بازدید سایت : ۴۹۳۳۹

◄ پدافند غیرعامل و نقش موتورهای دیزل لوکوموتیوی برای توسعه نیروگاه‌ های پراکنده

اکنون با اقدامات ارزشمند شرکت های گروه مپنا در مهندسی معکوس موتورهای دیزلی 2 و 3 مگاوات و نیز چند شرکت خصوصی در مهندسی معکوس موتورهای گازسوز با محدوده توان 1 تا 2 مگاوات، می توان ضمن تکمیل بخش قابل توجهی از ناترازی برق با نیروگاه های پراکنده، قابلیت های پدافند غیرعامل را نیز افزایش و آسیب پذیری در مقابل حوادث طبیعی یا دشمنان پلید را کاست.

پدافند غیرعامل و نقش موتورهای دیزل لوکوموتیوی برای توسعه نیروگاه‌ های پراکنده
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: 

از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده های شهدای امنیت (14030806): خب، یک غلطی کردند؛ خودشان هم البتّه بزرگ نمایی می کنند. بزرگ نمایی آنها غلط است، امّا توجه داشته باشید که کوچک انگاری آن هم غلط است؛ اینکه ما بگوییم نه، چیزی نبود، اهمّیّتی نداشت و مانند اینها، این هم غلط است. بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد ... .

از سال ۱۳۹۰ در تقویم ایران، تاریخ ۸ آبان به عنوان روز پدافند غیرعامل شناخته می شود، به این مناسبت سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی این مناسبت را تبریک گفتند، بخشی از نامه: «پدافند غیرعامل» از محوری ترین عرصه های میادین آمادگی و در زمره ی مؤلفه های «قدرت ملی» است. این حوزه مجموعه ای از اقدامات غیرنظامی است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدید ها را تقویت و تضمین می نماید. 

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی(آبان 1403)، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رزمایش ملی قطع برق و ارزیابی آماده به کاری مولد های برق اضطراری که در شرکت توانیر برگزار شد با اشاره به اهمیت زیرساخت برق و ضرورت رعایت پدافند غیرعامل در حوزه انرژی، اظهار داشت: موضوع برق و تامین انرژی از جمله مباحث کلیدی و بنیادین هر کشور است. توسعه کشور و زیرساخت های آن، به طور فزاینده ای وابسته به برق و سامانه های مرتبط با آن است. به گونه ای که این زیرساخت به یک عنصر حیاتی و کلیدی برای کشور تبدیل شده و از دو بعد حائز اهمیت است. و اینکه ... مفاهیم جدیدی مانند آمادگی به کار، تداوم کار، برگشت پذیری سریع و جایگزینی خدمت، در حوزه پدافند برق، جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند.

"مصطفی رجبی مشهدی" صبح یکشنبه (6 آبان) در نشست تخصصی "فرصت های سرمایه گذاری در حوزه تولید پراکنده و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه های مقایس کوچک" اظهار کرد: متوسط بازدهی نیروگاه های مقیاس کوچک ۲ تا ۳ درصد بیشتر از نیروگاه های حرارتی است (عملا بازدهی به دلیل ارتفاع و دمای متوسط بیشتر از 3%) گفت: به جهت اینکه این نیروگاه ها در محل مصرف احداث می شوند، تلفات شبکه کمتری دارند. وی با تاکید بر ضرورت فعال سازی بخش حرارت خروجی نیروگاه های مقیاس کوچک برای رفع ناترازی خاطرنشان کرد: فعال سازی این بخش راندمان نیروگاه های مقایس کوچک را به بیش از ۷۵% می رساند؛ ضمن اینکه در مصرف سوخت صرفه جویی قابل توجهی صورت می گیرد این شاخص یک مسئله ملی و برای کشور سودمند خواهدبود. 

نیروگاه های پراکنده که در محدوده 25 مگاوات (در ایران) تعریف شده اند که یکی از بهترین روش ها برای ارتقاء پدافند غیرعامل در بخش تولید برق هستند و غالبا مولدهای رفت و برگشتی گازسوز را به کارمی گیرند، با توجه به محدوده توان 2 تا 3 مگاوات، بیشترین انطباق را با انواع موتور لوکوموتیوهای دیزلی دارند و با همکاری دو بخش می توان نتایج بسیار درخشانی کسب نمود.     

برگرفته از نامه 960507 به وزیر نیرو: براساس گزارش (The rise of distributed power) شرکت جنرال الکتریک بعنوان برترین توربین ساز دنیا (در سال 2014) در زمینه توسعه نیروگاه های پراکنده و مندرجات صفحات 13 و 27، افزایش سالانه ظرفیت نیروگاه های متمرکز جهان طی سال های 2000 تا 2020 از 180 با 50% رشد کل به 272 گیگاوات خواهد رسید. ... پیشنهاد دریافتی از شرکت آلمانی ... برای همکاری در طراحی و ساخت موتور 5/2 الی 3 مگاوات گازسوز بر پایه موتور دیزل موجود در 11/7/2016، و از سوی دیگر سابقه تولید داخل بسیاری از قطعات یدکی مهم و اقلام مصرفی موتور و وجود پتانسیل تولید بخش بزرگی از این قطعات در کشور، پیشنهاد می گردد تولید این موتور ها در داخل کشور با حمایت وزارت محترم نیرو آغاز گردد.

مشابه این پیشنهاد به گروه مپنا، سازمان گسترش ... نیز ارائه شد که می توانست در ساخت لوکوموتیو و نیروگاه پراکنده موثر باشد. 

اکنون با اقدامات ارزشمند شرکت های گروه مپنا در مهندسی معکوس موتورهای دیزلی 2 و 3 مگاوات و نیز چند شرکت خصوصی در مهندسی معکوس موتورهای گازسوز با محدوده توان 1 تا 2 مگاوات، می توان ضمن تکمیل بخش قابل توجهی از ناترازی برق با نیروگاه های پراکنده، قابلیت های پدافند غیرعامل را نیز افزایش و آسیب پذیری در مقابل حوادث طبیعی یا دشمنان پلید را کاست. 

با تبدیل لوکوموتیوهای آلستوم، زیمنس و ... به برقی هم می توان تعداد زیادی موتور دیزل را به این امر اختصاص داد (تین 258060).

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک

    تاثیر لکوموتیو برقی آلستوم بر ظرفیت خطوط باری و شاخص های RAMS

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-279049

    چنانچه لکوموتیوهای آلستوم موجود برقی یا برقی- دیزلی شوند، به دلیل افزایش آماده به کاری و قابلیت اعتماد و نیز افزایش سرعت متوسط، صرفه‌جویی آنها افزایش و به حدود یک و نیم برابر لکوموتیو دیزلی (12 میلیون لیتر) خواهد رسید.