بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
به بهانه ادغام نمایشگاه های ریلی در سال ۹۳

◄ مدیران بخش خصوصی به استقبال ادغام نمایشگاه های ریلی می روند / سودی که عاید همه می شود

◄ مدیران بخش خصوصی به استقبال ادغام نمایشگاه های ریلی می روند / سودی که عاید همه می شود

تین نیوز | برگزاری متعدد نمایشگاه های حوزه حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی طی سال های گذشته با انتقادات متعددی همراه شد. این نمایشگاه ها که اغلب پیشوندها و پسوندهای "اولین" و "بین المللی" را دارا بود، با توجه به هزینه های بالا و بهره وری پایین و عدم توجه لازم به رابطه بخش حاکمیتی و بخش خصوصی واکنش های مختلفی را برانگیخت؛ از این رو همواره این سوال مطرح می شد که آیا بهتر نیست نمایشگاه های متعدد در یک نمایشگاه بائ کیفیت ادغام شود و راه آهن نقش نظارتی داشته باشد.

به گزارش تین نیوز، بعد از حضور مدیریت جدید راه آهن با مذاکرات انجام شده بین انجمن های صنفی و تخصصی ریلی و دانشگاه علم و صنعت مقرر شد نمایشگاه های ریلی با محوریت راه آهن در سال 93 با یکدیگر ادغام  شوند. 

خبرنگار تین نیوز در این گزارش، موضوع ادغام نمایشگاه های ریلی در یک نمایشگاه را از زبان کارشناسان، متخصصان و فعالان صنعت ریلی کشور جویا شده است.

غلامرضا رزازی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع ریلی در حاشیه اولین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنايع ریلی به تین نیوز با حمایت از این موضوع، پشتوانه انجام چنین اقدام گسترده ای را در حوزه ریلی تجربه شرکت در نمایشگاه های خارجی همانند اینوترنس آلمان و اوراسیای ترکیه می داند.

این همان تجربه ای است که سید کاظم حیان مدیرعامل حمل و نقل ریلی نیرو نیز آن را برای شرکت خود مفید دانسته و معتقد است هم اکنون شاهد بازدهی این تجربه برای شرکتمان هستیم.

وی می گوید: شرکت حمل و نقل ریلی نیرو به همت تین نیوز در نمایشگاه اوراسیا شرکت کرد و اکنون اثرات مفید و سازنده آن را شاهد هستیم. اگر این اتفاق گسترده تر شود و کاری که تین نیوز در ارتباط با نمایشگاه اوراسیا انجام داد در کشور نیز اتفاق بیفتد، ما نیز استقبال می کنیم.

ادغام نمایشگاه ها صرفه جویی و اثرگذاری را در پی دارد
حال این سوال مطرح است که چرا بهتر است بجای تکرار و تعدد نمایشگاه ها در صنعت ریلی کشور، شاهد یک نمایشگاه واحد باشیم؟

حیان در این مورد می گوید: در صورتی که یک شرکت متصدی شود  و یک نمایشگاه با کیفیت برگزار کند بسیار اثرگذار تر از نمایشگاه های پراکنده و متعدد است.

سید رسول خلیفه سلطانی مدیرعامل توکاریل نیز معتقد است:  ادغام تمام نمایشگاه هایی که در صنعت حمل و نقل در کشور برگزار می شود می تواند از هزینه های زائد جلوگیری کند. در این صورت می توان این هزینه ها را برای برگزاری یک نمایشگاه بزرگ و با پتانسیل بالا در نظر گرفت. شرکت کنندگان نیز با آگاهی به این امر که در یک نمایشگاه بزرگ شرکت می کنند تمامی انرژی خود را برای حضور در آن نمایشگاه هزینه می کنند و بدین صورت هم نمایشگاه با کیفیت تر و هم حضور بهتری را از شرکت کنندگان شاهد هستیم.
 
مدیرعامل حمل و نقل ریلی نیرو نیز تجمیع انرژی شرکت های خصوصی در صورت ادغام نمایشگاه ها برای حضوری ثمربخش را تایید می کند و می گوید: در صورتی که در کشور در سال نهایتا دو نمایشگاه برگزار شود تمامی فعالان این بخش انرژی خود را به همین دو نمایشگاه اختصاص می دهند. این نکته مهمی است به گونه ای که هیئت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی نیرو تنها اجازه شرکت در دو نمایشگاه را در سال صادر کرده است، زیرا برای ما کیفیت حضور مهم است. اگر تاکید بر کیفیت حضور برای مسئولان در بخش ریلی مهم باشد این اقدام قطعا باید عملی شود.

جذب مخاطب؛ سودی که عاید همه می شود
محمد جواد فخاری مدیرعامل ریل ترابر سبا به وجه دیگری از این اقدام اشاره می کند، یعنی بازدید کنندگان بیشتر که می تواند برای شرکت های فعال در بخش خصوصی به معنی سود در آینده باشد، زیرا توجیه اقتصادی  این شرکت ها برای حضور در یک  نمایشگاه چشم اندازی است که برای بازگشت سرمایه در آینده دارند.

فخاری به عنوان یکی از اعضای انجمن صنفی حمل و نقل ریلی می گوید: نمایشگاه هایی که در بخش حمل و نقل در طول سال برگزار می شود هر یک به ارائه یک نوع خدمت می پردازند. بخشی از این نمایشگاه ها به ارائه خدمات مسافری، فروش بلیط و مواردی از این دست است و بخشی نیز در بخش تعمیر و نگهداری ویا حمل بار و ...قطعا  در صورت ادغام این نمایشگاه ها، می توان تعداد بازدید کننده بیشتری را جذب کرد. این اقدام دقیقا همان کاری است که سایر کشورها نیز انجام می دهند تا هم در هزینه ها صرفه جویی شود و هم نمایشگاه هایی با توان و بازدید کننده بیشتر را شاهد باشند.

اما چرا بخش خصوصی می تواند با حفظ نقش نظارتی راه آهن گزینه بهتری برای برگزاری چنین نمایشگاهی باشد؟

محمد میرجلیلی مدیرعامل راهبران مشتاق معتقد است: هر کجا که برپایی نمایشگاه ها به بخش دولتی مربوط بوده است امور کند پیش رفته است. بخش خصوصی همواره در این زمینه عملکرد سریع تر و بهتری را داشته است زیرا سود خود را می بیند، درگیر بروکراسی نمی شود و سریع تر تصمیم می گیرد، بنابراین تلاش می کند که بهترین خدمت را ارائه دهد.

وی در ادامه تاکید می کند: البته ادغام نمایشگاه های حمل و نقل ریلی و واگذاری آن به بخش خصوصی در صورتی می تواند به موفقیت کامل برسد که راه آهن نقش نظارتی خود را حفظ کند.

صرفه جویی، حضور پر رنگ تر، جذب مخاطب، انجام سریع تر و ثمربخش تر امور برگزاری نمایشگاه و موارد اینچنین کلید واژه هایی است که از دید مدیران شرکت ها می تواند با ادغام نمایشگاه های بخش ریلی حاصل شود. باید منتظر ماند و دید آیا ادغام این تعداد نمایشگاه در سال 93 می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد تا نمایشگاه صنعت ریلی کشور را به استاندارد های جهانی نزدیک کند؟

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.