغاز و البته قراردادهای خوبی در زمینه تولید و تهیه ناوگان حمل و نقلی این شبکه منعقد شد.
سال ۱۴۰۲ به لحاظ رویدادهایی که در عرصه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت رخ داد، سال امیدوار کننده ای بود. در کنار افتتاح ایستگاه ها و ورودی های جدید، عملیات اجرایی دو خط جدید ۸ و ۱۰ از شبکه مترو تهران رسماً آغاز و البته قراردادهای خوبی در زمینه تولید و تهیه ناوگان حمل و نقلی این شبکه منعقد شد.
به گزارش روابط عمومی امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در سالی که آخرین روزهای آن را پشت سر می گذاریم، تعداد ۱۰ ایستگاه جدید در خطوط یک، ۴، ۶ و ۷ افتتاح شد. این ایستگاه ها شامل ایستگاه و مسیر ۱۹ کیلومتری مترو پرند در امتداد خط یک، ایستگاه علامه جعفری در خط 4، ایستگاه های شهر زیبا، شهران، شهید آرمان علی وردی (کوهسار)، بهار شیراز (بیمارستان خانواده)، آیت ا... کاشانی و شهدای کن در خط 6 ، ایستگاه میدان کتاب در خط ۷ و همچنین ایستگاه تبادلی تربیت مدرس در تقاطع خطوط ۶ و ۷ است.
افتتاح پست برق کیانشهر در نیمه جنوبی خط ۶ به عنوان اولین پست برق مستقل این خط، بهره برداری از ورودی سوم ایستگاه بریانک ویژه توان خواهان در خط ۷ که ورودی خاصی به شمار می آید، آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰، شروع عملیات اجرایی خط ۸ (از خطوط جدید شبکه مترو تهران)، 7 مورد رفع نواقص در خطوط ۳ و ۴ مترو (بالاخص خط ۳)، پایان عملیات حفاری و اتمام مرحله ساخت تونل در پروژه ۱۰ کیلومتری توسعه جنوبی خط ۶ (از دولت آباد تا شهرری و ایستگاه راه آهن سراسری) به همراه آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ به طول تقریبی ۵ کیلومتر(از میدان کتاب تا دانشگاه علوم و تحقیقات) از جمله مهمترین اقدامات اجرایی سال ۱۴۰۲ بود و به این آمار باید بهره برداری از 4 ورودی جدید را هم اضافه کرد.
از سوی دیگر اجرایی شدن قرارداد تولید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از محل فاینانس خارجی بعد از گذشت ۷ سال از انعقاد این قرارداد که بعدها تعداد آن به ۷۹۱ دستگاه واگن ارتقاء یافت و امکان افزایش آن به بیش از هزار دستگاه واگن هم وجود دارد، اتفاق بسیار مهم دیگری بود که ارزش مادی آن بالاتر از یک میلیارد یورو می باشد.
آبان ماه امسال همچنین مجوز رسمی و بین المللی تولید قطار ملی مترو با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد از مجامع معتبر جهانی اخذ شد و فرآیند ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن از محل قرارداد منعقد شده با شرکت واگن سازی تهران به عنوان نخستین گام در تولید انبوه این افتخار ملی شروع شد.
بخشی دیگر از اهم اقدامات شرکت مترو در سال ۱۴۰۲، فعالیت های پیش زمینه ای برای تداوم افتتاحیه ها و شروع عملیات اجرایی پروژه های مهم در سال ۱۴۰۳ است که از جمله مهمترین آنها آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید ۹ و ۱۱ می باشدکه سال آینده محقق می شود. در واقع اتفاقات خوب شبکه مترو تهران، در سال پیش رو نیز تداوم خواهد یافت و از فصل بهار سال ۱۴۰۳ باز هم شاهد رویدادهای امیدوار کننده در این عرصه خواهیم بود.