◄ مزیت های راه آهن های برقی نسبت به خودروهای برقی
در حالی که انرژی های پاک و از جمله برق به سرعت در حال جایگزینی با انرژی های فسیلی در بخش ریلی و جاده ای هستند، برخی کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه راه آهن برقی مزیت های بسیاری دارد اما آن چه در آینده موجب برتری آن نسبت به خودروهای برقی خواهد شد، وجود برق بالاسری و عدم نیاز به حمل منبع سوخت آن است.
در حالی که انرژی های پاک و از جمله برق به سرعت در حال جایگزینی با انرژی های فسیلی در بخش ریلی و جاده ای هستند، برخی کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه راه آهن برقی مزیت های بسیاری دارد اما آن چه در آینده موجب برتری آن نسبت به خودروهای برقی خواهد شد، وجود برق بالاسری و عدم نیاز به حمل منبع سوخت آن است.
به گزارش تین نیوز، به اعتقاد کارشناسان، بهره وری بالای موتورهای الکتریکی که به خاطر وزن کمتر، قدرت بالقوه بسیار بالایی دارند نیز یکی از برتری های حمل و نقل ریلی برقی بر حمل و نقل جاده ای برقی است زیرا خودروهای برقی باید باتری خود را حمل کنند.
به گفته کارشناسان این حوزه، در صنعت برق از لحاظ تئوری هرچه ابعاد بزرگتر باشد راندمان بالاتر می رود و به نوعی در بعضی موارد عکس مکانیک است. به طوری که بهره وری ژنراتور، موتور و ترانس های نیروگاهی گاهی به ۹۵ درصد می رسد. در واقع کنترل منابع ماکرو و بزرگ و متمرکز، در صنعت برق راحت تر و کم هزینه تر است و مدیریت آسانتری دارد.
به عبارت دیگر تولیدات ماکرو به دلیل متمرکز بودن از استاندارد یکسان برخوردار بوده و دولت ها راحت آن را کنترل کرده و بر آن اعمال حاکمیت می کنند، اما وقتی تولید میکرو و کوچک و گسترده می شود، اعمال استاندارد و نظارت سخت است.
در حالی که بهره وری موتور الکتریکی و باتری ها در منابع کوچک بسیار سخت و پر هزینه و غیراقتصادی بوده و اعمال استاندارد بر آنها به علت مواجه بودن با میلیونها کاربر دشوار است، راه آهن برقی با استفاده از برق بالاسری از نظر بهره وری بالاترین و از نظر آلایندگی کمترین آلایندگی را دارد. همچنین افزایش بهره وری موتورها و ژنراتورهای الکتریکی در راه آهن برقی به صرفه و امکان پذیر است، ضمن این که تلفات انتقال برق در برق بالاسری در مهندسی برق از لحاظ تئوری امکان صفر شدن دارد.
به طور کلی برخی کارشناسان معتقدند وجود برق بالاسری نقطه ضعف راه آهن برقی نیست اگرچه شاید در مناطق شهری از لحاظ بصری و ایمنی مشکلاتی ایجاد کند اما در مناطق بین شهری امشکل خاصی ندارد. به همین دلیل نباید نگران، نبود باتری ها در قطارها از نظر آلایندگی بود اما استفاده از باتری ها با فناوری پیشرفته تر و ارزان تر در آینده می تواند کارکرد های مفید داشته باشد.