مدیریت عملیات پرواز با فناوری های نوین؛ از ارتقای ایمنی تا بهینه سازی پرواز
پیش بینی نقص های فنی هواپیما، ارتقای ایمنی پروازها، بهینه سازی عملیات پرواز و به زمین نشاندن پروازها در شرایط اضطراری، از جمله کارکردهای استفاده از فناوری های نوین در صنعت هوایی است.
![مدیریت عملیات پرواز با فناوری های نوین؛ از ارتقای ایمنی تا بهینه سازی پرواز](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/Q1QRktVho0L2/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLB-K6VW3366F/%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C+%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C.jpg)
مدیر برنامه پژوهش عمیق شرکت های دانش بنیان و ماموریت گرایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بنیاد ملی علم ایران گفت: پیش بینی نقص های فنی هواپیما، ارتقای ایمنی پروازها، بهینه سازی عملیات پرواز و به زمین نشاندن پروازها در شرایط اضطراری، از جمله کارکردهای استفاده از فناوری های نوین در صنعت هوایی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، تحولات دیجیتال در سال های اخیر در صنایع مختلف به ویژه در صنعت هوایی، نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینه ها و ارتقای ایمنی ایفا کرده اند.
این تحولات نه تنها با بهره گیری از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، بلکه در بخش های مختلف از جمله آموزش، فروش خدمات و غیره تاثیرات شگرفی داشته اند.
در این راستا، مصطفی امینی، مدیر برنامه پژوهش عمیق شرکت های دانش بنیان و مأموریت گرایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بنیاد ملی علم ایران، به بررسی چالش ها و فرصت های موجود در مسیر تحول دیجیتال در صنعت هوایی پرداخت.
وی، گستره پیشرفت های دیجیتالی را در حوزه های آموزش خلبانان، فروش خدمات هوایی برخط و غیره ذکر کرد.
تحول در آموزش صنعت هوایی
امینی گفت: تحول دیجیتال در صنعت هوایی به ویژه در بخش آموزش تاثیر زیادی داشته است. برای مثال، شبیه سازهای پروازی (سیمیلاتورها) یک روش آموزشی با هزینه کمتر برای آموزش خلبانان است و این امکان را فراهم می آورد که افراد بدون نیاز به تجربه پرواز واقعی، مهارت های لازم را کسب کنند.
وی تاکید کرد: این شبیه سازها نه تنها هزینه های آموزشی را کاهش می دهند، بلکه ایمنی نیز در این روش بالا است.
تحول در فروش خدمات هوایی
مدیر برنامه پژوهش عمیق شرکت های دانش بنیان بنیاد ملی علم ایران در ادامه به تحول دیجیتال در بخش فروش خدمات هوایی اشاره کرد و افزود: امروزه با استفاده از پلتفرم های دیجیتال مانند علی بابا، فلای تودی و آپ، فرآیند خرید بلیت به شکل برخط انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: این پلتفرم ها به مسافران این امکان را می دهند که به راحتی بلیت های خود را خریداری کنند، خدمات هوایی را مقایسه کنند و حتی در برخی موارد شرایط خاص مانند زمان بندی و قیمت ها را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.
مدیریت عملیات پرواز با فناوری های نوین
امینی همچنین به نقش فناوری های نوین در بهبود مدیریت عملیات پرواز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از کاربردهای قابل توجه فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی در صنعت هوایی، پیش بینی نقص های فنی هواپیما و ارتقای ایمنی پروازها است.
وی بیان داشت: همچنین با استفاده از هوش مصنوعی، می توان عملیات پرواز را بهینه کرده و در شرایط اضطراری، مانند شرایط خاص آب وهوایی، هواپیما را به طور خودکار به زمین نشاند.
چالش های سیاست گذاری و توسعه گردشگری
مدیر برنامه پژوهش عمیق شرکت های دانش بنیان بنیاد ملی علم ایران، چالش های سیاست گذاری اقتصادی در صنعت هوایی را مطرح کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری یکی از مشکلات بزرگ صنعت هوایی است که به کاهش رقابت و کیفیت خدمات منجر شده است.
وی تاکید کرد: این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد و شرکت ها باید قادر به قیمت گذاری بر اساس کیفیت خدمات خود باشند.
امینی همچنین بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری در ایران تأکید کرد و افزود: در صورتی که صنعت گردشگری رونق یابد، تقاضا برای خدمات هوایی نیز افزایش خواهد یافت و این می تواند به نفع تحول دیجیتال در صنعت هوایی باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به تحول دیجیتال واقعی در صنعت هوایی، لازم است که سیاست های اقتصادی و راهکارهای گردشگری در سطح ملی بازنگری و همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی تقویت شود.