◄ اولین لکوموتیو سنگین باتری - الکتریک دنیا برای استرالیا
روی هیل در حال حاضر از چهار لکوموتیو دیزل الکتریک Wabtec برای کشیدن این قطارها که معمولا 2700 متر طول دارند استفاده می کند.
- رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی (25 مهر 1402) با اشاره به آغاز یک جهش علمی و تحرک و جوشش پرثمر در محیط های دانشگاهی در حدود 2 دهه قبل فرمودند: افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به 12 برابر متوسط سرعت رشد جهانی، از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی - دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.
یکی از موضوعات بسیار جالب اجلاس WCRR ایتالیا در سال 1376 استفاده از فناوری پردازش تصویر بود که برای اولین بار در راه آهن معدنی BHP استرالیا برای تعیین ضخامت کفش ترمز در قطارهای طویل ۳۲۰۰۰ تنی به کار گرفته شد ... (در سال 1372 هیئتی از راه آهن ایران برای بررسی قابلیت لکوموتیوهای GE از این راه آهن پیشرفته بازدید نمود، تین نیوز / کد خبر 247242) پس از مشورت با همکاران مرکز تحقیقات راه آهن و با توجه به توانایی بالای متخصصان برق و الکترونیک کشور، قراردادی برای ساخت سیستم پردازش تصویر پروفیل چرخ واگن با یکی از اساتید برجسته دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد (تین نیوز / کد خبر 91730).
-
اساس این تصمیم راهبردی مبتنی بر شناخت قوت ها - ضعف ها و فرصت ها - تهدیدها بود (SWOT) و پس از ساخت نمونه اولیه غیر صنعتی در اواخر دهه هفتاد، شرکتی تشکیل شد که در زمینه پردازش تصویر بالاترین رتبه را در سطح جهانی به دست آورد.
-
به گزارش رسانه های ریلی جهانی (از جمله Trains) Wabtec و شرکت معدنی استرالیایی روی هیل (RoyHill) از اولین لکوموتیو 100 درصد باتری الکتریک باری با کشش 74 تن (4 لکوموتیو معادل) برای خدمات خط اصلی در مراسم 31 اکتبر 2023 (9 آبان) در تاسیسات تولیدی Erie Wabtec رونمایی کردند. لکوموتیو FLXdrive شامل 72 بسته باتری ماژولار لیتیوم - یون با مجموع 36288 سلول است که ظرفیت انرژی 7 مگاوات ساعت را فراهم می کند. این عدد تقریبا سه برابر قدرت نمونه اولیه FLXdrive 2400 کیلووات ساعتی است که 13000 مایل در راه آهن BNSF در کالیفرنیا بدون نقص در سال 2021 کار کرد.
-
بر اساس خبر سایت روی هیل در 15 سپتامبر 2021 (RoyHill، یکی از معادن محدوده شمال استرالیا در همسایگی BHP) این شرکت قرار است اولین معدن پیلبارا باشد که از لکوموتیو باتری الکتریک برای انتقال سنگ آهن خود (به Port Hedland) استفاده می کند. شرکت جدیدترین نمونه لکوموتیو باتری الکتریک FLXdrive را با ظرفیت انرژی 7 مگاوات ساعت از سازنده آمریکایی Wabtec خریداری کرده است. انتظار می رود که لکوموتیو FLXdrive هزینه های سوخت و گازهای گلخانه ای شرکت را تا دو رقم و هزینه های عملیاتی را با تقلیل هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش دهد. این لکوموتیو برای حمل قطارهای سنگین با 240 واگن بارگیری شده با 35000 تن سنگ آهن است و در عین حال مصرف سوخت کل قطار را کاهش می دهد.
-
روی هیل در حال حاضر از چهار لکوموتیو دیزل الکتریک Wabtec برای کشیدن این قطارها که معمولا 2700 متر طول دارند استفاده می کند. FLXdrive جایگزین یکی از لکوموتیوهای دیزلی خواهد شد تا یک ترکیب هیبریدی تشکیل دهد و در طول سفر از طریق ترمز دینامیک شارژ شود. این لکوموتیو جریان انرژی قطار را از طریق سیستم Trip Optimiser خود مدیریت می کند و یک سیستم کروز کنترل هوشمند دارد که با هوش مصنوعی به هر منحنی و شیب و فراز مسیر به کم مصرف ترین روش پاسخ می دهد. روی هیل با این فناوری در پی نسل بعدی لکوموتیوها و حذف 300 میلیون تن کربن در جهان است.
-
خبرهای بالا و خبر کاهش 97 درصدی قیمت باتری لیتیوم - یون طی سه دهه گذشته (ourworldindata) و 89 درصد از 2008 تا 2022، (وزارت انرژی آمریکا، Energy.gov) را می توان فرصت هایی برای صنعت ریلی کشور در نظر گرفت که در کنار تهدید تامین و ضعف در ساخت موتور دیزل و وابستگی زیاد آنها حتی برای تعمیرات اساسی و از سوی دیگر قوت صنعت برق کشور و نیز سابقه طراحی و رونمایی از اولین نمونه آزمایشی لکوموتیو مانوری هیبرید AC در سال 1380 (همزمان با نمونه اولیه لکوموتیوهای مانوری هیبرید آمریکا، تین نیوز / کد خبر 176271) می تواند بسترساز خیز بزرگ حمل و نقل ریلی گردد به ویژه با برنامه خرید لکوموتیوهای جدید و نیز آلستوم موجود (تین نیوز / کد خبر 256292) که می تواند به برقی- دیزلی (تین نیوز / کد خبر 242643) و تدریجا برقی - باتری هدایت شود (تین نیوز / کد خبر 246859).