بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

◄ راهکار توجه جدی به مسکن، تفکیک وزارت راه و شهرسازی است

مرتضی محمودی؛ نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است: یکی از روش های توجه جدی به مسکن و اینکه دولت بتواند بر روی این موضوع متمرکز بشود این است که وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود.

راهکار توجه جدی به مسکن، تفکیک وزارت راه و شهرسازی است
تین نیوز |

مرتضی محمودی؛ نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است: یکی از روش های توجه جدی به مسکن و اینکه دولت بتواند بر روی این موضوع متمرکز بشود این است که وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود.

به گزارش تین نیوز، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اضافه کرد: یکی از روش های توجه جدی به مسکن و اینکه دولت بتواند بر روی این موضوع متمرکز بشود این است که وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود بدون اینکه بار مالی جدی به دولت بیاورد. باید حوزه مسکن مستقل شود، تداخل موضوعات مربوط به حوزه مسکن با حوزه راه ، حمل و نقل و مسائل کلان کریدوری کشور باعث شده وزیر راه و شهرسازی زمان لازم را به حوزه مسکن اختصاص ندهد و در این خصوص به پیگیری های معاونان بسنده کند.

خانه ملت نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بانک ها به دلیل اینکه هزینه کرد در بخش مسکن با سود کم و بلند مدت همراه است و اینکه آیا بازگشت سرمایه نفعی برای آنها دارد یا خیر در پرداخت تسهیلات تعلل می کنند این در حالی است که آنها متعهد به پرداخت تسهیلات هستند از این رو باید به بانک ها تذکر داده شود و آنها را مجاب کرد تا به تعهد خود در مقابل مردم عمل کنند..

مرتضی محمودی  در مورد تأمین تسهیلات و روند اجرا طرح نهضت ملی مسکن گفت: یکی از مسائل مهمی که دولت ها موظف به حل آن هستند ایجاد مسکن مناسب در جهت رفاه برای مردم است، خلأ مسکن و عقب ماندگی در حوزه تأمین مسکن برای مردم اصل مهمی است، در این زمینه حکومت و دولت ها باید کمک مردم باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات موثر دولت شهید رئیسی در زمینه تأمین مسکن افزود: دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار درصدد بود تا علاوه بر جبران عقب ماندگی 8 ساله دولت یازدهم و دوازدهم، تعهد جدید در خصوص نهضت ملی مسکن را نیز جبران بود، ضمن اینکه باید برخی مسکن های باقی مانده از مسکن مهر را نیز تکمیل و تحویل می داد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور و وزرای راه و شهرسازی آقایان رستم قاسمی و بذرپاش دغدغه جدی برای حل مشکل مسکن مردم داشتند،  محکم در میدان در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال تلاش می کردند، به نحوی که رئیس جمهور شهید به صورت مستمر شورای عالی مسکن را با حضو استانداران، مسئولان و دستگاه های متولی برگزار می کردند تا در این زمینه خلایی وجود نداشته باشد.

محمودی اضافه کرد: عملکرد دولت سیزدهم در پیگیری های جدی، دستورات محکم و برخورد با کسانی که کم کاری می کردند باعث شده بود در حوزه تولید مسکن ملی با وجود سختی ها در تأمین مالی، روند اعطای تسهیلات به پروژه ها، رفع مشکلات و نیازهای پیمانکاران و پیشبرد عملیاتی واحدهای مسکن مهر با سرعت زیاد تحقق یابد، به نحوی که این رشد در سال آخر دولت شهید رئیسی به شدت محسوس بود و شاهد بودیم 7.5 درصد تولید مسکن داشتیم و بعد از شهادت ایشان روند کاهشی شد و در صورت حل نشدن مشکلات این کاهش بیشتر می شود، این مسئله جای درنگ دارد چرا که تعهد ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکن در کشور ایجاد شده و نیاز به تأمین مالی و اهتمام و دغدغه جدی مسئولین ارشد کشور دارد.

خبرهای مرتبط:

ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل‌ و نقل و لجستیک

مشکلات راه، راهداری و حمل و نقل/ تفکیک وزارت راه و شهرسازی و چالش های بی پایان...

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم مشکل اصلی دولت سیزدهم در تأمین مسکن را نیز تأمین مالی دانست و ادامه داد: موضوع نهضت ملی مسکن از روزی که آغاز شد تا به امروز در چهارچوب یک برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق البته با مشکلات فراوان و فشارهای متعدد از جمله پیدا کردن راه حل هایی برای تأمین مالی روبرو بوده است.

وی دو موضوع تورم و کاهش ارزش پول ملی که نشأت گرفته از افزایش نرخ ارز و همچنین مسکن را از مهمترین چالش ها در زمینه رفاه مردم دانست و افزود:  در صورت حل این دو موضوع خیلی از مشکلات مردم حل می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اضافه کرد: یکی از روش های توجه جدی به مسکن و اینکه دولت بتواند بر روی این موضوع متمرکز بشود این است که وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود بدون اینکه بار مالی جدی به دولت بیاورد. باید حوزه مسکن مستقل شود، تداخل موضوعات مربوط به حوزه مسکن با حوزه راه ، حمل و نقل و مسائل کلان کریدوری کشور باعث شده وزیر راه و شهرسازی زمان لازم را به حوزه مسکن اختصاص ندهد و در این خصوص به پیگیری های معاونان بسنده کند.

محمودی ادامه داد: بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات تمرد می کنند، بانک مرکزی نمی تواند تأمین مالی کند یا دغدغه جدی در این زمینه ندارد؛ برای پیگیری مسائل حوزه مسکن باید در سطح رئیس جمهور و وزیر به این مسئله ورود کنند تا بقیه دستگاه ها حساب ببرند و وارد میدان شوند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم باید در خصوص تأمین مسکن ملی مردم و بر زمین گذاشتن این بار سنگین اهتمام ویژه داشته باشد، افزود: با توجه به پیشرفت 20 تا 30 درصدی این طرح در برخی شهرها و پیشرفت 70 درصدی در شهرهای جدید و حومه شهر می توان گفت در مجموع 30 تا 40 درصد پیشرفت را در کل کشور شاهد هستیم. این در شرایطی است که طبق زمان اعلامی در قرارداد نهضت ملی مسکن ظرف دو سال پروژه به اتمام می رسید اما در سال سوم قرار داریم و هیچ اتفاقی نیفتاده است لذا آین مسئله آسیب و آفت تلقی می شود و قطعا با این روال شاهد نارضایتی و گلایه مندی های مردم خواهیم بود، قبل از اینکه به این نقطه برسیم باید تدبیری اندیشید.

وی ادامه داد: اکنون شاهدیم که دولت بزرگ شده ، هزینه های سنگین جاری افزایش یافته است و با توجه به دامنه وسیع دستگاه های اجرایی باید تلاش شود تا با صرفه جویی جلوی ریخت و پاش ها گرفته شود تا بتوان منابع حوزه مسکن ملی را از طرق مختلف تأمین کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه باید بخش خصوصی را وارد میدان کرد، افزود: منابعی در کشور رسوب کرده و در برخی صندوق ها نیز منابعی وجود دارد که باید دولت مبلغی از آن را در بخش تولید و مبلغی را در حوزه نهضت مسکن ملی هزینه کند تا منابع مالی تأمین شود.

محمودی در خصوص عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک ها نیز بیان داشت: بانک ها به دلیل اینکه هزینه کرد در بخش مسکن با سود کم و بلند مدت همراه است و اینکه آیا بازگشت سرمایه نفعی برای آنها دارد یا خیر در پرداخت تسهیلات تعلل می کنند این در حالی است که آنها  متعهد به پرداخت تسهیلات هستند از این رو باید به بانک ها تذکر داده شود و آنها را مجاب کرد تا به تعهد خود در مقابل مردم عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم صنعتی سازی را موجب کاهش هزینه تمام شده دانست و گفت: باید حاشیه سود برخی از شرکت های دولتی تولید کننده سیمان و فولاد که مصالح واحد های مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن را تامین می کنند کاهش دهیم تا این اقلام با قیمت منطقی ترین در اختیار سازندگان قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در پایان گفت: باید از ظرفیت نخبگان، متخصصین این حوزه، پیمانکاران بخش خصوصی، مهندسین در حوزه ساخت استفاده شود، چرا که آنها روش ها و نظرات خیلی خوبی در این زمینه دارند، باید اجماع ملی انجام داد تا بار سنگین مسکن روی زمین  نماند زیرا اطاله این روند موجب نارضایتی مردم می شود این در حالی است که شاهد  اعتراض به کندی تولید مسکن و آماده شدن واحدها هستیم، باید دست به دست هم دهیم و از ظرفیت های مختلف استفاده کنیم تا این بار را از روی زمین برداریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.