◄ نوروز ۹۶ تمام نخواهد شد!
تیننیوز| محمود خمبر: نوروز 96 تمام نخواهد شد! درست است که از شامگاه یکشنبه، سیزدهم فروردینماه، پرونده تعطیلات نوروزی سال 96 بسته شد و زندگی مردم دوباره به حالت قبل بازگشت، درست است که باوجود حواشی فراوان این تعطیلات دوهفتهای نهایتاً عقربههای ساعت مثل همیشه چرخیدند و چرخیدند و خوب و بد را به خاطره تبدیل کردند، اما نوروز امسال هرگز تمام نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ هرچند تعطیلات و شور و هیجان و دیدوبازدیدها و مسافرتها به پایان رسید اما جای زخمهای زیادی بر پیکر جامعه ماند، زخمهایی که گذر زمان هرگز آنها را التیام نخواهد بخشید، در این موج عظیم مسافرتها صدها نفر جان و مال و عزیزان خود را از دست دادند.
هیچ راه گریزی نبود، هر روز اخبار دردناکی از تصادفات زنجیرهای و تلفات جادهای و خسارتهای مالی به گوش میرسید، حتی اگر از تلفن همراه و رسانه هم خسته میشدید و از خانه بیرون میزدید، بازهم در جادهها و کوچهها و فروشگاهها، زمزمههایی از این وقایع دلخراش به گوشتان میرسید.
تنها در همین مدت کوتاه در حدود 150 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و بیش از 3 هزار نفر مجروح شدند، آماری که بیشتر به پیامدهای جنگی خونین شبیه است تا نتیجه دو هفته تعطیلات!
پایگاه خبری تیننیوز قصد دارد در این گزارش و دیگر گزارشهایی در همین خصوص این پدیده را از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار بدهد و بهاینترتیب نقش خود را بهعنوان رسانهای تخصصی در صنعت حملونقل ایفا کند.
در این گزارش گوشهای ازآنچه مردم جامعه در خصوص این واقعه هولناک تصور میکنند را خواهیم آورد، این نظرات از مصاحبههای طولانی با مسافران نوروزی استخراجشده و ماحصل آن را بهصورت مواردی تلخیص شده در ادامه آوردهایم؛
الف) تأثیرگذارترین عامل از نگاه مصاحبهشوندههای ما چیزی نبود جز بیدقتی و سهلانگاری رانندگان؛ تقریباً تمام مصاحبهشوندگان به این نکته اذعان داشتند که اگر رانندهها توجه کاملی به رانندگی داشته باشند مشکلی پیش نخواهد آمد، حتی اگر جادهها و خودروها و عوامل محیطی در بدترین وضعیت ممکن باشد، همگی بر سر این نقطه اتفاقنظر داشتند که در اکثر تصادفات جادهای، راننده نقشی حیاتی داشته است.
ب) عامل مهم بعدی ازنظر مصاحبهشوندهها این بود که قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده، درواقع قوانین آنچنانکه باید بهمثابه یک فرشته نجات شناخته نمیشوند و مردم هنوز با آن همراه نشدهاند و قوانین را به چشم نوعی اعمال قوه قهریه میبینند، شاید ماجرای چراغ دادن به راننده روبهرویی برای اطلاع دادن درباره وجود پلیس در مسیر پیش رویش، بهنوعی تأییدی بر این مدعا باشد.
ج) سومین علت حجم بالای تصادفات جادهای در کشور از منظر مسافران نوروزی، نبود امکانات و عدم استفاده کافی از فناوریهای روز و کارآمد در سطح جادههای کشور بود، مصاحبهشوندگان میگفتند، اگر در تمام جادههای کشور از روشنایی مناسب، خطکشی صحیح، دوربینهای کنترل سرعت و ثبت تخلف و دیگر امکانات مربوطه استفاده شود، آمار سوانح کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
د) علت دیگری که بارها مورد تأکید قرار گرفت؛ ناکارآمدی قوانین و مجازات پیشبینیشده برای متخلفان بود، درواقع اعتقاد مصاحبهشوندگان ما بر این بود که اگر تنبیههای مناسبی برای تخلف در نظر گرفته شود، تعداد تخلفها کاهش پیدا میکند، البته این مجازات را خلاصه در جریمه نقدی نمیدانستند و برخی معتقد بودند، تا زمانی که تخلف در رانندگی به چشم یک رفتار نابهنجار و مذموم دیده نشود، جریمههای نقدی بهتنهایی توان حل این بحران را ندارند.
بنابراین ما هم مانند جراحتدیدگان نوروز 96، این ایام و این احوال را تمامشده نمیدانیم و در گزارشهای دیگری در همین خصوص به سراغ همه بازیگران این صحنه غمانگیز خواهیم رفت، تا چشماندازی همهجانبه از علل این حجم بالای سوانح به دست آوریم.