بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

آماری که با آمار بین‌المللی نمی‌خواند

|

تین نیوز | پیش‌بینی‌های عجیب و غریبی که برخی مسئولان به خبرنگاران یا اهل صنعت می‌دهند نه تنها جای ابهام دارد بلکه پا رافراتر گذاشته و آمارهایی اعلام می‌کنند که حقیقت ندارد.شاید بتوان این‌گونه آماردهی را گذاشت به حساب کم‌تجربگی بخشی از صنعت حمل و نقل هوایی؛ اما همیشه نمی تواند کم‌تجربگی را دلیل اصلی بسیاری از اشتباهات دانست.بالاخص اگر این آمارها با آمارهای بین‌المللی نخواند.
هر روز شاهد آمار و خبرهایی هستیم که از مسئولان به گوش می‌رسد اما متاسفانه در برخی مواقع دیده شده که این اخبار از صحت کافی برخوردار نیستند و منجر به ابهاماتی می‌شود.
 
 چندی پیش «علیرضا جهانگیریان» اعلام کرده بود  ، که سهم ارزش افزوده حمل و نقل هوایی از تولید ناخالص ملی در کشورهای پیشرفته 5 درصد است و با توجه به وسعت و جمعیت ایران می بایست سهم ارزش افزوده این صنعت 20 میلیارد دلار باشد، چنین ارقامی با در نظر گرفتن رشد سایر صنایع بیشتر جنبه غیر واقعی و آرمانی داشت و انتظار می رفت سایر مسئولین نسبت به چنین رقم های واکنش نشان دهند ولی برعکس آن رخ داد و «دکتر علی محمد نوریان» قائم مقام صنعت هوانوردی ایران قدم را فراتر نهاد و اعلام کرد سهم حمل و نقل هوایی در کشورهای پیشرفته از اقتصاد ملی 10 درصد است و این میزان در ایران تنها دو درصد است در حالی که این ادعا  بر اساس منابع آماری ملی و بین المللی نادرست است.
 
لذا در راستای مشاهده سهم حمل و نقل هوایی از کل اقتصاد در سایر کشورها به گزارشات مجمع جهانی اقتصاد مراجعه شد. مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum)، بنیادی غیردولتی و بین‌المللی، مستقر در ژنو سوئیس است و امسال نیز دکتر روحانی رییس جمهور وقت ایران نیز در مراسم سالانه این مجمع در داوس شرکت کردند . لذا مجمع جهانی اقتصاد در یکی از گزارشات خود سهم حمل و نقل هوایی از اقتصاد ملی کشورهای جهان را در قالب نمودار ارائه کرده که هیچ کشوری از جهان وجود ندارد که سهم حمل و نقل هوایی در آن ده درصد باشد.
 
از سویی جهت مشاهده سهم حمل و نقل هوایی از کل اقتصاد کشور به حساب های ملی نزد بانک مرکزی ایران مراجعه شد. حساب های ملی شامل مجموعه ای منسجم و سازگار از حساب های اقتصاد است که بر اساس قواعد بین المللی تهیه می شوند و نظام آن به گونه ای است که داده ها و اطلاعات اقتصادی جهت دست یابی به اهداف تجزیه و تحلیل و سیاست گذاری اقتصادی اقتصادی استفاده می شود. حساب های ملی ایران از سوی بانک مرکزی از سال 1338 تهیه می شوند. بخش هشتم حساب های ملی ایران شامل گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات است و کلیه فعالیت های جا به جایی کالا، نگهداری انبارها و سردخانه ها اعم ار خصوصی و عمومی و فعالیت ارتباطلت مربوط به پست و تلگرات، تلفن و مخابرات را شامل می شود این گروه شامل پنج بخش حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی ، انبارداری و ارتباطات می باشد.
 
بدین منظور هر ساله بانک مرکزی به منظور ارزش فروش خدمات، هزینه های عملیاتی و در آمد عوامل تولید از صورت های مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت آسمان، شرکت فرودگاه های کشور و ... استخراج می کند.
 
آخرین آماری که از حمل و نقل هوایی در بانک مرکزی وجود دارد مربوط به سال 1385 می باشد که ردیف 359 به قیمت پایه میزان در آمد (ارزش افزوده) صنعت حمل و نقل هوایی 7347 میلیارد ریال برآورد شده است و ارزش کل اقتصاد کشور در ردیف 21 یه قیمت پایه 2260530 برآورد شده است. و سهم حمل ونقل هوایی سه دهم درصد (سه هزارم) محاسبه می شود. درنتیجه میزان اعلامی آقای نوریان هفت برابر میزان واقعی است. چنین خطاهای باعث پیش بینی های عجیب در صنعت می شود به عبارت دیگر عبارت آمارهای ایشان از وضعیت صنعت هوایی ایران و جهان مطابق آمارهای بین المللی و ملی نیست.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.