رتبه ناچیز ایران در حملونقل عمومی
به هر حال این موضوع باید بهطور جدی به آن پرداخته شود چون تن و جان مردم کشور را فرسوده میکند. شاید بتوان گفت ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز در خصوص ترافیک و حملونقل در تهران و شهرهای بزرگ با آن مواجه هستیم حاکمیت نگاه خودرو محور به جای نگاه انسانمحور در طول سالهای گذشته بوده است.
شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک از سهم ناچیز ایران در حملونقل عمومی نسبت به سایر کشورهای دنیا خبر داد و گفت: استمرار و مداومت در برگزاری این کنفرانس در طی سالهای گذشته حاکی از این است که مسئولین شهرداری تهران با اخذ برنامه و راهکارهای نوین و آشنایی با موانعی که در حوزه ترافیک در کشورمان و در دنیا اتفاق میافتد از مجموعه این نظرات در جهت بهبودی کیفیت و کمیت حملونقل در شهر تهران استفاده میکنند.
وی افزود: امیدوارم این کنفرانس بتواند راهحلهایی را برای مشکلات و عبور از موانع حملونقل و ترافیک بهخصوص برای کلانشهر تهران ارائه کند و ما شاهد بهبود وضعیت ترافیک و محیطزیست برای شهرمان باشیم.
نجفی با بیان اینکه بحث ترافیک و حملونقل سالها است که زندگی شهری ما را نهتنها در ایران بلکه در همه دنیا بهطور جدی تحت تأثیر قرار داده است، ابراز کرد: در گزارش سومین اجلاس جهانی برنامه اسکان سازمان ملل یکی از موضوعات مهم زیست شهری را موضوعات مربوط به جابجایی شهری و ترافیک میدانند که این نشاندهنده اهمیت این موضوع بهعنوان یک مسئله جهانی است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه این کنفرانس در سطح جهانی برگزار میشود تا از تجربیات و اندیشههای افراد در خارج از ایران در راستای بهبود مشکلات کلانشهر کشور استفاده شود، تصریح کرد: حملونقل و ترافیک از یک نظر موضوع سادهای است بهواقع فهم این مسئله کاملاً روشن است و همه شهرها بهخصوص کلانشهرها با این موضوع درگیر هستند و همه به دنبال راهحل هستند و گاهی ارائه راهحلها چندان دشوار نیست اما دشواری کار در اجرایی کردن این راهحلها و عملیاتی شدن آنها است. گاهی برای اجرایی شدن این راهحلها و عبور از این مشکلات دچار چالشهای جدی میشویم و حتی در برخی از موارد برای تأمین منابع نیز با چالشها و موانع جدی روبرو هستیم.
این مقام مسئول در شهرداری تهران ادامه داد: به هر حال این موضوع باید بهطور جدی به آن پرداخته شود چون تن و جان مردم کشور را فرسوده میکند. شاید بتوان گفت ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز در خصوص ترافیک و حملونقل در تهران و شهرهای بزرگ با آن مواجه هستیم حاکمیت نگاه خودرو محور به جای نگاه انسانمحور در طول سالهای گذشته بوده است.
نجفی با تأکید بر اینکه امروز در بهترین شرایط حملونقل مسافر در شهر تهران فقط از حدود 22 درصد از حملونقل عمومی به غیر از تاکسی استفاده میشود، بیان کرد: اگر به طرح جامع شهر تهران نگاه کنیم بهخصوص برنامه 5 ساله که امروز چهارمین سال خود را طی میکند باید حملونقل مسافری داخل شهر تهران 75 درصد وسیله نقلیه عمومی باشد که نشاندهنده این است که در سالهای گذشته برای این امر اهتمام جدی وجود نداشته است.
او افزود: متأسفانه در سالهای گذشته توسعه کاربریهایی که در شهر تهران در زمینها و مناطق تهران انجام گرفته بدون جانمایی انسانمحور بوده است بهطوری که در تهران با کاربریهای بزرگمقیاسی مواجه هستیم که دسترسیها از طریق حملونقل عمومی و حتی دوچرخه در بعضی از این مناطق امکانپذیر نیست یا بهسختی انجام میشود.
شهردار تهران با انتقاد به اینکه به نظر میرسد در بسیار از موارد در ارتباط با برنامهریزی و تصمیم گیرها هیچ مؤلفه انسانی مدنظر نبوده است، توضیح داد: متأسفانه پویایی انسان در اکوسیستمهای شهری و زیست شهری موردتوجه قرار نگرفته و حتی از آن غفلت شده است.
نجفی با بیان اینکه درصد سهم سفرهای حملونقل عمومی در کلانشهر تهران به نسبت سایر کلانشهرهای دنیا بسیار ناچیز است، گفت: در راستای چندقطبی شدن حملونقل بایستی تأکید کنم که بهتر است که از سیستمهای قابل اجرا همچون LRT به شرطی که مطالعات علمی در آن وجود داشته باشد، استفاده کنیم و باید به سمت شهر هوشمند که برنامه جدید شهرداری در دوره مدیریت جدید است گامهای بلندی برداریم. مطالعات و برنامهریزیهای این مهم آغاز شده که اگر به نتیجه برسد علاوه بر کاستن از سفرهای درونشهری در توسعه شغل نیز مؤثر خواهد بود.
شهردار تهران به طرح ترافیک جدید شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: هنگامیکه این طرح مطرح شد بسیاری اعلام کردند که شهرداری برای ایجاد منبع درآمد این کار را کرده است. شاید این مشکل از عدم توضیحات کافی ما ناشی شده باشد و یا اینکه بهصورت مغرضانه مطرح شود. چراکه اگر این طرح بهخوبی اجرا شود منابع درآمدی طرح در سال آینده نسبت به سال ۹۶ کمتر خواهد شد. علاوه بر این بعضاً شهرداری بهعنوان ابزار فشار بر گروههای مختلف از کارتهای طرح ترافیک استفاده میکرد که امروز ما بهصورت داوطلبانه اعلام میکنیم که میخواهیم این موضوع را کنار بگذاریم اما این طرح با بیشترین مقاومت روبرو میشود که نشان میدهد اجرا در تهران چه کار پیچیدهای است.
وی با بیان اینکه چطور میشود شهری با ۱۱.۵ میلیون نفر جمعیت را بدون آموزشهای لازم اداره کنیم؟ باید به تجربیات جهانی و داخلی در این حوزه توجه ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: در دولت دوازدهم توجه به موضوع حملونقل بیشتر جلب شده است و برنامه نوسازی ناوگان حملونقل در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با انجام این برنامه شاهد یک تحول جدی در کلانشهرهای کشور باشیم.