بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

◄ پرداخت غرامت به مسافران برای تاخیر پرواز؛ راهکاری جدی برای کاهش تاخیرات

◄ پرداخت غرامت به مسافران برای تاخیر پرواز؛ راهکاری جدی برای کاهش تاخیرات

وبلاگ تین نیوز، علیرضا منظری | چند صباحی است مجددا تاخیر پروازها افزایش یافته و آرامش مسافران هوایی را بر هم زده است. همین امر به عنوان دغدغه‌ای برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح گردیده به طوری که طرح سوال یکی از نمایندگان در کمیسیون عمران موجب شد تا به وزارت راه و شهرسازی دو ماه فرصت دهند تا نسبت به حل مشکل تاخیر پروازها و همچنین نحوه برخورد با مسافران اقدام کند. 

بدیهی است پس از آن جلساتی برقرار گردد و دوباره مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور گرد هم آیند و نکات تکراری و همیشگی و مشکلات موجود را مورد بحث قرار دهند و احتمالا هریک از دستگاه‌ها علت تاخیر را به گردن دیگری اندازد.
البته باید اقرار کرد که چندی پیش دولت در اجرای قانون برنامه پنجم، آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی داخلی را به اجرا درآورد و در نتیجه آن شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند به صورت اختیاری و آزادانه مسیرهای هوایی را انتخاب نموده و زمان‌های انجام پرواز در طول روز را با توجه به نوع و تعداد هواپیماهای در اختیار تعیین نمایند و طوری مدیریت و برنامه‌ریزی کنند تا با تمامی مشکالات موجود در ناوگان هوایی، بتوانند طبق قراردادی که با مشتریان منعقد نموده و بلیتی که تحویل آنها داده‌اند، پروازهای بهنگام را انجام دهند و به تعهدات قراردادی عمل نمایند. 

بنابراین علیرغم اشکالات احتمالی فنی و عملیاتی ناشی از تحریم و یا حتی ناهماهنگی عملکردی میان نهادهای مختلف که باید هر یک از نهادهای مسئول به موقع رسیدگی نموده و راهکارهای معقول را برای آن ارایه نمایند، شرکت های هواپیمایی در مقابل تعهدات قراردادی خود با مسافران مسئولیت داشته و باید پاسخگو باشند زیرا در هر جامعه‌ای باید به حقوق مشتری احترام گذاشته شود و دولت نیز وظیفه حمایت از حقوق آنها را به عهده دارد. 

در سایر کشورها برای اعمال این حق مشتری در برابر تاخیرات پروازی مقررات بازدارنده‌ای وضع کرده‌اند که ضمن وظیفه‌مند ساختن شرکت‌های هواپیمایی به رسیدگی به مسافران برای تاخیرهای کوتاه مدت و پاسخگویی صحیح از طرف نماینده شرکت هواپیمایی، پرداخت غرامت به مسافران به ویژه در تاخیرهای بیش از دو ساعت را نیز اجباری نموده‌اند. چون پرداخت غرامت موجب می‌گردد تا مدیران شرکت‌های هواپیمایی با دقت بیشتر برنامه‌های پروازی را تنظیم کنند. در این مقررات علاوه بر تعیین روش برخورد مسئولان شرکت در مقابل مسافران، نحوه نظارت سازمان هواپیمایی کشوری برای اعمال مقررات بر شرکت هواپیمایی به طور صریح بیان داشته شده است. 

در این میان پیشنهاد می‌شود تا فرصت باقی است با توجه به تجربیات جهانی در سایر کشورها تدوین این نوع مقررات در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته و جایگزین جلسات تکراری و بدون نتیجه و بدون حضور نماینده مشتریان شود. شاید اجرای صحیح چنین مقرراتی موجبات اعمال مدیریت و برنامه‌ریزی درست پروازی در شرکت‌های هواپیمایی را با در نظر گرفتن امکانات موجود ایجاد نماید. 

در هر حال رفع زمینه‌های عدم آرامش مسافران و احقاق حقوق آنها و پاسخ به دغدغه‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف دولت است که باید هر چه سریع‌تر انجام پذیرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خود اشتغالی

    آقای منظری یک روز رفته بود یکی از بانک های شلوغ شعبه بازار دیدم چند نفر کارآفرنی کرده اند و نوبت های گرفته شده از دستگاه را ۵ هزار تومان می فروشند می خواستم طرح توجیهی بنویسم برای دریافت وام برای این همه نبوغ و خوداشغالی حالا شما راه دیگری نشان دادید از این به بعد ایر لاین های با تاخیر که برند هم هستند را پیدا می کنم و چند بلیط در مسیر های مختلف می خرم بعد هم اگر رفتم سفر که فال است اگر سقوط کردم بیمه خوبی دارم اگر تاخیر داشت در فرودگاه گرم ونرم پذیرائی می شوم و با رسانه ها مصاحبه می کنم و تو ۲۰۳۰ پخش می شود و بعد کمپین " آب یخ و دوغ راه می اندازم اما ها اما اگر تاخیر خورد که می خورد خسارت می گیرم این می شود طرح اقتصادی با توجیه لازم با سرمایه گذاری مطمئن و اندک و زود بازده ایده خوبیه نه؟ چون مگر پرواز بی تاخیر هم داریم؟ حساب کردم یک ماهه از درآمد حاصله ایر لاین می زنم