◄ ما بسیاریم
دکتر هادی خانیکی عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی در میزگرد تخصصی روز ایمنی حمل و نقل اظهار داشت: در خصوص انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات باید عرض کنم که تأسیس این انجمن اتفاق مبارکی بود، این انجمن و نزدیکی حوزههای مختلف باعث شد بخشی از شکافهای موجود تا حدی از میان برود، همانطور که میدانید، شکافهای زیادی بین دانشگاه و صنعت و رسانه در کشور ما وجود دارد، روزنامهنگاران حرفهای کمتر با مراکز علمی در ارتباط هستند، نهادهای علمی هم کمتر با حوزههای تخصصی در ارتباط هستند.
خانیکی ادامه داد: همچنین شکاف دیگری بین ساعتهای دولتی و ساعتهای غیردولتی وجود دارد، من در یک نشست بسیار خوب که تیننیوز در اتاق بازرگانی برگزار کرد هم از معایب این گسست گفتم، گسست سوم درواقع درون خود انجمنها و نهادهای علمی و نهادهای تخصصی است.
همچنین دکتر خانیکی از اهمیت نزدیکی بخشهای مختلف گفت: البته به اعتقاد من، چنین نشستهایی نوید شرایط بهتری رامیدهند و به قول آن شعار انتخاباتی که میگفت «ما بسیاریم» ما هم بسیاریم و اگر بتوانیم همدیگر را پیدا کنیم، میتوانیم قدرتی حتی بیش از ارگانهای دولتی داشته باشیم، من زمانی در خدمت آقای معیدفر در وزارت راه بودم و در نشستها شرکت میکردم، در آن نشستها دیدم که در بحث ایمنی راه، حوزه ارتباطات و مسئله اطلاعرسانی تا چه اندازه میتواند مهم و تأثیرگذار باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه گفت: ما ارتباطاتیها، ارتباطات را خیلی بیشتر از رسانه میدانیم و رسانه ازنظر ما تنها بخش کوچکی از ارتباطات است، بنابراین ما همکاریهای زیادی میتوانیم با بخشهای مختلفی داشته باشیم، مثلاً ما میبینیم در ایام نوروز که سفر برای همه مهم میشود همکاری پلیس و ارتباطات میتواند چه نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، به این اعتبار زمانی که به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارتباطات نگاه کنیم، وقتیکه ببینیم ارتباطات تا چه میزانی میتواند سرمایه اجتماعی به وجود بیاورد، متوجه خواهیم شد که دفاع ما از ارتباطات دفاع متعصبانهای نیست.
خانیکی در پایان گفت: زمانی که مرحوم دکتر تهرانیان سفری به ایران داشتند و در دانشگاه امام صادق (ع) تدریس میکردند، تعریفی از ارتباطات ارائه میدادند که جالب بود، ایشان میگفتند ارتباطات، انتقال پیام، کالا و انسان است و ما ارتباطاتیها از دیگر عناصر غافل شدیم و فقط به انتقال پیام توجه میکنیم درحالیکه انتقال کالا و انسان که مفهوم حملونقلی دارد موردتوجه قرار نگرفته است و به نظر من زمانی ارتباطات قدرتمند و تأثیرگذاری خواهیم داشت که به هر سه ضلع این سهگانه پرداخته باشیم.