◄ آخوندی: فقدان حملونقل یکپارچه چالش زندگی امروز شهرهاست
اگر ما بحث قابلیت زندگی در شهرها بهعنوان یک چالش در نظر بگیریم ریشه این چالش به بحث موبلیتی و حمل و نقل یکپارچه برمی گردد هرچند که راجع به این موضوع تئوری هایی مطرح شده اما در سیستم مدیریتی این بحث در دستور کار نیست.
هفدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیک هم اکنون در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاری است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد به اقتصاد حمل ونقل بازمی گردد اما هنوز در ایران ورود به این موضوع به دلیل داشتن پیامدهای اجتماعی گسترده به شکل جدی فراهم شده است.
آخوندی در ادامه با بیان اینکه بدون ورود به این بحث نمی توانیم یک اقدام جدی در راستای بهبود حمل ونقل در کشور داشته باشیم گفت: به اعتقاد بنده شهرهای ما با دو مسئله بسیار بنیادی و جدی مواجه هستند که عبارت اند از؛ امکان سکونت و جابجایی در شهرها؛ ورود به این دو مسئله اصلی هرکدام مسئله دامن داری را دنبال می کنند.
آخوندی با تأکید بر اینکه اگر ما یک نظام حمل ونقل مطلوب در کشور داشتیم در حال حاضر وضعیت شهرها به این شکل نبود؛ تصریح کرد: در حال حاضر پدیده ای که ما در ایران با آن مواجه هستیم پدیده وارونه و معکوسی است.
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه شهرهای جدیدی در اطراف تهران مانند پرند و اندیشه احداث شد بدون اینکه از قبل بحث حمل ونقل عمومی در آنجا دیده شود بیان کرد: اگر ما بحث قابلیت زندگی در شهرها به عنوان یک چالش در نظر بگیریم ریشه این چالش به بحث موبلیتی و حمل ونقل یکپارچه برمی گردد هرچند که راجع به این موضوع تئوری هایی مطرح شده اما در سیستم مدیریتی این بحث در دستور کار نیست.
او در ادامه افزود: ما هنوز مفهوم حمل ونقل یکپارچه را نداریم و این موضوع در سیستم نظام تصمیم گیری هنوز جای کار بسیاری دارد.
آخوندی به الزامات اقتصادی حمل ونقل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: واقعیت این است زیرساخت های حمل ونقل در ایران کاملاً فرسوده است و این موضوع در تمام ابعاد حمل ونقل نظیر هوایی جاده درون شهری وجود دارد. در حوزه حمل ونقل هوایی دچار فرسودگی ناوگان هستیم در حال حاضر 200 فروند هواپیمای فعال بالای 20 سال در این صنعت فعالیت می کنند.این مشکل در بخش جاده ای نیز به صورت مشابه حمل ونقل هوایی و جود دارد.
او گفت: همین بحث به شکل بسیار گسترده تر به جهت کمبود و فرسودگی در حوزه ریلی داریم . اگر بخواهیم به یک میانگینی برسیم در بخش مترو 28 میلیارد دلار به سرمایه گذاری نیاز داریم که نوسازی ناوگان هوایی به بالای 50 میلیارد دلار نیاز دارد.
ادامه دارد...