بازدید سایت : ۳۷۴۸۴

◄ افزایش قدرت مزیت های رقابتی رویکرد جدید وزارت راه/ در قیمت ها دخالت نمی کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: درست است که ایران در یک چهارراه ژئوپلیتیک قرار دارد اما این کافی نیست، باید به دنبال مزیت های رقابتی باشیم.

افزایش قدرت مزیت های رقابتی رویکرد جدید وزارت راه/  در قیمت ها دخالت نمی کنیم
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی گفت: درست است که ایران در یک چهارراه ژئوپلیتیک قرار دارد اما این کافی نیست، باید به دنبال مزیت های رقابتی باشیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز عباس آخوندی در همایش بین المللی حمل و نقلی که در مرکز همایش های صداوسیما در حال برگزاری است، افزود: سیاستی که من پیگیری می کنم افزایش قدرت مزیت های رقابتی در کنار مزیت های نسبی است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مزیت های نسبی بسیار رخوت آور و اغواگرانه است درنتیجه ما را از تلاش برای گرفتن موقعیت درخور در سطح جهان بازمی دارد.

آخوندی بابیان اینکه تنها ایجاد زیرساخت های فیزیکی کافی نیست، افزود: باید به سراغ زیرساخت های نرم افزاری برویم.

او تصریح کرد: این تغییر انگاره ذهنی در ایران در مراحل آغازین خود است و برای مثال هنوز وقتی می خواهیم از ترافیک حرف بزنیم نخست از زیرساخت، سؤال پرسیده می شود.

او تأکید کرد: من با ایجاد زیرساخت مخالف نیستم، باید زیرساخت ایجاد کنیم اما تجربه به من آموخته است زیربنا کافی نیست.

آخوندی ادامه داد: مسئله این است که تا چه حدی می توانیم قوانین دست و پاگیر را اصلاح کنیم و تا چه حد می توانیم نیروهای انحصارگر را کنترل و تا چه حد توانسته ایم بندرها خود را هوشمندسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد معاونت حمل ونقل در این وزارتخانه گفت: برای پاسخ گویی به این نیازها بود که معاونت حمل ونقل را ایجاد کردیم. برای تمرکز بر بخش نرم افزاری و شبکه سازی، تمرکز بر قوانین و بررسی فرایندها، بررسی زنجیره تأمین و با تمرکز بر بخش خصوصی.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جهان امروز توسعه بدون توجه به آی تی امکان پذیر نیست، گفت: هزار میلیارد تومان برای هوشمندسازی در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای هزینه شده است.

او افزود: باید هر لحظه امکان ردیابی بار و مسافر وجود داشته باشد.

او تأکید کرد: در این راستا گام های بلندی برداشته شده است. اما به هیچ وجه هنوز نمی توانیم ادعا کنیم توانایی رقابت با بهترین های دنیا را داریم.

وزیر راه و شهرسازی هم چنین دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی از سیاست های اصلی این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات اصلی ترین کاری است که باید در وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم.

او افزود: استارت آپ ها نیازمند دسترسی به این اطلاعات هستند. بر همین اساس از شکل گیری کسب وکارهای نو حمایت می کنیم.

آخوندی تصریح کرد: شاید برخی از فعالان حمل ونقل که روش های سنتی را دنبال می کنند از این حرف من چندان خرسند نشوند اما من فکر می کنم حمل ونقل جهان در آینده نزدیک متعلق به استارت آپ ها و شیوه های نو خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: وقتی می خواهیم باری از دالان ایران عبور کند در نهایت به بنگاه های اقتصادی نیاز داریم که در مقیاس جهانی فعالیت کنند.

او تصریح کرد: برای من مثل روز روشن است که این بنگاه ها نمی توانند و نباید دولتی باشند.

او افزود: سال هاست بحث اتحادهای استراتژیک مطرح شده و امیدوارم بتوانیم در این حوزه فعال باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ممکن است ارگان های دولتی گزارش هایی از ایجاد زیرساخت ها ارائه کنند اما درنهایت آنچه مهم است این خوانش فعالان اقتصادی از توسعه است که اهمیت دارد.

آخوندی خبر داد که مدیر کریدور شمال به جنوب تعیین شده است و گفت: هدف از تعیین مدیریت ویژه برای این کریدور تلاش برای ارتباط مؤثرتر با بخش خصوصی است

او تأکید کرد: البته همه چیز در اختیار این وزارتخانه نیست.

آخوندی با اشاره به اهمیت ایجاد بازار رقابتی تأکید کرد: در ایران تمام قیمت ها دستکاری شده است و با این حال هنوز هم صداوسیما تمام تلاش خود را صرف حفظ قیمت گذاری می کند.

او افزود: خوشبختانه در برنامه پنجم و ششم موادی به آزادسازی قیمت ها اختصاص پیدا کرد و در بخش هایی هم اجرایی شد. اما هنوز مورد توافق همگانی نیست.

او تصریح کرد: همه از دولت انتظار دارند در قیمت گذاری مداخله کند.

آخوندی افزود: آزادسازی قیمت ها نیاز اساسی خصوصی سازی است و امیدوارم بخش خصوصی رویکرد روشنی در تعیین قیمت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ایران دومین کشور ارزان جهان در قیمت سوخت است و این موضوع همواره یک مانع قدرتمند برای توسعه ترانزیت بوده است.

او تأکید کرد: ما از بخش خصوصی این را کمتر شنیده ایم که به جای کمک مالی اجازه بدهیم تا بازار رقابتی ایجاد شود درخواست ها بیشتر برای مداخله دولت در اقتصاد است.

وزیر راه و شهرسازی دربارهٔ آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش فرودگاهی و بندری گفت: ما با تمام توان از مشارکت بخش خصوصی حمایت و استقبال می کنیم.

او تأکید کرد: ما در پی مداخله در قیمت ها نیستیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.