تشریح زمانبندی بهرهبرداری از راهآهن قزوین- رشت- آستارا- آستارا
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن از نیاز این شرکت به ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تحقق اهداف سند چشمانداز لازم دارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در میزگزد فرصتهای سرمایهگذاری در توسعه ریلی که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و اصحاب رسانه برگزار شددر حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: ۷۰ درصد بار ریلی بر روی ۳۰ درصد شبکه جابجا می شود به طوری که ۸۰ درصد ترانزیت از بندرعباس به سرخس انجام می شود.
وی افزود- مسیر ریلی قزوین-رشت واقع در کریدور شمال-جنوب در تابستان به بهره برداری خواهد رسید، همچنین رشت-آستار نیز ۴ سال آینده و آستارا-آستارا ۶ ماه آینده آماده بهره برادری میشود. تا زمان تکمیل راهآهن رشت-آستارا از حملونقل ترکیبی استفاده میشود.
نوراله بیرانوند بیان داشت: قرار است سهم حملونقل ریلی از حمل ۴۱ میلیون تن در سال ۹۵ به ۱۳۶میلیون تن در پایان برنامه ششم توسعه برسد. همچنین طول راهآهن برقی از ۱۹۶ کیلومتر به بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر برسد و ۳۴ هزار دستگاه واگن باری و مسافری و لکوموتیو در بخش خصوصی و دولتی تامین شود که برای تامین آن به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز است تا ناوگان کشور تا سال ۱۴۰۰ به ناوگان اضافه شود.
معاون شرکت راهآهن با اشاره به قانون تضمین سرمایه گذاری و ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت پذیر گفت: این دو قانون برای حمایت از سرمایه گذاران به کار گرفته میشود. اولین قانون باعث تامین سرمایه ها میشود و دومی ۷.۵ میلیارد دلار از محل صرفه جویی در سوخت به راهآهن کمک میکند.
به گفته وی پروژه های راهآهن رشت-آستار، دو خطهها و قطارهای حومهای شامل فاینانس می شود و از طرفی ۳۲۲۰ میلیون یورو برای پروژههای قطارهای سریع السیرتهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراک در نظر گرفته شده است.
بیرانوندبا بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ و طبق سند چشمانداز باید بر ناوگان و خطوط سهم بخش خصوصی ۵۸ درصد و سهم راهآهن ۴۲ درصد باشد. گفت: حضور ۵۸ درصدی بخش خصوصی در حوزههای لکوموتیو باری، واگن باری و واگن مسافری است که ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و همچنین سهم۵۸ درصدی شرکتهای خصوصی شامل ۶۱۸ لکوموتیو، ۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن باری و ۳ هزار دستگاه واگن مسافری است.
وی یادآور شد: سهم ۴۲ درصدی راهآهن نیز شامل لکوموتیو مانوری، لکوموتیو مسافری و قطار مسافری جمعاً به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل یادآور شد: راهآهن جمعاً ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تحقق اهداف سند چشمانداز لازم دارد.
بیرانوند خاطرنشان کرد: در بخش علائم نیز ۳ پروژه به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو و در بخش لکوموتیو ۲ پروژه به ارزش ۲۳۰ میلیون یورو و در بخش مسافری ۲ پروژه واگن مسافری و ریلباس به ارزش ۹۰۰ میلیون یورو در دست پیگیری قرار دارد.