◄ عوارض نمیگیریم که بخشی از آن را به پدافند هوایی ارتش ببخشیم
تیننیوز| مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با بیان اینکه به هیچ وجه مسئول تأمین هزینه امنیت عمومی نیستیم و حتی تأمین هزینههای امنیتی اختصاصی هم بر عهده ما نیست، گفت: قادر به پرداخت هزینههای امنیت عمومی و هزینههای دفاعی نیستیم و طبق مستندات پیمان شیکاگو که کشور ما آن را پذیرفته و به عنوان قانون ملی باید به آن احترام گذاشته شود؛ به هیچ وجه مجاز به پذیرش و اختصاص هیچ سهمی از هزینههای امنیت عمومی و دفاعی از منابع خود نیستیم و لذا چنین هزینههایی را هرگز نخواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، رحمتاله مهآبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: به طور کلی هوانوردی نظامی از هوانوردی غیرنظامی جداست، ما و همکاران نظامی دو مجموعه مستقل از هم هستیم و مرزهای متفاوت از هم داریم. بنابراین، هم در استانداردها و هم در مأموریتها و هم در عملیات با یکدیگر متفاوتیم اما در عین حال ارتباط و همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داریم.
پدافند هوایی ارتش تنها تأمین کننده امنیت در فضا نیست
وی گفت: در کل جهان هر یک از دو مجموعه هوانوردی نظامی و هوانوردی غیرنظامی وظایف و مأموریتهای خاص خود را دارند. وظیفه ذاتی و مأموریت اصلی نیروهای نظامی، تأمین امنیت ملی و مأموریت اصلی بخش غیرنظامی هم تأمین ایمنی است. هر دو نیز بسیار مهم و حساس هستند. حتی در حوزه نظامی هم مأموریت بخشهای مختلف یکی نیست.
مهآبادی اضافه کرد: مثلا پدافند هوایی که شامل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میشود و نقش بسیار ارزشمندی هم برای حفاظت از مرزهای هوایی، مقابله با تهدیدهای متوجه امنیت ملی در شرایط جنگ و تهدید ایفا میکنند اما تنها تأمینکنندگان امنیت در فضا نیستند. بلکه نیروهای دیگری هم هستند که گونهای دیگری امنیت را که برای مقابله با اقدامات تروریستی و عامدانه در فرودگاهها و در فضای سرزمینی، سایر اماکن حساس و در گستره کشور بوجود آورده و خدماتی را بدون تبلیغات، سر و صدا در رسانهها
ارائه میکنند که به اندازه خدمات مرزبانی هوایی، دریایی و زمینی اهمیت دارد.
وی عنوان کرد: انجام این نوع خدمات که بیشتر جنبه پیشگیری دارد نیازمند تجهیزات، فرایند، آموزشها و نیروهای عملکننده خاص خود است. مثلاً با اینکه کارکنان سپاه پاسداران مأموریتهای مهم و مختلفی در هوا، زمین و دریا دارند؛ اما در حوزه مقابله با تهدیدهای متوجه حملونقل هوایی، تنها نیروی عملکننده سپاه، سپاه حفاظت هواپیمایی است. ارائه این خدمات نرمتر، غیرملموس و در عین حال بسیار حساس و سخت است زیرا تهدید پنهان بوده و کشف آن بسیار دشوار است.
به گفته این مقام مسئول، ادعای اینکه امنیت درون مرزها حاصل تلاش یک مجموعه است را هیچ کس نمیپذیرد. بلکه امنیت کشور محصول تلاش مجموعههای مختلف و حتی مقاومت گروههای مختلف مردم و جانفشانی شهدا در طول نزدیک به چهار دهه عمر انقلاب است.
مهآبادی با تفکیک خدمات امنیتی اختصاصی از خدمات امنیت عمومی گفت: امنیتی در حملونقل هوایی در سطحی گسترده و توسط عناصر مختلف نظامی، انتظامی، امنیتی و سازمانهای غیرنظامی دیگر انجام میشود که سپاه حفاظت هواپیمایی، وزارت اطلاعات، پلیس فرودگاهها، پلیس گذرنامه و حتی واحدهای حراست فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی، به صورت یکپارچه در آن مشارکت مهم دارند، از نوع امنیت اختصاصی است. در این نوع امنیت، عدم ارائه خدمات معمولاً به مفهوم عدم امکان انجام پرواز است.
وی یادآور شد: مثلاً اگر نیروی حفاظت سپاه به موقع در پرواز حاضر نشود، اگر حراستها به موقع تشخیص هویت را انجام ندهد؛ یا اگر مأموران گذرنامه و وزارت اطلاعات در زمان مشخص شده، خدمات خود را ارائه ندهند؛ پرواز دچار تآخیر خواهد شد. اما نیروهای ارائهکننده امنیت عمومی مانند پدافند هوایی ارتش، هیچ دخالتی در این فرایند ندارند. این به معنی کمبود ارزش خدمات نوع اول نیست بلکه منظور حضور و عدم حضور پدافند هوایی ارتش به همان اندازه که در فعالیتهای تجاری در بازار، باز و بسته شدن مغازهها و کسبکارهای شهر تأثیر دارد؛ در کسب و کارهای حملونقل هوایی،
هوانوردی و فرودگاهی هم موثر است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ما در فرودگاهها از خدمات امنیتی اختصاصی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده میکنیم و البته هزینههای آنها را هم به جای دولت تأمین میکنیم.
وی تأکید کرد: در واقع تأمین امنیت نوع دوم، خدمات امنیتی اختصاصی است و معمولاً هزینه و نحوه پرداخت آن هم متفاوت است. حتی بودجه عمومی هم این پرداختها را از هم متمایز کرده، مثلاً برای سپاه حفاظت ردیف مستقلی را تعریف کرده که البته متناسب با نیاز این عزیزان نیست. در فرودگاهها هم تمام هزینههای ساخت و نگهداری اماکن در اختیار این نیروها، خودروهایشان و تأمین، تعمیر و نگهداری تمامی وسایل و تجهیزات کنترلهای امنیتی مورد نیاز که رقم آن هم بسیار سنگین و سالیانه بیش از 200 میلیارد تومان است و یا هزینه حفاظت فیزیکی اماکن از جمله ساخت دیوارها و جادههای حفاظتی
توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تأمین میشود که سالیانه هزینههای سنگینی را بر بودجه این شرکت تحمیل میکند که تحملش کم کم برای ما غیر ممکن میشود.
مهآبادی با بیان اینکه ما به هیچ وجه مسئول تأمین هزینه امنیت عمومی نیستیم و حتی تأمین هزینههای امنیتی اختصاصی هم بر عهده ما نیست، گفت: ما قادر به پرداخت هزینههای امنیت عمومی و هزینههای دفاعی نیستیم و طبق مستندات پیمان شیکاگو که کشور ما آن را پذیرفته و به عنوان قانون ملی و بیشتر از آن باید به آن احترام گذاشته شود؛ به هیچ وجه مجاز به پذیرش و اختصاص هیچ سهمی از هزینههای امنیت عمومی و دفاعی از منابع خود نیستیم و لذا چنین هزینههایی را هرگز نخواهیم پرداخت. از طرفی در دنیا نیز هزینههای امنیتی فرودگاهها و پروازها یا توسط دولتها پرداخت شده یا
از ذینفعان دریافت میشود. در همین راستا، تغییر شیوه تأمین هزینه امنیت فرودگاهها و پروازها در دستور دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و کمیته حفاظتی صنعت است.
"نه" مجلس و مراجع عالی امنیتی به تقاضاهای پدافند هوایی
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: دوستان و همکاران پدافند هوایی ارتش در جریان دقیق هستند که کمیسیونهایهای مختلف مجلس از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون عمران به عنوان دو کمیسیون خاص و مربوط و همچنین سایر کمیسیونها مانند کمیسیون بودجه و محاسبات و کمیسیون اقتصاد و حتی کمیسیونهای مختلف تلفیق و صحن مجلس، بارها به پیشنهادها و تقاضاهای برداشت از منابع ما به نفع پدافند هوایی ارتش، صراحتاً "نه" گفتهاند و قوه مقننه صراحتاً تأکید کرده است که طرح این درخواستها به صلاح کشور نیست.
وی افزود: به همین ترتیب عالیترین مراجع امنیتی کشور هم در این مورد نظرشان را بصورت کاملاً شفاف اعلام کردهاند. بنابراین، شایسته است نیروی پدافند هوایی نیز مشابه سایر نیروهای صاحب قدرت در امور امنیت، به این مبانی، قوانین و تصمیمات که بارها و بارها به آنها اعلام شده، پایبند باشند و از تداوم ایجاد فضای غیردوستانه و بیان ادعاهای غیرکارشناسانه و ارائه اطلاعات غلط که بدون نتیجه بوده و تنها فضای همکاریها را برهم زده و وقت ارزشمند مجلس، دیگر دستگاهها و متولیان شرکت حساس فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را برای پاسخدهی به آن میگیرد؛ اجتناب
کنند.
وی تصریح کرد: انتظار داریم که این دوستان با درک درست شرایط حساس حاضر، ضمن اینکه اجازه سوء استفاده به دشمنان را ندهند؛ شرایطی را هم ایجاد نکنند که وقت محدود ما به جای صرف تأمین ایمنی مردم و توسعه کمی و کیفی خدمترسانی به مردم و بخش نظامی؛ در پاسخدهی به ادعاهای بیاساس، تلف شود. همچنین فرماندهان با تجربه پدافند باید همکاران جوانشان را توجیه کنند که از فرصتهای محدود کشور که ممکن است بعدها از ما دریغ شود و افسوس از دست رفتنش را بخوریم نباید غافل شد بلکه باید از آن برای رفع نارساییهای مهم موجود کشور و ملت کاملاً بهره گرفت.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه همینجا متقاضی که دوستان پدافند هوایی به این دور و تسلسل باطل پایان داده و در فرایند بودجه 1396 مجدداً شرایطی را ایجاد نکنند که مجبور باشیم دورباره کارهای مهم و حساس خود را رها کرده و وقت و امکانات خود را برای حضور متمادی در مجلس جهت پاسخ دادنها به این درخواستها و ادعاهای بیمورد اختصاص دهیم که بارها و بارها مجلس به آن «نه» گفته است و این منطقی نیست.
مغایرت پرداخت هزینههای امنیت عمومی و دفاعی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اصول ایمنی پروازها
مهآبادی با بیان اینکه من با اعتقاد به ضرورت حفظ احترام و اقتدار بخش نظامی و علیرغم فشار بسیار سنگینی که در مقام پاسخدهی به اطلاعات و ادعاهای کاملاً واهی که حتی ارزش خدمات حدود 6000 نیروی متخصص یک شرکت فوقالعاده حساس و بینالمللی را زیر سوال برده تحمل کرده و میکنم؛ گفت: سعی کردم تا به سوالات ارباب جراید و افکار عمومی در این مورد پاسخ ندهم و الآن هم در همین چارچوب فقط به صورت کلی اظهار نظر کرده و تنها اعلام میکنم که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینههای امنیت عمومی و دفاعی را نمیتواند و نباید بپردازد زیرا چنین اقدامی را مغایر با
اصول حرفهای و مقررات ناظر بر ایمنی پروازها و جان مسافران میدانیم.
وی اضافه کرد: البته پاسخ ریز ادعاها و اطلاعات غلط ارائه شده از سوی برخی ارگانها را بارها به صورت مکتوب و مستند، تسلیم نهادهای عالی نظامی- دفاعی، امنیتی و قانونگذاری کرده و در جلسات متعدد غیر علنی نیز به صورت مصداقی و به ریز و مستند در مورد ادعاهای واهی و اطلاعات غلط اعلام شده، اظهار نظر کردهایم. از اینکه برخی نیروها غیر دوستانه و بد عمل کرده و حرمت ما و خودشان را رعایت نکردهاند، شدیداً گلایه دارم.
هر کاری که بتوانیم برای تقویت و پشتیبانی بخش نظامی انجام خواهیم داد
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه ما هم مشابه تمام سازمانها و آحاد ملت بزرگمان به پشتوانه نیروهای نظامی نیاز داریم، گفت: حفظ روابط دوستانه و تحکیم هماهنگی بیش از پیش دو بخش هوانوردی نظامی و غیرنظامی برای ما یک ضرورت و مأموریت حرفهای است و ما مانند گذشته از هر کاری که بتوانیم برای تقویت و پشتیبانی بخش نظامی انجام دهیم؛ قطعاً فروگذار نخواهیم کرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از فرودگاهها و کل فضای کشور به طور مشترک توسط دو بخش نظامی و غیرنظامی مورد بهرهبرداری است و بخش نظامی یکی از بهرهبرداران اصلی زیرساختهای فرودگاهی و ناوبری هوایی است ولی ما تاکنون بار سنگین تأمین هزینههای آن را یک طرفه و به تنهایی پذیرفتیم و تمامی همکاران نظامی که هیچ مشارکتی در پرداخت این هزینههای کمرشکن نداشته و ندارند؛ در حالی که تأمین این هزینهها بر عهده دولت است و باید به ما کمک کنند تا این هزینهها به بودجه نظامی اضافه شده و از آن محل پرداخت شود نه اینکه فشار بر ما مضاعف کنند.
به گفته مهآبادی، هرگونه تضعیف شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در واقع تضعیف بخش نظامی نیز به شمار میآید و در جبههای واحد و مرزهای بسیار نزدیک به هم در حال خدمت به مردم و ارزشآفرینی متفاوت برای کشور هستیم و باید ضمن تلاش برای تقویت یکدیگر، از هر اقدامی که زمینه تضعیف طرف مقابل را فراهم میکند؛ اجتناب کنیم.
مجلس تکلیف تمام درآمدهای شرکت و محلهای مصرف آن را بهطور کامل و دائم در قانون روشن کرده
مهآبادی با تأکید بر اینکه کنترل مطلق فضای کشور و ترافیک پروازهای نظامی و غیرنظامی در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است، اضافه کرد: این امر در تمام دنیا و کشورهای عضو ایکائو روالی معمول است و فقط اندک کشورهای غیر عضو ایکائو و دارای رژیمهای نظامی از آن تبعیت نمیکنند. همچنین در ایران طبق ماده 161 قانون برنامه پنجم که به اجرا درآمده و در اساسنامه شرکت هم به صورت رسمی قید شده و در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده است، خدمات ناوبری هوایی تمامی هواپیماهای نظامی و غیرنظامی در فضای کشور و نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای
غیر نظامی و حتی در فرودگاههای مشترک به صورت انحصاری در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است.
وی عنوان کرد: بنابراین همه عواید ناشی از ارائه این خدمات فقط متعلق به این شرکت است، ضمن اینکه مجلس تکلیف درآمدهای شرکت و محلهای مصرف آن را نیز بطور کامل و دائم روشن کرده است. طبق مفاد ماده 36 الحاقی قانون احکام دائمی 100% این درآمدها اختصاصی تعریف شده و قانونگذار هم تأکید کرده که این منابع فقط باید صرف اجرای مأموریتهای شرکت از جمله توسعه زیرساختهای فرودگاهی و ناوبری هوایی شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از نظر درآمدها بسیار ضعیف است؛ برآوردهایی که انجام شده بیش از 25 هزار میلیارد تومان برای خارجسازی فرودگاهها و سامانههای ناوبری هوایی از شرایط نامطلوب فعلی و جلوگیری از تبدیل شدن این دو حوزه به گلوگاه توسعه حملونقل هوایی و حتی گلوگاه توسعه اقتصادی کشور نیاز است. در حالی که بخش عمدهای از درآمدهای ما یا وصول نمیشود و یا در قفس بدهیهای معوق خطوط هوایی اسیر و گرفتار شده است. بدهی خطوط هوایی حدود 700 میلیارد تومان است ضمن اینکه هنوز هم خلاف قانون،
بهای تمام شده بسیاری از خدمات ما در قالب تخفیفات تکلیفی و خدمات رایگان پرداخت نمیشود.
400 میلیارد تومان اعتبار برای اداره 54 فرودگاه و فضای کشور کافی نیست
وی با بیان اینکه کل درآمدهای ما در سال گذشته که سال بسیار پرترافیکی هم بود حدود 1500 میلیارد تومان بوده که 1300 میلیارد تومان آن هم بیشتر وصول نشد؛ هزینههای جاری شرکت فرودگاهها را سالانه حدود 1100 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اعتبار 400 الی 500 میلیارد تومانی برای توسعه 54 فرودگاه و فضای کشور بسیار ناچیز است و از دولت میخواهیم که برای رفع این مشکل مفاد ماده 161 قانون برنامه پنجم که در برنامه ششم هم تفویض شده است؛ دقیقاً اجراء شود.
مهآبادی اضافه کرد: احداث یا نوسازی هر باند پروازی فرودگاهی حدود 100 میلیارد تومان برای ما هزینه دارد. معمولاً فرودگاههای بزرگ دو باند دارند و در برخی فرودگاهها به سه باند پروازی نیاز داریم که در اینباره میتوان به فرودگاه مهرآباد اشاره کرد، اما ما حتی هزینههای تأمین و نوسازی و بهسازی یکی از باندهای پروازی فرودگاهها را هم به سختی تأمین میکنیم و علاوه بر آن توسعه و نگهداری عوامل میدان پروازی، ترمینالها و تجهیزات آنها و خدمات لند ساید نیز نیازمند صرف اعتبارات سنگین است که در ظرف درآمدی شرکت نمیگنجد.
ادعای نجومی 1800 میلیارد تومانی
مهآبادی افزود: متأسفانه عدهای از متولیان بخش نظامی (پدافند هوایی) مدام اعلام میکنند که درآمد شرکت فرودگاهها فراوان است و ظاهراً این ادعا را هم باید به فهرست نجومیها اضافه کرد. آمارهایی که در فضای رسمی و غیررسمی درباره درآمد شرکت و فعالیت ما توسط این دوستان منتشر شده و در اختیار تصمیمگیرندگان مهم کشور از جمله متولیان قانونگذاری گذاشته شده، کاملاً غیرکارشناسی، عجیب و از اساس غلط است و نمیدانیم از کجا آمده است. اینکه به برخی نمایندگان مجلس گفته شده که درآمدهای ما به حساب خزانه واریز نشده و مستقیماً برداشت میشود و یا در یک سند رسمی پخش
شده در مجلس ادعا شده که درآمد پروازهای عبوری با دلار 3000 تومان بیش از 1800 میلیارد تومان است؛ ادعایی عجیب مردود است.
وی با بیان اینکه ما شرکتی دولتی هستیم و چیزی برای پنهان کردن نداشته و تمام گزارشهای مالی شرکت هر سال افشاء میشود، گفت: سال قبل هم یک نسخه از صورتهای مالی حسابرسی شده را در رد ادعاهای پدافند در اختیار مجلس قرار دادیم. اگر بدانیم که کل بودجه شرکت در بهترین شرایط هم به این اعداد و ارقام نرسیده، اگر بدانیم که تفاوت ادعا در مورد درآمدها و واقعیت حدود 1000 میلیارد تومان است و یا ریالی از درآمدهای شرکت به صورت غیرمستقیم قابل برداشت نیست؛ به جفایی که به ما شده و هزینه سنگینی که ارائه این اطلاعات به ما و کشور تحمیل کرده و تأثیرات ناصوابی که در اذهان
تصمیمگیرندگان بجا گذاشته واقف میشویم ولی ما خویشتنداری کرده و حتی در مقام دفاع از خود، مرزهای اخلاقی را نشکستهایم.
پارسال 360 میلیارد تومان خدمات رایگان به بخش نظامی دادیم امسال فعلاً 420 میلیارد تومان / هر بخشی به جای دخالت در حوزه وظایف دیگران به وظیفه خود عمل کند
رییس هیئت مدیره شرکت فرودگاهها با بیان اینکه برای اداره درست کشور و اتخاذ تدابیر صحیح توسط تصمیمگیرندگان عالی، همه ما مسئول هستیم و باید اطلاعات صحیح به مبادی ذیربط ارسال کنیم و هر بخشی هم به جای دخالت در حوزه وظایف دیگران به وظیفه خود عمل کرده و از جنجالهای رسانهای و ورود به فضای یکدیگر اجتناب کنیم؛ گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، خدمات میفروشد و مانند نهادهایی نظیر گمرک و گذرنامه عوارضی برای واریز به خزانه دریافت نمیکند. بلکه آنچه که به حسابهای ما نزد خزانه واریز میشود؛ بهای خدمات اختصاصی است که ارائه میدهیم
و دلیلی ندارد که بخواهیم بخشی از آن را به نهاد و نیروی دیگری ببخشیم.
وی ادامه داد: آنچه ما دریافت میکنیم؛ هزینه ارائه خدمات است نه عوارض که متاسفانه در حال حاضر بخش عمدهای از آن را به خاطر تعرفههای تکلیفی که کمتر از قیمت تمام شده است و همچنین معافیتهای مقرر شده از سوی دولت دریافت نمیکنیم که از آن جمله میتوان به ارائه 360 میلیارد تومان خدمات رایگان به بخش نظامی در سال قبل اشاره کرد، میزان آن در سال جاری بر اساس برآوردها به حدود 420 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و امیدواریم با تصویب حکم مربوط به آن در برنامه ششم توسعه، از طریق دولت به ما پرداخت شود تا این منابع صرف بهسازی و توسعه زیرساختهای فرودگاهی و
سامانههای حساس کنترل ترافیک هوایی شود و بتوانیم خدمات ایمنتر و بهتری به مردم ارائه دهیم.
ایمنی نباید فدای امنیت شود/ ما عوارض دریافت نمیکنیم که سهمی از آن را به دیگران بدهیم
مهآبادی پیش از این هم در اینباره گفته بود: ایمنی و امنیت هر دو مهم است اما ایمنی نباید فدای امنیت شود؛ دوستان در قرارگاه پدافند هوایی فرض غلطی برای ادعای خود دارند مبنی بر اینکه که شرکت فرودگاهها عوارض عبور بابت پروازهای عبوری دریافت میکند و لذا باید رقمی هم به آنها اختصاص دهد، در حالی که اخذ عوارض ناوبری در صنعت هوایی ممنوع است. یعنی طبق پیمان شیکاگو اگر سرویسهای ارتباطی، کمک ناوبری و راداری به پروازها ارائه ندهیم؛ بابت صدور اجازه عبور از آسمان حق نداریم هیچ رقمی را دریافت کنیم.
بنا به گفتههای قبلی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، این شرکت عوارض دریافت نمیکند. عوارض دریافتی دستوری و بدون هزینه است بلکه شرکت خدماتی تولید کرده و بهای آن را دریافت میکند؛ ما برای ارائه خدماتمان باید تجهیزات مختلف بخریم، سرمایهگذاری سنگین کنیم، نیرو استخدام کرده و هزینههای آموزش، توسعه و نگهداشت آنها را بدهیم و نهایتاً ارزش افزوده ایجاد شده آن را هم در همین صنعت هزینه کنیم. ناظر صنعت به ما میگوید دولتها حق ندارند درآمدهای ناشی از ناوبری هوایی را صرف هزینههای دفاعی کنند چون این به معنی فدا کردن ایمنی
است.
پدافند هوایی ارتش فوراً تکذیب کند
وی پیش از این با قاطعیت گفته بود که به جهان هوانوردی اعلام میکنیم که به جز مرکز کنترل فضای کشور متعلق به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هیچ تشکیلات دیگری کوچکترین تاثیری در نقل و انتقال پروازهای عبوری و غیر عبوری ندارد و اخبار منتشره در زمینه دخالت نیروهای نظامی در کنترل ترافیک هوایی کاملاً غلط است. مهآبادی اضافه کرده بود که فرماندهان محترم پدافند هم با آگاهی از واقعیات و قوانین ناظر، باید در آینده هرگونه ادعاهای غلط منتسب به دخالت آنها در کنترل ترافیک هوایی را که بازتابش برای کشور پرهزینه است؛ فوراً تکذیب کنند زیرا از نظر نهادهای ناظر
بینالمللی، کمترین دخالت پدافند هوایی یا هر نیروی نظامی دیگری در خدمات کنترل ترافیک هوایی، نوعی تجاوز و مداخله غیرقانونی محسوب شده و حتی ادعای آن هم برای کشور خسارات سنگین دارد.
بنا به گفته مهآبادی جنس خدمات پدافند هوایی از نوع امنیت ملی و کالای عمومی است که ارائه آن وظیفه دولتها بوده و هزینه آن نیز از محل درآمدهای عمومی از جمله مالیات تأمین شده و بردوش همه مردم و بنگاهها است. وی با این استدلال گفته بود که ما از طریق پرداخت مالیات، سهم خود را از هزینههای امنیت عمومی پرداخته و از طرفی بخش عمدهای از هزینههای سنگین امنیتی که توسط ارگانهای مختلف برای تأمین امنیت فرودگاهی ارائه میشود را میپردازیم و همه تجهیزات، ماشینآلات و ساختمانهای این عزیزان را خودمان تامین میکنیم. مثلاً 53 هزار متر مربع ساختمان
برای سپاه پاسداران و 45 هزار متر مربع برای پلیس در فرودگاهها فقط اماکن ساخته و تحویل آنها دادهایم؛ چرا باید مجدداً هزینههای امنیت عمومی و هزینه دفاعی بر ما تحمیل شود؟ اگر این هزینهها افزایش یابد یا حتی اگر پرداخت این هزینهها همواره تداوم یابد؛ چگونه میتوانیم کیفیت خدمات و ارتقای ایمنی را به عنوان مهمترین انتظارات مردم و دولت محقق کنیم؟
رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی در مصاحبههای قبلی خود ضمن رد ادعای اینکه ایکائو فضای ایران را امن اعلام کرده و به خاطر این ترافیک هوایی کشور از دو سال گذشته افزایش یافته، گفته بود که اولاً چنین گفتهای از سوی ایکائو بیان نشده و هیچ سندی هم در این زمینه وجود ندارد؛ ثانیاً علت افزایش پروازها نیز از یک سو به دلیل اجبار پروازها برای عبور از فضای کشور و از سوی دیگر به دلیل اعلام آمادگی ما برای ارائه سرویسهای ارتباطی، کمک ناوبری و راداری به صورت ایمن و استاندارد بوده و دلیل آن هم این است که با بازشدن اخیراً برخی از مسیرهای هوایی کشورهای رقیب،
تعداد قابل توجهی از این پروازها به خارج از مسیرهای هوایی ایران مهاجرت کرده و رشد پروازهای عبوری کاملاً متوقف شده است. البته عدم همکاری برخی ارگانها برای اصلاح ساختار فضا و رفع نقاط تبادل خطرناک هم در این امر موثر بوده است.
مهاجرت بی بازگشت پروازهای عبوری/ کندی تصمیمگیری و از دست رفتن قریبالوقوع فرصتهای بزرگ و استراتژیک کشور
مهآبادی با بیان اینکه ماههاست برای تبدیل فضای ایران به نقطه تعادل منطقهای و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در آسمان، طرحهای خود را به طور رسمی تقدیم نهادهای تصمیمگیرنده امنیتی و دفاعی کردهایم و با تشکر از همکاریهای ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت دبیرخانه شورای امنیت ملی از اجرای پروژه فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر گفت: متاسفانه زمان به سرعت به ضرر ما سپری میشود و با توجه به آزادسازی قریبالوقوع موصل و بازشدن کامل آسمان عراق و تلاشهایی که برخی از دشمنان منطقهای کشور از جمله رژیم اشغالگر قدس برای جلوگیری از تبدیل ایران به
قدرت و نقطه تعادل منطقهای در فضا داشته و دارند.
وی با بیان اینکه نگرانیم که کندی تصمیمگیری و عدم همکاری به موقع برخی ارگانها فقط افسوس و هزینه فرصت از دست رفته را برایمان باقی بگذارد، گفت: طرحهای خود را آماده و تقدیم مقامات محترم مسئول در بخشهای دفاعی و امنیتی کرده و حتی جلسات متعددی برای اجرای آن برقرار کردیم و قول صدور تمام مجوزها نیز داده شده اما متاسفانه عملاً اتفاقی نمیافتد. لذا از مسئولان امر میخواهیم که سریعتر عمل کرده و لحظهای را از دست ندهیم زیرا اگر مهاجرت پروازها آغاز شود؛ بازگرداندن آن تقریباً غیر ممکن است و فرصت تاریخی، بزرگ، استراتژیک و تجدید ناشدنی کشور برای
ارزشآفرینی و تقویت قدرت و امنیت ملی مورد تهدید جدی است.
پدافند میتواند خدمات اختصاصی به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی را قطع کند
مهآبادی در مورد ادعای پدافند هوایی ارتش در سهیم بودن درآمدهای ناوبری هوایی با ذکر مثالی از اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از کشتیها گفته بود: اگر دوستان پدافند از اقدامات ارزشمند نیروی عزیز و مقتدر دریایی ارتش جمهوری اسلامی الگوبرداری میکنند باید به چند تفاوت و نکته مهم توجه کنند: اولاً نیروی دریایی در خارج از آبهای سرزمینی و درون آبهای بینالمللی خدمات ارائه میدهد، ثانیاً واقعاً خدمات این نیرو اختصاصی است؛ ثالثاً این خدمات به ناوگان مورد تهدید دزدان دریایی ارائه شده و رابعاً رایگان است. به فرض اگر قرار باشد
نیروی دریایی هزینهای هم بابت خدمات خود مطالبه کند، نخست؛ خدمتگیرنده را باید مخیر به دریافت و یا عدم دریافت خدمات کند و دوم؛ بهای توافق شده را فقط از همان خدمتگیرنده مطالبه کند نه از سازمانی دیگر مانند سازمان بنادر و دریا نوردی. پدافند هوایی ارتش هم اگر ادعایی دارد؛ به ما مربوط نمیشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها تصریح کرد: این رفتار غلط اگر نهادینه شود؛ فردا متولیان برقراری امنیت مرزهای زمینی و دریایی هم باید از متولی ترانزیت جادهای بابت تردد امن قطارها، کامیونها، اتوبوسها و کشتیها از گذرگاهها و آبراههای مرزی مطالبه وجه کنند و بگویند افزایش تبادلات تجاری و افزایش میزان عبور کامیونها، کشتیها، قطارها و اتوبوسها کار ما را سخت و درآمد اشخاص و بنگاهها را زیاد کرده پس ما هم در درآمد آنها شرکیم. به همین شکل ما هم باید برویم و از گمرک سهمخواهی کنیم، سازمان هواپیمایی کشوری هم از درآمدهای ما و خطوط هوایی
سهمخواهی کند، متولیان امور انتظامی و امنیتی هم بروند و خود را شریک در دخل و درآمد مغازهها و کسبه معرفی کنند و البته این رویه غلط، سامان کشور را برهم زده و همه چیز را برهم میریزد.
وی ادامه داد: با این حال پدافند هوایی اگر بر این امر مصّر است میتواند برود و از طریق سازمان هواپیمایی کشوری، تقاضای دریافت بهای خدمات خود از را خطوط هوایی داخلی و خارجی ارایه دهد و اگر آنها خدمات این نیرو را خواسته و تقاضا کردند بهایش را هم خواهند پرداخت و اگر هم نخواستند خدماتشان را قطع کنند. اگر نزد ما هم بیایند؛ با احترام عرض میکنیم که نیازی به خدمات پدافند نداریم و اگر ادعای ارائه خدمات اختصاصی به ما را دارند؛ میتوانند این خدمات را فوراً قطع کنند. البته این اتفاق در هیچ جای عالم نیافتاده چون این خدمات جزء وظایف ذاتی این نیروها است.
بنابراین گزارش بدنبال سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزیایی در فضای اوکراین در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ که به کشته شدن 295 نفر و غیر ایمن بودن فضای اوکراین و بسته شدن آن انجامید و همچنین سبب افزایش عبور پروازها از فضای ایران شد؛ متولیان پدافند هوایی مدعی شدند که لازم است 30 درصد درآمد حاصل از پروازهای عبوری که عاید شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران میشود، به عنوان هزینه تأمین امنیت پروازها، به ارگان مذکور پرداخت شود و حتی برای دست یافتن به ادعای خود، طی چند سال گذشته بارها با توجیه برخی نمایندگان مجلس و جلب حمایت بعضی از آنها، مواد الحاقی متعددی
را برای درج در قوانین برنامه و بودجههای سنواتی در کمیسیونها و حتی صحن مجلس مطرح کردند که با مخالفت گسترده شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی از تصویب آن در مجلس جلوگیری شد.
شرکت فرودگاهها بارها گفته است که پدافند هوایی ارتش در کنترل ترافیک هوایی و درآمدهای مربوطه هیچ نقشی نداشته و این نیرو اولاً مرزبانی هوایی را به طور مطلق و به تنهایی انجام نمیدهد و ثانیاً خدماتش از جنس کالای عمومی است که به بخشهای مختلف و تأسیسات حیاتی مانند نیروگاهها، پالایشگاهها، سدها، تاسیسات هستهای و حتی پادگانها و اماکن نظامی ارائه میشود و شرکت فرودگاهها نه تنها هیچ خدمتی از پدافند هوایی نمیگیرد بلکه این پدافند هوایی است که از شرکت فرودگاهها به رایگان سرویس گرفته و از بخشی از تجهیزات شرکت هم به طور رایگان استفاده
میکند.
سلام من واقعاً از این ذهن قوی و شخصیت مقتدرانه و تیزهوشی و شجاعت مهندس مه آبادی لذت بردم. ایشان مطالب را موشکافانه و علمی و همچنین بسیار اخلاقی و حرفه ای بیان کرده و هم مشکل را تجزیه و تحلیل کرده وهم آب پاکی را بر روی دست پدافند ریختند. این خودش ارزش یک مقاله علمی را دارد. به نظرم تین نیوز به این مسئله به عنوان یکی مشکل مهم صنعت باید بیشتر بپردازد. این مصاحبه باید خیلی رویش کار شود و زوایایش باز شود. من خودم اینقدر به ابعاد موضوع شناخت نداشتم و حقیقتاً از این مصاحبه پرمحتوا چیز یاد گرفتم و لذت بردم. آقای مه آبادی در همه مسائل کارشناسانه وارد می شود و البته این جزء شاهکارهای تین نیوز است که با این مصاحبه اولا روی یک موضوع مهم وارد شده در ثانی از حواشی دوری کرده و آخر هم طوری سوال کرده که بحثارزشمند مطرح شده و کلا یا مانیفست تاریخی و بیاد ماندنی در باره موضوع ساخته است. خوب است مباحثمهم صنعت اینطوری جلو برود.
اگه بشه تین روی خدمات مجانی که شرکت به بخش نظامی میده بهتر اطلاع رسانی کند.
خدا برای شرکت حفظشون کنه. از بس کار کردن تو این مدت شرکت زیر و رو شده. همه به آینده شرکت امیدوار شده اند. باید همه این مدیران را که هم به فکر شرکت هستند و هم به فکر کارمندان ضعیف حمایت کند. خداییش درود بر روحانی و درود بر آخوندی. دستمریزاد با این انتخابشون. البته هم که درود بر تین نیوز
این قسمت را کیف کردم. قاطع و شجاعانه است. واقعا مثل عقاب مراقب شرکت هست: به جهان هوانوردی اعلام میکنیم که به جز مرکز کنترل فضای کشور متعلق به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هیچ تشکیلات دیگری کوچکترین تاثیری در نقل و انتقال پروازهای عبوری و غیر عبوری ندارد و اخبار منتشره در زمینه دخالت نیروهای نظامی در کنترل ترافیک هوایی کاملاً غلط است.
فکر کنم که امیر اسماعیلی دیگه حرفی برای گفتن نداشته باشه. خدا کنه دیگه روی اعصاب ما نره. یک کلمه حرف حساب نداشتن. واقعا مسخره است. متاسفیم که وقت چنین مدیری برای چه کارهای بیخودی گرفته میشه. ان شالله سردار باقری جلو این فرمانده ماجراجو را بگیرد. فکر کنم کل نظامی ها بعد از انقلاب به اندازه وی مصاحبه نکردن.
چرا سازمان با این مسئله برخورد نکرد؟ سازمان چرا نسبت به این زیاده خواهی ها ساکت است؟ اصلا سازمان کجاست؟ اینها وظیفه مهم سازمان است. فرض کنیم که آقای مدیر عامل فرودگاهها نمیخواست و یا نمی توانست مخالفت کند، آن وقت چه بلایی سر صنعت» می آمد؟
سازمان خودش مدعی دریافت عوارض بود. حتی یواشکی هم رفت مصوبه دولت گرفت. آقای مدیر عامل جلو زیاده خواهی سازمان هم ایستاد. اینقدر که شرکت دنبال کارها و تقویت سازمان است. سازمان دنبال تضعیف و نابودی شرکت است. حالا تازه رابطه مه ابادی و عابدزاده خیلی با هم عالیه.
سازمان فقط دنبال اینه که یه چیزی از شرکت بکنه. اگه میتونست دوباره شرکت را در خودش ادغام میکرد. این دفعه هم رفته بودند قانون ببرند مجلس که مشاغل حاکمیتی بره تو سازمان. منظور البته مرکز کنترل و در حقیقت پول بود.
آقایان این حرفها خواسته دشمنان آقای عابدزاده و مه آبادی است. اگر دوست هستید لطفا از این صحبتها نکنید. سازمان و شرکت هر وقت با هم درگیر شدند حاصلش بذبختی صنعت بود. از زمان مرحوم شاهچراغی و آقای قاسمی گرفته تا زمان خلبان نخجوانی و آقای اسماعیلی، همه اش{…} بود. الآن مدیر شرکت و رئیس سازمان کنار همند و هوای هم را دارند. بگذارید صنعت مشکلاتش را در زمان این دو بزرگوار حل کند. یه درگیری هم دو مدیر نداشته اند. کسانی که این حرفها را میزنند، دشمن سازمان و شرکتند و یا آب به آسمان فاسدها میریزند و یا خودشان از آن قماشند.
خدا پدرتان را بیامرزد. به این میگویند درایت و حلم. همه کمک کنند تا چرخ صنعت سریعتر بچرخد.
اینقدر سازمان و شرکت نکنید. موفقیت آقای مهابادی بیشتر به خاطر همراه کردن سازمان با شرکت بوده و موفقیت آقای عابدزاده هم همراه کردن شرکت با سازمان. این دو بزرگوار مدیران مومن و حرفه ای هستند و به جای دعوا و قدرت طلبی فقط دنبال کار کشور و صنعتند. اینها کارشون را خوب بلدند. هر دو هم همیشه از هم تعریف کرده اند.
رابطه آقای مهابادی و آقای عابدزارده رابطه استاد و شاگردی است. ایشان همیشه احترام رئیس سازمان و جایگاه سازمان را حفظ کرده اند. هیچ مدیر عامل شرکتی اندازه آقای مه ابادی از سازمان حمایت نکرده و این نشان از شعور بالای حرفه ای ایشان دارد. از طرف مقابل هم مهندس عابدزاده آقای مه ابادی را همیشه تحت حمایت خود قرار داده و همیشه از ایشان تعریف و تمجید کرده اند. البته عجیب هم نیست چون آقای مه ابادی سالها معاون آقای مهندس عابدزاده بوده اند. این شرایط برای توسعه صنعت استثنایی است و امیدواریم تداوم داشته باشد و همه قدر آن را بدانند.
سد سدید شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران جلو سیل ویرانگر پدافند را گرفت. واقعاً خدا را شکر میکنیم که شرکت از نعمت یک مدیر قوی و فرهیخته و نترس برخوردار است. یادم نمیرود که مدیران قبلی با مصاحبه های بی خود باعثسوئ تفاهم پدافند و ایجاد این سیل ویرانگر شدند. یک مشت آدم بی مصرف که هنوز هم دنبال برگشتن به شرکت و{…} هستند. الآن در شرکت احساس قدرت میکنیم ولی دیروز احساس نکبت میکردیم. درود بر روحانی. درود بر آخوندی با انتخاب چنین مدیرانی
خیلی متشکر از این جواب کوبنده و کامل. مثل اینکه فرمانده پدافند کاملا خلع سلاح شده است.
متاسفانه تیم ناموفق و کاسب قبلی که شرکت را نابود کردند برای برگشتن و چمبره زدن بر پست های مدیریتی شرکت و تعقیب منافع خود دایم دارند دسیسه میکنند. آن آقایی که وقتی در فرودگاه امام بود مبل ۵۰ میلیون تومانی خرید و علیه کسی که او را مدیر کرد هم دسیسه کرد سخت مشغول کاره و با یک عده آدم ناشایسته که سالها اداره شرکت را داشتند و بدست باکفایت آقای مهابادی عزل شدند دارند علیه ایشان با دادن شبنامه و جو سازی ذهن مسئولان کشور را نسبت به مدیران پاک و مدیر عامل زحمتکش خراب میکنند. کاری نمیتوانند بکنند اما مدیران پاک را خسته میکنند که ادامه ندهند. شما ببینید تا وقتی فرودگاه امام زیر نظر مهندس مهابادی بود قرارداد پارکینگ فرودگاه را لغو کردند ماهی چندصد میلیون تومان به درآمد فرودگاه اضافه شد. اینها کجا میرفت؟ اگه شرکت فرودگاهها و آقای مهابادی آنجا را اداره میکرد الآن رانت خواری CIP هم تمام شده بود. یه فکری برای حفظ مدیران خوب باید کرد. تین که مستقل است خوبه یک کاری بکنه.
چقدر مجیز گویی میکنید. این مطالب را هر بچه ای میداند. مگه این آقا چی گفته که یه عده منتظرن تا اینقدر بادش کنند. مدیران قبلی هم میتوانستند بهتر از این حرفها را بزنند ولی در ظاهر ساکت بودند ولی بدون سر و صدا پدافند را کنترل میکردند. مجلس هم لازم نبود زیاد بروند و کارشان را رها کنند. از بالا دستور دادند چون فرودگاه امام جدا شد و بودجه شرکت کم شد و کم می آورد. خود دولت نگذاشت که خواسته پدافند انجام شود. پدافند هم متوجه شد و تو برنامه ششم پیشنهاد نداد. اینقدر بزرگش نکنید.
بدون سر و صدا!! پدافند را کنترل میکردود!!! نه بابا! هم سروصدا داشتن و هم پدافند را تحریک کردن. داستان مدیران بی لیاقت قبلی همان داستان انداختن سنگ توسط احمق در چاه است. چقدر زحمت کشیده شد تا مشکل پدافند حل شود؟
من که این کنترل بی سرو صدا و دستور از بالا را نفهمیدم یعنی چه! شما فهمیدید؟ مدیران قبل اگر کنترل کرده بودند که پدافند اینقدر علیه شرکت کار نمیکرد و منابع ما را تهدید نمیکرد. تاز ه زمان مدیران قبل برداشت از منابع تصویب شد و شورای نگهبان آن را رد کرد. بالا هم اگر دستور داده بود که پدافند باید اجرا میکرد. اگر نکرده حتما دستوری صادر نشده. بد است آدم بی انصافی کند
راست میگویند. مدیران قبلی حیف شد عوض شدند. ۷ سال یک سره بودند. میدانید اگر سه سال دیگر به آنها فرصت میدادند چه اتفاق بزرگی می افتاد؟ بله آن وقت ۱۰ سال می شد که ثابت بوده اند! خیلی مهم است چون شرکت هر یک سال و نیم مدیران بالایش عوض شده اند. بد میگم؟
با سلام همونطور که به عرض دوستان رسید ما مشتاقانه نقدهای منصفانه خوانندگان عزیز را به قصد هم افزایی بیشتر منتشر می کنیم با رعایت چند شرط: انتقادها منجر به توهین و تهمت به افراد نشود تمجید و مجیزگویی افراد نباشد متن ها طولانی نباشند در چند خط کوتاه حداکثر یک پاراگراف با تشکر تین نیوز
دیگه از نقد خبری نیست متاسفانه شما کاری کردید که متخصصین صنعت برای انعکاس نظرات خود به سراغ سایر رسانه ها بروند
شما حتی شایعه را منعکس می کنید و بر موج آن سوار می شوید؛ کسی تهمت و افترا به کسی نمی زند بودجه عمومی ناشی از درآمد صنعت مربوط به یک بخش خاص نیست تمام ارکان صنعت هوایی باید از این امتیاز ملی برخوردار شوند این نظر تهمت و افترا است اگر هست باز هم سانسور کنید
یعنی یک عده کار کنند و بین کل صنعت توزیع کنند؟!! کجای دنیا چنین کرده اند که ما دومینش باشیم؟ مگر درآمدهای شرکت فرودگاهها در جیب مدیر عامل و هیئت مدیره می رود؟ خوب همه اش خرج این صنعت می شود. آقای مه ابادی هم همین را میگوید. میگوید خرج بخش های دیگر نباید بشود. خرج آن بخش ها را باید دولت بدهد. شما آقایان باید یاد بگیرید که انتقادتان مردانه و منطقی باشد. تهمت زدن و توهین کردن که هنر{…} و افراد{…} است. شما بگویید چه کار بدی شده و یا چه کاری باید می شده که نشده. ضمنا بفرمایید خودتان یا دوستانتان هم هنرشان چه بوده است.
حیف شد که از علم بی منتها و تجارب وسیعتان هزاران نفر بی بهره می شوند. آقای تین کاری بکنید. حیف است. خواهش میکنم تجدید نظر فرمایید چون به نفع هیئت مدیره شرکت می شود.
این بودجه هنگفت ارثپدری{…} نیست که آن را هزینه اندیشه های{…} در این شرکت نماید بودجه عمومی باید مورد استفاده حداقل بخشهای مرتبط با صنعت هوایی شود
چطوره که ما کنترلرها کار کنیم و درآمد حاصل از زحمتمان را بدهیم به ایرلاینها و هندلرها و…؟ آن وقت راضی میشوید؟ همین شماها بودید که از بس گفتید درآمد هنگفت، پدافند هم باورش شد که اینجا خبریه. خدا نکند که{…} معتبر شود. حرف حساب دارید بزنید ببینیم چیست.