بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

جریمه های موجر و بنگاه برای اجاره بها غیرمجاز اعلام شد

طبق قانون اگر موجری اجاره بها را بالاتر از سقف مجاز افزایش داد، مستاجر این قیمت غیرمجاز را می پذیرد اما تا ۵ سال بعد از عقد قرارداد و وقتی که این واحد را تحویل داد، می تواند از مالک شکایت کند.

جریمه های موجر و بنگاه برای اجاره بها غیرمجاز اعلام شد
تین نیوز

دبیر کارگروه تنظیم بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق قانون اگر موجری اجاره بها را بالاتر از سقف مجاز افزایش داد، مستاجر این قیمت غیرمجاز را می پذیرد اما تا ۵ سال بعد از عقد قرارداد و وقتی که این واحد را تحویل داد، می تواند از مالک شکایت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، یاسر دستمالچیان در نشست خبری امروز با اشاره به ساماندهی بازار مسکن اظهار داشت: براساس قوانین مصوب بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه های املاک شکل گرفت و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه اخذ شد، طبق بررسی ها از ۱۸۰ هزار واحد بنگاه معاملات املاک ۱۸ هزار و۵۰۰ بنگاه املاک غیر مجاز شناسایی شد .

دستمالچیان همچنین درباره سامانه خودنویس ادامه داد: مشاوران املاک مکلف هستند با بارگزاری مدارک خود در درگاه ملی مجوزها طی ۱۰ روز پروانه کسب را دریافت کنند. دریافت پروانه کسب منوط به دریافت پروانه تخصصی است و مشاوران املاک مکلف هستند با گذراندن دوره های آموزشی و اخذ موفقیت در آزمون پروانه تخصصی خود را دریافت و فعالیت تخصصی خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه قانون سقف اجاره بها هنوز ابلاغ نشده و پس از ابلاغ آن می توان آثار اجرای این قانون کنترلی را در بازار دید، گفت: قانون ساماندهی بازار مسکن به تصویب رسیده و برای اولین بار برای اجرا در اختیار دولت قرار گرفته است. طبق قانون اگر موجری اجاره بها را بالاتر از سقف مجاز افزایش داد، مستاجر این قیمت غیرمجاز را می پذیرد اما تا ۵ سال بعد از عقد قرارداد و وقتی که این واحد را تحویل داد، می تواند از مالک شکایت کند. 

دستمالچیان تاکید کرد: با شکایت مستاجر، سند ثبت شده مورد بررسی قرار می گیرد و درصورت تایید موجر باید ما به تفاوت مبلغ اخذ شده با ارقام مجاز را بپردازد. همچنین موجر باید ٣ برابر یک ماه اجاره را به عنوان جریمه بپردازد و این جریمه به صندوق دولت واریز می شود.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک هم مکلف به رعایت سقف اجاره بها هستند، ادامه داد: تعزیرات به این موضوع ورود می کند و اگر مشاوران املاک قراردادی را تنظیم کنند که اجاره بها بالاتر از سقف مجاز باشد، ٣ برابر حق الزحمه دریافتی جریمه خواهد شد، در تذکر دوم مشمول ۶ ماه محرومیت و ۴ برابر حق الزحمه جریمه، در تذکر سوم یک سال محرومیت و ۶ برابر حق الزحمه جریمه و در تذکر چهارم محرومیت دائم مشمول مشاوره املاک متخلف خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.