بازدید سایت : ۵۷۹۷۴

◄ ساخت مترو گران اما تنها راه حل برطرف کردن مشکلات کلانشهرها است

شماری از کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه ساخت مترو گران است اما تنها راه حل قطعی برای برطرف کردن مشکلات کلانشهرهای کشور، توسعه مترو است.

ساخت مترو گران اما تنها راه حل برطرف کردن مشکلات کلانشهرها است
تین نیوز

شماری از کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه ساخت مترو گران است اما تنها راه حل قطعی برای برطرف کردن مشکلات کلانشهرهای کشور، توسعه مترو است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناسان می گویند قدمت مترو در کشورهای غربی بیش از 150 سال است و این کشورها شهرهای خود را چند طبقه کرده اند و هنوز هم در حال توسعه مترو هستند که برای نمونه می توان به مترو نیویورک اشاره کرد.

به گفته کارشناسان، توسعه زیر زمینی یکی از بهترین راه های توسعه حمل و نقل است همان طور که در اروپا نیز طویل ترین تونل های جاده ای ریلی ساخته شده  که تا عمق جنگل ها و دل کوهستان ها و وسط دریاها پیشروی کرده است.

این کارشناسان تاکید می کنند: البته باید در نظر داشت برای ساخت و راه اندازی مترو ، تراموا ، مونوریل،  LRT ، BRT و ... نمی توان این گونه تصمیم گیری کرد که چون در یکی از شهرهای جهان چنین اتفاقی رخ داده عین همان در شهرهای ایران هم اجرا شود بلکه باید مختصات آن شهر از نظر میزان جمعیت، چگونگی پراکندگی شهر و بافت شهر و ... بررسی شود.

به گفته آنان با توجه به این که اغلب کلان شهرهای ما عموما از ابتدا  یکسری روستا با ساخت و ساز دورهمی بودن بعد به همین شکل دورهمی توسعه پیدا کردند، می توان گفت معماری شهرسازی در آنها وجود ندارد و اینجا ساخت مدهای حمل و نقل عمومی در زیر زمین توجیه می شود و با توجه به این که تقریبا در همه کلانشهرهای کشور بافت های فرسوده و قدیمی با عرض کوچه های حتی یک متر  وجود دارد و حتی خود خیابان های اصلی هم حتی کشش توسعه سطحی ندارند و در نهایت مناسب ترافیک محلی هستند،  گاهی حتی فضای قرارگیری پایه های یک پل هم در روند ترافیک مشکل ساز می شود که در چنین شرایطی مترو به ستون فقرات شبکه حمل و نقل عمومی تبدیل می شود و سایر مدها می توانند برای پرکردن فضاهای گپ تعریف شوند مثل اتصال دو ایستگاه مترو به همدیگر یا اتصال یک پایانه بیرون شهر به شبکه مترو و یا سایر کاربری ها مثل گردشگری.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.