دلیل مخالفتها بر سر خرید ایرباس
تین نیوز | تا همین یک ماه گذشته که هنوز لغو تحریمها علیه ایران صورت نگرفته بود، بسیاری هر روز در انتظار لغو تحریمها و امضای قراردادهای جدید بودند. حالا با انعقاد چند قرارداد و ورود سرمایهگذاران خارجی در برخی صنایع، صدای مخالفان بلند شده است و داد مخالفت سردادهاند.
درست از زمان شنیده شدن زمزمههای خرید هواپیمای جدید آن هم به تعداد 118 فروند، منتقدان زیادی صدای مخالفتشان را سر دادند که ناوگان هوایی چگونه با وجود بدهی به شرکت نفت و مشکلات دیگر توان خرید این تعداد هواپیما را دارد، اما پس از مذاکره با شرکت فروشنده و مشخص شدن ضامن خرید هواپیما برای ایران، موضوع هزینههای پرداخت اقساط خرید مطرح شد که با گذشت یک هفته رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در سفر اروپایی خود تکلیف این خرید را روشن کردند.
در این سفر که دو قرارداد خرید هواپیما منعقد شد نه تنها 118 فروند هواپیما به شرط ضمانت ایتالیاییها خریداری شد، بلکه 12 فروند هواپیمای پهنپیکر(A380) نیز خریداری شد.
حالا که این تعداد هواپیما در لیست خریدهای ایران آمده است، مخالفان هر یک به هر بهانهای ساز ناکوک خود را کوک کردهاند.
در این باره اما هنوز هیچ یک از مسئولان سازمان هواپیمایی و وزارتخانه گلایهای نداشتند، اما مشخص است که میان برخی صاحبنظران و مسئولان اختلاف نظراتی وجود دارد.
اما در این باره مقصود اسعدی سامانی به اقتصادنیوز گفت که دلیل این مخالفتها را نمیداند. به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، باید از خود مخالفان پرسید که چرا با قرارداد پژو و یا خریدایرباس مخالف هستند.
به گزارش اقتصادنیوز، به نظر میرسد مخالفان این قراردادها باید حرف یا پیشنهادی بهتر از خرید ایرباس و قرارداد با پژو داشته باشند. اما انگار هنوز خبری از پیشنهادی برتر از بزرگترین قرارداد صنعت هوایی کشور روی میز نگذاشته است و دولت خود برای نوسازی ناوگان هواییاش آستین بالا زده است.
با این حال پس از صحبتهای وزیر راه و شهرسازی با طرف خارجی بر سر خرید هواپیما، منبع تأمین مالی اولیه این هواپیماها به میزان 15 درصد توسط فروشندگان و 85 درصد مابقی توسط فروشندگان از محل تأمین کنندگان مالی اروپایی به صورت فاینانس است.
به گفته آخوندی «خرید این هواپیماها بدون تضمین مالی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ قراردادهای ایران است که در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است.
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیزیادآوری کرد که «دولت خود اقدام به خرید هواپیما نمیکند و ایرلاینها و شرکت های هواپیمایی هستند که اقدام به خرید هواپیماهای جدید میکنند.»
گرچه در این زمان بسیاری از مسئولان از خرید ایرباس راضی هستند، اما بازهم هستند مخالفانی که دراین میان سنگاندازی میکنند. چرا که برخی از منتقدان معتقدند، پولهای ایران چه به صورت اعتبار و چه نقد هدر می رود.
در این زمان یکی دیگر از انتقادها به دولت این است که هواپیما را گران خریده است اما خداکرمی میگوید: خرید یکجای هواپیما قیمت را برای ایران بسیار پایین آورد.
شرکت های سازنده قیمت هایی را بر روی سایت های خود دارند اما به این معنی نیست که ایران هواپیما را با این قیمت خریداری کرده بلکه با خرید گروهی، تخفیف زیادی در خرید گرفتیم ضمن اینکه شرکتهای خارجی خرید را فاینانس میکنند و ایران مستقیم پولی پرداخت نمیکند.
خداکرمی،، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی میگوید با رشد مسافران هوایی در سالهای آینده برای بر طرف کردن نیاز داخلی و بین المللی نیازمند کشورهای همسایه میشدیم که این موضوع مغایر با سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و در کمبود هواپیمای کافی، بهترین بازار برای کشورهای همسایه ایجاد و صنعت هوایی کشور بیش از پیش ضعیف میشد.