بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

یکصد هواپیمای زمین‌گیر شده با آزادسازی نرخ بلیط فعال می‌شوند

|

تین نیوز | عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری مشکلات مالی فراوان پیش روی صنعت هواپیمایی کشور گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم ها عمل به قانون برنامه پنجم توسعه و آزادسازی نرخ بلیط هواپیما امری اجتناب ناپذیر است.
 
مهرداد بائوج لاهوتی در خصوص ابعاد و تاثیرات آزادسازی نرخ بلیط هواپیما که قرار است از فردا رسما آغاز شود، گفت: براساس تکالیف قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط هواپیما باید آزادسازی شود و این موضوع یک امر اجتناب ناپذیر است.
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود:  در حال حاضر اکثر ایرلاین‌های کشور به صورت خصوصی اداره می شوند و به دلیل مشکلات مالی فراوانی که دارند چنانچه فعالیت این شرکت ها توجیه اقتصادی نداشته باشد، عملا قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری سنگین بودن هزینه تمام شده خدمات ایرلاین ها و مشکلات مالی این شرکت ها، تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به اینکه راهکاردیگری برای جبران این هزینه ها وجود ندارد آزاد سازی و احتمالا افزایش نرخ بلیط هواپیماها تنها شیوه کمک به صنعت هواپیمایی و بهبود کیفی خدمات ایرلاینها است.
 
لاهوتی با یادآوری شرایط و عواملی که باعث بالابودن نرخ هزینه‌های تمام شده خدمات ایرلاینها می شود، گفت: بالا بودن متوسط سن هواپیماها و مصرف 2 برابری سوخت این هواپیماها یکی از دلایل بالا بودن هزینه تمام شده خدمات ایرلاینها است.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در حالی که در برنامه چهارم توسعه قرار بود متوسط سن هواپیماها به زیر 15 سال برسد این امر هنوز محقق نشد و در حال حاضر متوسط سن هواپیماهای کشور 22 و نیم سال است و این بدان معناست که هواپیماهایی با عمر بیش از 30 سال در صنعت هواپیمایی کشور وجود دارد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بالا بودن متوسط سن هواپیماهای کشور از یک سو باعث افزایش 2 برابری سوخت می شود و از سوی دیگر  در شرایطی که هواپیماها با عمر کمتر از 10 سال باید هر 150 ساعت یک بار از لحاظ فنی بررسی شوند هواپیماهای  با عمر بیشتر از 30 سال باید کمتر از 5 ساعت اورهال شوند که این موضوع باعث بالابودن نرخ هزینه تمام شده در ایرلاینها می شود.
 
لاهوتی به مشکل تامین قطعات هواپیمایی از کمپانی های مربوطه به علت تحریم ها اشاره کرد و گفت: ایرلاینها ناچارند قطعات مورد نیاز خود را از بازار های آزاد تامین کنند و همین عامل سبب افزایش نرخ تمام شده هزینه خدمات این شرکت ها می شود.
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر اینکه  مشکلات  بسیاری  پیش روی صنعت هواپیمایی وجود دارد، ادامه داد: بحث صنعت هواپیمایی با توجه به شرایط خاصی که دارد با  صنایع حمل و نقل دیگر متفاوت است و نمی‌توان پیشنهاد داد این صنعت همانند صنایع ریلی ، جاده ای اقدام به نوسازی ناوگان خود کند تا کیفیت خدماتش افزایش یابد چرا که زمینه لازم برای این امر در کشور وجود ندارد.
 
لاهوتی گفت: در شرایط فعلی  اگر پافشاری کنیم و مانع از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما شویم  حداقل امکانات و خدمات هواپیمایی فعلی با کیفیت های نه چندان مطلوب را هم که داریم از دست خواهیم داد و
 
بی توجهی نسبت به روزرسانی و نوسازی ناوگان هواپیمایی خطرناک بوده و ریسک بزرگی است.
 
 وی تصریح کرد: از طرف دیگر بحث مصرف چند برابری  سوخت در هواپیماهای با عمر بالا امری اجتناب ناپذیر است بنابراین ناچار به آزادسازی نرخ بلیط هستیم  مگر اینکه دولت به صورتی از این صنعت حمایت کند که چنین امکانی هم فعلا وجود ندارد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: ایرلاین ها موافق و خواهان افزایش قیمت ها نیستند اما تنها راه بهبود کیفیت و خدمات خود را افزایش نرخ بلیط می‌دانند و این امر اجتناب ناپذیر است چرا که در حال حاضر به علت مشکلات مالی و تامین نشدن قطعات  حدود 100 فروند از هواپیماهای ناوگان هواپیمایی کشور زمین گیر و بلااستفاده هستند.
 
عضوکمیسیون عمران مجلس یادآورشد: آزادسازی نرخ بلیط هواپیما از تکالیف تاکید شده در قانون برنامه پنجم توسعه است که در صورت اجرا دست یابی به خدمات بهتر و مطلوب تر در ایرلاینها  امکان پذیر می شود.
 
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.