بازدید سایت : ۵۹۳۴۳
گزارش تین نیوز همزمان با برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی اوراسیا؛

◄ نگاهی به حمل و نقل ریلی در ترکیه + جدول

◄ نگاهی به حمل و نقل ریلی در ترکیه + جدول

تین نیوز | هر چند حمل و نقل به عنوان تنها عامل توسعه به حساب نمی آید و علل و عوامل بسیار دیگری هم هست که موجب رشد و توسعه اقتصادی می گردد، اما نباید از خاطر دور داشت که یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی، حمل و نقل است.

به گزارش تین نیوز این روزها آثار اقتصادی حمل و نقل را می توان بر همه فعالیت های اقتصادی از جمله صنایع کشاورزی، خدمات، توریسم و ... مشاهده کرد. لذا رسانه ها شاهد برگزاری نمایشگاه های مختلف در سراسر جهان هستند. دبر این اساس با توجه به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی ریلی اوراسیا در استانبول شناخت وضعیت حمل و نقل کشور ترکیه خالی از لطف نیست.

بدین منظور در زیر وضعیت حمل و نقل ریلی کشورترکیه، مورد بررسی قرار گرفته است:
راه‌آهن ملی ترکیه، دارای 10،894 کیلومتر خط‌آهن است که 2،336 کیلومتر آن برقی است. هم‌اکنون راه‌آهن، سهم عمده‌ای از کل حمل و نقل ترکیه را برعهده دارد.

همگی شهرهای مهم این کشور با قطار به یکدیگر مرتبط هستند. راه‌آهن ترکیه در سال 1927 میلادی، تاسیس شده است. حمل و نقل ریلی در ترکیه پیشینه‌ای طولانی دارد و به زمان امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد. پایانه حیدر پاشای در طرف آسیایی شهر استانبول عمری صد ساله داشته و ارزش تاریخی دارد. این پایانه هم اکنون نیز فعال بوده و در کنار خدمات حمل و نقل، کاربردهای فرهنگی نیز دارد.

ترکیه از طریق راه‌آهن با همه‌ کشورهای همسایه از جمله ایران مرتبط است. از طرف غرب، خط‌آهن ترکیه به یونان و بلغارستان رفته و از شرق به ارمنستان، گرجستان و ایران مرتبط است. از جنوب نیز ترکیه با سوریه و سپس عراق از طریق راه‌آهن ارتباط دارد. خط‌آهن ترکیه- ارمنستان به جهت برخی اختلافات دو کشور در حال حاضر بسته است. بدیهی است که از طریق این خطوط ریلی، امکان تردد کالا و مسافر به سادگی میان کشورهای همسایه وجود دارد.

اما پروژه‌های در دست ساخت ترکیه در زمینه حمل و نقل ریلی به شرح زیر است:
1.    پروژه تونل زیر «تنگه بسفر» برای اتصال خطوط راه‌آهن طرف آسیایی و اروپایی استانبول، که شبکه راه‌آهن آسیا و خاورمیانه را به اروپا متصل می‌کند. این پروژه در سال 2004 میلادی، آغاز شده است. 
2.    پروژه خط تندروی استانبول- آنکارا که فاصله زمانی این دو شهر را از 6.5 ساعت به 3 ساعت کاهش می‌دهد. 
3.    پروژه خط تندروی آنکارا- قونیه که فاصله زمانی این دو شهر را از سه ساعت به یک ساعت کاهش می‌دهد.

4.     پروژه خط‌آهن کارس- تفلیس- باکو که موافقت‌نامه آن در سال 2007 میلادی، میان سه کشور ترکیه، گرجستان و آذربایجان امضا شد. این پروژه نقش مهمی در مبادلات اقتصادی میان کشورهای همسایه با ترکیه ایفا خواهد کرد. 

در زمینه خطوط ریل سبک، ترکیه دارای امکانات مناسبی است. شهرهای استانبول، آنکارا، بورسا، آنتالیا و قونیه تراموا دارند و شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر و بورسا دارای قطار زیرزمینی نیز هستند. در شهر آدانا نیز قطار زیرزمینی در حال راه‌اندازی است.

گفتنی است چهارمین نمایشگاه بین المللی اوراسیا با حضور بیش از 300 شرکت و پروژه مهم و مرجع در حوزه ریلی، 15 تا 17 اسفند (برابر با 6 تا 8 مارس 2014) در محل نمایشگاه های بین المللی شهر استانبول در ترکیه برگزار می‌شود.
در این راستا تین نیوز به عنوان حامی رسانه ای این نمایشگاه با مدیریت نمایشگاه تخصصی ریلی اوراسیا (Euroasia Rail) ارتباط، برقرار کرده است و به عنوان نماینده این نمایشگاه در ایران هماهنگی لازم را برای اجاره غرفه یا بازدید این نمایشگاه فراهم آورده است.

جدول آمار و اطلاعات راه آهن ترکیه در زیر به نمایش گذارده شده است.

 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.