بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

◄ضرورت‌های تشکیل وزارت حمل‌و‌نقل

◄ضرورت‌های تشکیل وزارت حمل‌و‌نقل
|
تین‌نیوز| چندی پیش محمد حجارزاده کارشناس حمل‌ونقل در یادداشتی در تین‌نیوز نوشت: «پیشرفت هر كشوری مرهون تلاش‌های بی‌شمار متخصصان آن است. متخصصان هر جامعه با تكیه بر دانش و توان علمی خود، اقدام به اجرای پروژه‌هایی می‌كنند كه زیرساخت‌های آن جامعه را تشكیل می‌دهند و تسهیلات ارتباطی، حمل‌ونقل، صنعت و ... را فرآهم می‌آورند. در این بین رشته حمل و نقل به دلیل فعالیت اشتقاقی خود و مکمل سایر حوزه‌ها نقش بسیار اساسی را بازی می‌کند و با وجود این، دركشور فعالیت حمل‌ونقل هنوز از بعد مهندسی و حقوقی موردتوجه جدی قرار نگرفته و در طول سال‌های متمادی، ارگان‌ها و سازمان‌هایی كه متولی دفاع از حقوق فعالان حمل‌ونقل، ارتقای كیفیت كاری و آموزشی آنها و نیز نظارت بر فعالیت آنها بوده‌اند، نتوانسته‌اند خدمات مطلوب را ارائه کنند.


این سازمان‌ها و نهادها كه به منظور نظم بخشیدن و ایجاد ساختار مناسب فعالیت‌های حمل‌ونقلی به وجود آمده بودند، گاه خود به عنوان معضلی برای جامعه حمل و نقل كشور به حساب می‌آیند. چرا كه نه تنها نتوانسته‌اند كه به اهداف اساسنامه‌ای خود دست یابند بلكه عملكرد نادرست آنها ضربات بسیار زیادی به بدنه ساخت‌وساز كشور زده است.

نظام حمل‌ونقل در كشور ایران، ساختار پیچیدهای دارد كه نمی‌توان آن را با هیچ یك از ساختارهای تعریف شده و استاندارد جهانی، مطابقت داد. چرا كه نظام حمل‌ونقل نه ساختار كاملا غیردولتی (NGO) دارد و نه ساختار كاملا دولتی و متاسفانه این وابستگی به دولت، باعث شده تاکنون نتواند به عنوان یك نهاد مستقل، فعالیت‌های خود را تعریف کرده و به جایگاه عملكردی خود در سطح عالی دست یابد.

یكی از مهمترین ارگان‌هایی كه می‌تواند مستقیما مسئولیت حمایت، ارتقای علمی، و نظارت بر فعالیت فعالان حمل‌ونقل را دارد، سازمان نظام حمل‌ونقل است که وجود آن بیش از پیش ضروری احساس می‌شود...»

پس از انتشار این یادداشت در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

در پیام این کاربر آمده است: آشفتگی و تداخل و پراکندگی وظایف و مسئولیت‌ها در بخش حمل‌و‌نقل کشور به حدی است که هریک از بیش از 50 سازمان و ارگان مسئول و ذی‌مدخل در بخش حمل‌و‌نقل کشور ، قطعا به چنین ساختارهائی اجازه حضور و حتی در صورت تشکیل مجال فعالیت نخواهند داد، چاره کار فقط نگرش یکپارچه به حمل‌و‌نقل کشوراست.

وی در ادامه آورده است: نمی‌دانم چرا درک این مطلب ساده که امروزه بیش از 75 درصد کشورهای جهان به ضرورت تشکیل وزارت حمل‌ونقل آن‌هم در سطح وزارتخانه‌ای فرابخش وقوف حاصل کرده و سال‌هاست از آن برخوردارند برای ما این‌همه مغفول و دور از باور مانده است.

این کاربر در ادامه پیام خود آورده است: تردید ندارم اگر دولت اصلاح ساختار نظام اداری کشور را در اولویت کارهای خود قرار دهد به یقین با حذف ساختارهای موازی و بعضا مزاحم، ضرورت تاسیس وزارت حمل‌ونقل برای تمرکز سیاستگذاری و مدیریت کلان و یکپارچه حمل‌ونقل در کلیه شقوق و پاسخگوئی بهینه به تقاضای جابه جائی بهینه بار و مسافر و دستیابی آحاد ملت و صاحبان حرف به حمل‌ونقلی روان، ایمن و اقتصادی از دید صاحبنظران تشکیلاتی نه تنها مخفی و مغفول نخواهد ماند، که به یقین در صدر اصلاحات نیز قرار خواهد گرفت.

در ادامه پیام این کاربر آمده است: شاهد بر این ادعا ده‌ها مشکل ریشه‌ای و اساسی رو به تزاید پیش رو از آلودگی هوا و معضل ترافیک گرفته تا ناامنی سفر، ضعف در جذب سرمایه برای زیربناها و ناوگان و غیر استاندارد بودن ساخت  نگهداری و بهره‌برداری اجزاء لاینفک حمل و نقل و ...است.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ gmail. com پاسخ

    وزارت حمل و نقل بصورت مستقل تنها راه نجات بخش حمل و نقل در کشور است۰این موضوع باید به جد دنبال شود۰