◄ روایت وزیر راهوشهرسازی از تحولات پس از انقلاب بخش حملونقل
در زمینه راه روستایی پیش از انقلاب روستاهای ایران حتی روستاهای نزدیک به شهرها با معضل روبرو بودند اما امروز توانستهایم از3 هزار کیلومتر راه روستایی در قبل از انقلاب به بیش از 100 هزار کیلومتر راه روستایی برسیم و همچنان ساخت وبهسازی راههای روستایی ادامه دارد.
وزیر راه و شهرسازی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای چهل سال اخیر انقلاب اسلامی، پیشرفتهای جمهوری اسلامی را در 40 سالگی انقلاب اسلامی در بخشهای حملونقل، ساختمان و صنایع مرتبط با آنها تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: در شرایطی در حال برگزاری جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم که مردم با مقاومت خود توطئه های دشمنان را خنثی کرده است و مردم با حضور باشکوه در راهپیمایی22 بهمن موجبات یأس و ناامیدی دشمنان را بار دیگر فراهم می کنند.
وی در ادامه سخنان خود در این بازدید، افزود: باید دستاوردها را مرور کنیم نه اینکه مقایسه کنیم که قبل از انقلاب چه داشتهایم و الان چه داریم. اتفاق مهمی که بعد از پیروزی انقلاب شاهد آن بودهایم باور به توانستن و خوداتکایی است که کشور با حضور غیرتمندانه مردم از اول انقلاب تاکنون توانسته وابستگی را از بین برده و به تولید داخل تبدیل کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان مثال قبل از انقلاب کمتر از 200 کیلومتر آزادراه و بزرگراه داشتیم اما به همت جمهوری اسلامی ایران امروز بیش از 20 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه داریم که روند توسعه آنها ادامه دارد و به صورت تصاعدی پروژههای نیمهتمام تکمیل خواهد شد.
اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: در زمینه راه روستایی پیش از انقلاب روستاهای ایران حتی روستاهای نزدیک به شهرها با معضل روبرو بودند اما امروز توانستهایم از 3 هزار کیلومتر راه روستایی در قبل از انقلاب به بیش از 100 هزار کیلومتر راه روستایی برسیم و همچنان ساخت وبهسازی راههای روستایی ادامه دارد.
وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در احداث راهها این است که در گذشته پیمانکاران خارجی برای ما راهسازی می کردند اما امروزه کشور ما صاحب شرکتهای قدرتمند راهسازی در بخش خصوصی است و کار بینظیر آنها در آزادراه تهران-شمال مشهود است. حتی در خارج از کشور هم شرکتهای راهسازی ما در حال انجام کارهای عمرانی هستند. بنابراین از دریافت کننده خدمات فنی مهندسی به صادر کننده این خدمات تبدیل شدهایم که نه تنها کشور خود را ساختهایم بلکه ایرانیان در سایر کشورها هم خدمت میکنند.
اسلامی ادامه داد: بنادر کشور پس از انقلاب توسعه فراوانی داشته به گونهای که قبل از انقلاب ظرفیت بنادر کشور 19 میلیون تن بود اما امروز به 232 میلیون تن رسیده است و سبب شده تا قدرت دریایی، بندری و صنایع مرتبط دریایی افزایش یابد. ناوگان دریایی ما به اقصی نقاط دنیا سفر می کنند که نشان میدهد این ثروت بالقوه به برکت انقلاب ایجاد شده است بخصوص در شرایط تحریم، دریانوردی ما باشکوه به وظایف خود می پردازد و یاری رسان سیستم بازرگانی و حملونقل کشور است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش حملونقل هوایی قبل از انقلاب تنها 25 فروند هواپیما داشتیم اما امروزه بیش از 300 هواپیما داریم که رشد چشمگیری در دو دهه گذشته داشته است. .ضمن اینکه دانشگاهها و صنایع داخلی مرتبط با حملونقل هوایی امروزه توان اورهال و نگهداری هواپیماها را دارند. همچنین در بخش آموزش خلبانی نیز همواره وابسته به خارج بودیم اما پس از انقلاب، آموزش انقلاب، تربیت تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما و راهاندازی شرکتهای تولید قطعات هواپیما رشد داشته و از ثروتهایی هستند که به برکت انقلاب بهدست آمده است.
اسلامی تصریح کرد: در بخش ریلی اگرچه در زمینه توسعه خطوط آهن کمی عقب ماندگی داریم اما از حدود 4 هزار و 700 کیلومتر خط آهن پیش از انقلاب به 11 هزار کیلومتر رسیدهایم. استانهای ما یکی پس از دیگر از خط آهن بهرهمند میشوند و به زودی شبکه ریلی مرکز استان گیلان به بهرهبرداری می رسد. خطوط ریلی ما به شبکههای راهآهن همسایه متصل شدهاند و ترانزیت ریلی ما رشد داشته است. پروژه راه آهن قزوین- رشت پروژه مهمی است که از مفاخر مهندسی صنعت راهآهن بوده و جزء کریدور شمال – جنوب به حساب میآید که علاوه بر اتصال به بنادر ما در دریای خزر از طریق آستارا به شبکه ریلی اروپا متصل خواهد شد.
وی با اشاره به توسعه کشور در بخش تولید ناوگان جادهای و خودرو که سبب شده تا جزو کشورهای نامدار در زمینه تولید خودرو باشیم، نیز گفت: ظرفیت ناوگان باری جادهای ما در حال حاضر به 380 هزار کامیون افزایش یافته و درصدد بهسازی و توسعه شبکه حملونقل جادهای هستیم تا بتوانیم سهم خود را افزایش دهیم. ما قبل از انقلاب سهمی نداشتیم. در سالهای گذشته ناوگان و کامیونهای کشورهای همسایه کالاهای ما را حمل میکردند اما امروزه کامیونهای ما در اقصی نقاط اروپا تردد دارند و قدرت ترانزیت ما افزایش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه کشور در بخش آموزش و پژوهش، گفت: نظام مهندسی فاخری داریم که بیش از 500 هزار مهندس عضو آن هستند و این از برکات انقلاب است. دانش و تعهد مهندسان ما بالا است و قدرت تاثیرگذاری در اقتصاد را دارند.
اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش ساختمان نیز پس از انقلاب توسعه خوبی را شاهد بودهایم و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان در کشور رشد داشته است. بهگونهای که تجهیزات و ماشین آلات صنعت ساختمان را قبل از انقلاب وارد میکردیم اما الان تولید کننده این تجهیزات و ماشین آلات هستیم. از وارد کننده سیمان و آهن آلات به صادر کننده این کالاها و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان شامل لوازم برقی، تجهیزات بهداشتی ساختمان و دیگر مصالح هستیم که از برکات انقلاب اسلامی است.