بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

آیا افزایش غیرمتعارف کرایه حمل به نفع کامیونداران است؟

به گفته یکی از کارفرمایان بزرگ افزایش غیر متعارف کرایه حمل کامیون‌ها در نهایت به نفع کامیون‌دارها نیست چرا که صاحبان بار برای کاهش هزینه حمل روش‌های دیگری را به مرور جایگزین حمل با کامیون خواهند نمود.

آیا افزایش غیرمتعارف کرایه حمل به نفع کامیونداران است؟
تین نیوز |

ترابر نیوز نوشت: به گفته یکی از کارفرمایان بزرگ افزایش غیر متعارف کرایه حمل کامیون‌ها در نهایت به نفع کامیون‌دارها نیست چرا که صاحبان بار برای کاهش هزینه حمل روش‌های دیگری را به مرور جایگزین حمل با کامیون خواهند نمود از جمله حمل از طریق کشتی برای محصولات به مقصد استانبول و کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین جایگزینی حمل‌ونقل ریلی به جای حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیرهای طولانی.

اکنون بسیاری از استان‌ها به شبکه ریلی متصل شده و در سال‌های آینده سایر استان‌ها نیز به شبکه ریلی متصل می‌شوند لذا چنانچه کرایه حمل بیش از حد متعارف افزایش یابد به خودی خود صاحبان بار روش حمل‌ونقل ریلی و دریایی را جایگزین حمل با کامیون می‌کنند و آنهایی که صاحبان بخش مهمی از بار در حال جابجایی توسط کامیون هستند همانند کارخانه‌های بزرگ اگر به ریل و دریا دسترسی نداشته باشند راه حل‌های دیگری را جستجو خواهند نمود از جمله خرید کامیون به تعداد مورد نیاز شرکت خود برای حمل بارهای هر کارخانه بزرگ. لذا افزایش کرایه حمل در حد غیر منطقی در نهایت به زیان کامیون‌دارها خواهد شد اما موضوع افزایش میزان بار قابل جابجایی توسط تریلی‌ها از 22 تن به 24 یا 25 تن این موضوع هم به نفع کامیون‌دارها و هم به نفع صاحبان بار است و برای مسیرهایی که مقدور است باید این مجوز صادر شود و حتی مسیرهایی که مشکل دارند مثلا پل‌ها ضعیف هستند باید مسیرها و موانع اصلاح شوند. امید است این واقعیت‌ها در تصمیم گیری‌ها و تنظیم خواسته‌ها لحاظ گردد.

چنانچه صاحبان بار و کالا اطمینان خود را از اتخاذ تصمیم‌های منطقی توسط صنف کامیون‌دارها از دست بدهند و این احتمال را در برنامه‌های کاری خود بگنجانند که هر از چند گاهی یا چند سالی قرار است با تحصن و روش‌های دیگر کرایه حمل کامیون‌ها افزایش قابل توجه و غیر متعارفی داشته باشد در این صورت مالکان و مدیران کارخانه‌های بزرگ چه در داخل شهرک‌های صنعتی چه مناطق ویژه و چه سایر نقاط به فکر چاره اساسی خواهند افتاد و راهکارها، پیگیری‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی چون اتصال به شبکه ریلی و رفع موانع حمل‌ونقل ترکیبی و توجه بیشتر به حمل‌ونقل دریایی را در اصول برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های خود اعمال خواهند کرد و در میان مدت و بلند مدت درصد حمل‌ونقل با کامیون نسبت به ریل و دریا و سایر روش‌ها کاهش خواهد یافت این واقعیتی اجتناب ناپذیر است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احسان هاشمی پاسخ

    سلام بهتون قول میدم در صورت حمل بار با قطار کرایه حمل توسط قطار در بسیاری از مسیرها از کرایه کامیون بالاتر بشه.به طور مثال سنگ اهن خواف به ذوب اهن اصفهان تا قبل از اضافه شدن کرایه ۲۰درصد برای کامیونها.کرایه قطار در هر تن ۳هزار تومان بیشتر از کامیون بود.و اگر شرکتها خواهان خرید کامیون و حمل بار خود هستن من یک پیشنهاد میدم کرایه کامیون به قبل از اعتراضات برگردانده شود ما کامیونداران حاضریم کامیونهای خود را به کارخانه داران متقاضی بفروشیم و روی کامیونهای خودمان به عنوان راننده مشغول به کار شویم. واقعا اگر فکر میکنید صرفه اقتصادی دارد
    بسم ا...

  • محمد مهدی هراتی زاده پاسخ

    سلام اینکه حمل و نقل ترکیبی با ترانشیب کالا صورت پذیرد اتفاق خوبی است، بهر حال سهم کامیوندار در این چرخه مشخص است منتهی الان با پیمایش های طولانی و استهلاک که همه اش هزینه است ولی در شرایط جدید حمل ترکیبی قطعا سهم پیمایش اندک خواهد بود.
    تمامی محمولات وارداتی از چنین واقعیتی تبعیت می کنند، بدیهی است صادرات هم مستثنی نخواهد بود.
    مگر ریل در معادن چادرملو و سنگان و شرکتهای فولاد وجود ندارد! چرا جاده؟ چون جاده تمام کننده است و ریل هزینه بر.
    منافع ملی اقتضا می نماید فشار از روی جاده به ریل منتقل شود و پیمایش راننده کامیون بعضا روزی ۱۰۰۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر تنزل یابد، درآمد خالص وی تقریبآ ثابت خواهد ماند چون نرخ حمل شامل پیمایش نیست عملیات تخلیه و بارگیری، تنظیم اسناد ، انتظار جذب و مهار و ایمنی اجزای هزینه بر تفکیک ناپذیر حمل و نقل هستند