◄ برهوت بودجه ای وزارت راه و شهرسازی از زبان مجلسی ها
مجلسی ها میگویند وزارت راه و شهرسازی 15 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و درعینحال بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد با این حال بودجه وزارت راه و شهرسازی از 8 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
مجلس روز گذشته با ارائه جزییاتی از بودجه امسال وزارت راه وشهرسازی آب پاکی را روی دست دولتی ها ریخت و با اعلام کاهش بودجه وزارت راه وشهرسازی از 8 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان خبر داد که حمل ونقلی ها امسال سال سختی را در پی خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار تین نیوز کاهش رقم بودجه وزارت راه وشهرسازی آن هم در شرایطی که تجهیزات و زیرساخت های جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی کشور نیازمند توسعه و ارتقا هستند و پیمانکاران بدهکار پای اعتراضات خود برای دریافت حق مسلم خود نشسته اند خبر خوبی نیست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره بودجه سال آینده وزارت راه وشهرسازی، گفت: این بودجه از 8 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و وضعیت این وزارتخانه را این گونه توصیف کرد که «وزارت راه سال آینده با این شرایط کار سختی پیش رو دارد.»
آذرماه امسال بود که وزیر راه وشهرسازی در نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته به جمع خبرنگاران آمد و خبر داد که باوجود هزینه کرد اسناد خزانه طی سه سال برای پرداخت بدهی پیمانکاران این وزارتخانه هنوز 10 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. او آن روز خبر داد که «متأسفانه هنوز اعتبارات لازم برای پرداخت آن ها در اختیار نیست.»
عباس آخوندی پیش تر دریکی از سفرهای استانی خود از پیمانکاران حاضر در بخش راه سازی به عنوان پیمانکاران ایثارگر نام برده بود که فعال بودن کارگاه ها و پروژه ها مدیون صبوری ها و ماندگاری آن ها پای طرح های عمرانی است.
گفته می شود در حال حاضر وزارت راه وشهرسازی 28 هزار میلیارد تومان پروژه مشترک با بخش خصوصی در دست اجرا دارد و پیمانکاران با نگاه ملی وارد بسیاری از پروژه های عمرانی کشور شده اند، با این حال در کنار پیمانکارانی که هنوز اعلام ورشکستگی نکرده اند ،گروه هایی در گرید یک دو و حضور دارند که به دلیل عدم بازپرداخت مطالبات انها از سوی این وزارتخانه عطای حضور در پروژه های بزرگ را به لقایش بخشیدند.
در همین راستا رضایی کوچی روز گذشته گریزی هم به وضعیت بدهی های پیمانکاران وزارت راه وشهرسازی داشت و با اعلام رقمی بالاتر از رقم اعلامی وزیر راه وشهرسازی، گفت: در حال حاضر وزارت راه وشهرسازی 15 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. بودجه هم 3 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و بنابراین ما فکر می کنیم شرایط سختی پیش روی وزارت راه وشهرسازی وجود دارد.
او البته خبر داده است که در کمیسیون تلفیق مصوب شده است که بدهی پیمانکاران با بانک ها با طلب آن ها از دولت تهاتر شود.
رضایی کوچی گفته است ما معتقدیم اگر پیمانکار به موقع پول خود را دریافت نکند، کیفیت کار را کاهش می دهد، به هرحال پیمانکاران ظرفیت بزرگی در کشور هستند و سرمایه کشور محسوب می شوند و چون طلب آن ها به موقع پرداخت نمی شود، در حال ورشکستگی و خروج از این شغل هستند.
او گفته است اکنون بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد و مجلس، دولت را مکلف کرده است سامانه ای تعریف کند و اطلاعات پروژه ها را به صورت شفاف در اختیار بخش خصوصی قرار دهد که متأسفانه این کار انجام نشده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس توضیح داده است این تهاتر طلب پیمانکار با بدهی آن ها به بانک ها در بودجه 97 می آید و فرصتی برای کمک به پیمانکار است.
رضایی هم چنین گفته است: امسال سرجمع 30 هزار میلیارد تومان رسید طلب های سال قبل داشتیم که سال آینده این رقم افزایش می یابد.
او از تنگناهایی در بودجه سال آینده رونمایی می کند که می تواند مانع بزرگی برای روی زمین مانده طرح های نیمه کاره عمرانی باشد و گفته است: حدود 60 هزار میلیارد تومان منابع عمرانی قرار است در کشور داشته باشیم، در بودجه سال آینده که نزدیک به 80 درصد آن اسناد خزانه و اوراق مشارکت خواهد بود و 20 درصد آن تخصیص ریالی است که این مورد شرایط را سخت می کند و تلاش می کنیم، از طریق همان تهاتر طلب پیمانکاران تا حدی پرداخت شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: با این بودجه عمرانی باید به سمت استفاده از سرمایه بخش خصوصی رفت و با این حجم منابع دولتی نمی توان انتظار داشت پروژه های عمرانی خوب پیش برود.