توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به نقش راه در توسعه و ارتقای کیفیت زندگی شهری
عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر توجه ویژه دولت یازدهم به نقش راه در توسعه و ارتقای کیفیت زندگی شهری بیان کرد: قطعا در آییننامهها و ضوابط، باید علاوه بر ایمنی راه به بحث کنترل آلودگی صوتی نیز توجه شود تا به ساکنین جوار راه و استفادهکنندگان از آن عارضه و آسیبی وارد نشود.
عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر توجه ویژه دولت یازدهم به نقش راه در توسعه و ارتقای کیفیت زندگی شهری بیان کرد: قطعا در آییننامهها و ضوابط، باید علاوه بر ایمنی راه به بحث کنترل آلودگی صوتی نیز توجه شود تا به ساکنین جوار راه و استفادهکنندگان از آن عارضه و آسیبی وارد نشود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری با اشاره به اینکه تاثیر راهها بر کیفیت ساخت و ساز در شهرها را در دو بخش می توان بررسی کرد اظهار داشت: یکی اثر وجودی راه است که خود طبیعت فیزیکی راه را مطرح میکند و ارتباط مستقیمی به تبادلات راه ندارد ولی نقش به سزایی در ارتقای کیفیت زندگی شهری با نگاه "موبیلیتی" و ایستگاه ترکیبی داشته و عملکرد حمل و نقل را در درون شهرها مورد نقد و بررسی قرار میدهد.
عشایری با اشاره به اینکه باید در بحث راهها به ارتقای حقوق شهروندی نیز توجه داشت افزود: یکی از مصادیق رعایت حقوق شهروندی فراهم بودن دسترسیها و وسایل حمل و نقل مختلف برای جابجایی مسافران است. یعنی تمام گزینههای لازم برای کسی که مثلا از هواپیما پیاده شده و میخواهد بوسیله هر مورد حمل و نقل دیگر به مقصد برسد مهیا باشد.
وی با بیان اینکه دولتها موظف به فراهم آوردن امکان حمل و نقل و جابجایی سریع در ایستگاههای ترکیبی و یکپارچه هستند گفت: نقش حوزههای جادهای، ریلی، هوایی و راههای شهری در زندگی روزمره مردم به عنوان بخش حمل و نقل و یا جابجایی مسافر ، از فعالیتهای اثرگذار دولت بوده و باید به راحتی ارتباطاتی از درون شهر به ایستگاههای مسافرتی یا حمل بار تجاری به شیوه هوایی، زمینی و یا دریایی وجود داشته باشد تا مسافران به این راهها و پایانهها دسترسی سریع و آسان داشته باشند.
عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید دارد فرودگاه، پایانههای ریلی یا اتوبوسی حتما درون شهرها احداث شده و یا به گونهای باشند که دسترسی سریع مردم به ایستگاهها را فراهم کنند.
عشایری با بیان اینکه در گذشته به راهها با این نگاه توجه نمیشد افزود: وقتی از راه تعریف میکردیم تنها به کسانی که در بستر راه فعال بودند توجه میشد و اصلا به ساکنین و به ویژه کسانی که از این راه بهرمند بودند، توجه نداشتیم.
عشایری با بیان اینکه راه عملکرد غیر شهری نیز دارد خاطر نشان کرد: در آییننامهها و ضوابط ، باید به ایمنی راه توجه شود تا به ساکنین جوار راه و استفاده کنندگان از آن عارضه و آسیبی وارد نشود بحث کنترل آلودگی صوتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: ساخت کمربندی در برخی شهرها شاید ضروری باشد ولی نمیتوان با احداث کمربندی، شهروندان یک شهر را از کسب و کار انداخت باید با عبور راه از شهرها به بهبود کیفیت زندگی شهروندان در شهرها توجه ویژهای شود .
عشایری با بیان اینکه قانونگذار این حق را داده که در انتخاب راه نباید حق زندگی خوب از شهروندان سلب شود افزود: رویکرد اخیر وزارت راه و شهرسازی با دولت این است که به شهرداریها کمک کند تا به جای اینکه کمربندی بسازد خیابانهای شهرها را مرمت و بهسازی و نوسازی کند تا کسب و کار در شهر رونق بگیرد و راه کوتاهتر شده و مردم نیز از نعمت حضور مسافران بهرهمند شده و مسافران نیز با حضور در شهر و ضمن استراحت در راه به سلامت به مقصد برسند که این امر به ایمنی رانندگی در راهها نیز کمک میکند.
عشایری در پایان گفت: اعتقادی به کمربندی در شهرها نداریم اما این مطلق نیست و شهرها با یکدیگر فرق دارند ولی آنچه که مهم است، ایمنی مسافران، ایمنی راه و تاثیر راه در ارتقای کیفیت زندگی در شهرها است.