◄ یک پیشنهاد برای افزایش صادرات از ایران به اروپا و چین
ایران با استفاده از مدل صادرات در امارات و شبکه ریلی ترانس خزر، می تواند صادرات خود را به اروپا و چین به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است اگر اقتصاد دریا محور مورد نظر دولت سیزدهم قرار دارد بهترین اقدام نهادینه کردن صادرات و ترانزیت و تجارت مشابه بنادر جنوبی و در ارتباط با کشورهای عربی در دریای خزر و برای بنادر شمالی است.
به گزارش تین نیوز، وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: ارتباط تجاری به شکل صادرات با بنادر آذربایجان و قزاقستان، دپوی کالا در بنادر این کشورها در دریای خزر، تاسیس شرکت در این کشورها و سپس صادرات کالا ایرانی از این کشورها به اروپا و پین و شرق آسیا، می تواند هدف مورد نظر دولت سیزدهم را برای گسترش بنادر، کاملا محقق کند.
این کارشناس گفت: ایران و امارات سالانه بیش از 11 میلیارد دلار تبادل تجاری دارند و کشورهای قزاقستان و آذربایجان به لطف جنگ اوکراین گسترش وسیعی در حجم بار عبوری را از چین به اروپا و برعکس، شاهد هستند.
او افزود: ایران با استفاده از مدل صادرات در امارات و شبکه ریلی ترانس خزر، می تواند صادرات خود را به اروپا و چین به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت بنادر جنوبی کشور بیش از 200 میلیون تن ظرفیت دپوی بار دارند و ایران دارای انواع کشتی در جنوب است در حالی که بنادر شمالی سرجمع 30 میلیون تن ظرفیت دپوی بار دارند و ناوگان کشتی های ایران در این دریا برای رسیدن به حجم بالا صادرات و ترانزیت کوچک است.
به گفته وی در هر دو زمینه نیاز به گسترش بسیار بالایی وجود دارد.