بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

آنتونوف، وزیر را به مجلس می‌برد

آنتونوف، وزیر را به مجلس می‌برد

تین نیوز | پرونده سقوط آنتونوف ۱۴۰ که منجر به کشته‌شدن ۴۰ نفر از هموطنان‌مان شد همچنان در مجلس و قوه قضاییه در حال پیگیری است.
 
 بعد از گزارشی كه رئیس سازمان هواپیمایی كشوری درباره دلایل سقوط هواپیمای آنتونوف140 ارائه داد، جمعی از نمایندگان مجلس خواستار حضور مسئولان ذیربط ازجمله وزیر راه و شهرسازی در مجلس شده‌اند.رئیس سازمان هواپیمایی كشوری روز یكشنبه، در یك نشست خبری، گرمای بیش از 38درجه، بار اضافی هواپیما و در نتیجه ازكارافتادن موتور سمت راست را به‌عنوان دلایل سقوط هواپیمای آنتونوف140 اعلام كرده بود؛ دلایلی كه نشان می‌دهد می‌شد با كمی نظارت دقیق‌تر از یك فاجعه جلوگیری كرد.

بعد از اعلام این دلایل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توضیح مقامات مسئول درباره غفلت‌های صورت گرفته شده‌اند. 19 مرداد‌ماه در جریان سقوط هواپیمای آنتونوف 140در حوالی شهرك آزادی تهران 40نفر كشته و 9 نفر مجروح شدند.
 
 مجلس در برخورد با خاطیان جدی است
احمدعلی مقیمی نایب‌رئیس كمیسیون عمران مجلس با بیان اینكه امروز كمیسیون عمران مجلس از وزیر راه و شهرسازی و یا آقای جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی كشور دعوت خواهد كرد تا درخصوص این حادثه پاسخگو باشند گفت: دوران اینكه بگوییم جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده یا همه تقصیرها را برگردن خلبان بیندازیم گذشته است، باید مسئولان مقصر در این حادثه و خاطیان را پیدا كنیم و با آنها برخورد شود.مقیمی گفت كه مجلس سؤال جدی در این‌باره از وزیر راه و شهرسازی دارد و اگر آقای آخوندی با خاطیان این حادثه برخورد نكند مجلس وظیفه قانونی‌اش را در قبال وزیر راه و شهرسازی انجام خواهد داد.
 
محمدصالح جوكار عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این‌باره گفت: وزیر و مسئولان سازمان هواپیمایی كشوری باید درخصوص سقوط هواپیمای آنتونوف پاسخگو باشند. حفظ جان مردم قطعا واجب‌تر و ارزشمندتر از درآمد‌زایی آن هم به هرقیمتی برای یك سازمان یا یك وزارتخانه است.جوكارتأكید كرد: دستگاه قضایی باید به این پرونده ورود كرده و با مقصران اصلی این حادثه برخورد كند. ‌ مجلس هم از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشور برای ارائه توضیحات بیشتر دعوت خواهد كرد.
 
از استعفا خبری نیست
علیرضا خسروی عضو كمیسیون عمران مجلس هم معتقد است كوتاهی مسئولان مربوطه كه منجر به حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف شده است، به نوعی امنیت پرواز‌ها در كشور را خدشه دار كرده است. او با بیان اینكه این اشتباهات از سوی مسئولان قابل‌قبول نیست گفت: وزارت راه و شهرسازی و همینطور سازمان هواپیمایی كشوریی باید بیش از این مسئولیت پذیربوده و تبعات تصمیمات اشتباه خود را بپذیرند.
 
خسروی با اشاره به حادثه غرق‌شدن یك كشتی در كره‌جنوبی كه باعث استعفای برخی مسئولان در این كشور شد گفت: ظاهرا در كشورما چنین حوادثی دیگر طبیعی شده و قرار نیست كسی پاسخگو باشد.از سوی دیگر رئیس كمیته حمل‌ونقل مجلس و عضو كمیسیون بررسی عوامل سقوط آنتونوف معتقد است كه اعطای مجوز پرواز به هواپیمای آنتونوف جای بحث دارد به‌ویژه آنكه شرایط قابل كنترلی نظیر میزان بار هواپیما و شرایط آب و هوایی در پرواز مورد نظر، وجود داشت كه باید نظارت دقیق‌تری روی آن انجام می‌گرفت.
 
احمد جباری گفت: هنوز گزارش‌ها نهایی نشده است. پس از اعلام گزارش به كمیسیون عمران، در صحن علنی قرائت خواهد شد تا به عملكرد دستگاه‌های ذیربط در این زمینه رسیدگی شود.این عضو كمیسیون عمران ادامه داد: باید مشخص شود كه چرا این هواپیما با این شرایط مجوز پرواز گرفته است. وقتی بار اضافی در آن وجود داشته، چرا پیش از پرواز این مسائل به‌طور دقیق چك نشده است. سازمان هواپیمایی باید دستورالعمل نظارتی دقیقی را اجرا می‌كرد تا این مجوز صادر نشود.
 
برخورد با ضعف نظارتی
محمد فیروزی، دیگر عضو كمیسیون عمران مجلس نیز گفت: قرار بود با حضور وزیر راه و شهرسازی در كمیسیون عمران، گزارش كامل دلایل سقوط ارائه شود كه این اتفاق رخ نداده است. مجلس منتظر این گزارش است تا بررسی كارشناسانه‌ای انجام دهد و دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه نیز با عواملی كه با سهل‌انگاری خود در آن دخیل بوده‌اند، برخورد كنند.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: این مسائلی كه ذكر شده توجیه‌كننده سقوط نیست. باید در مورد عواملی كه پیش از پرواز قابل كنترل و چكاپ بوده است، توضیح داده شود. این گزارش خیلی كارشناسانه و واقع‌بینانه نیست و باید گزارش رسمی و مكتوب ارائه شود تا اگر ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی وجود داشته با آن برخورد شود.منصور آرامی، عضو دیگر كمیسیون عمران مجلس نیز گفت: اینطور كه مشخص است عواملی به‌غیر از خطای خلبان در این سانحه دخیل بوده است. اگر به این نتیجه برسیم كه ضعف و عدم‌نظارت در آن دخیل بوده است، عوامل خاطی به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
 
 چه‌كسی پاسخگوست ؟
یك روز بعد از اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی كشوری درخصوص دلایل سقوط هواپیمای ایران 140تهران - طبس، برخی خانواده‌های قربانیان این حادثه نسبت به این اظهارات واكنش نشان دادند.جواد طالبی كه در این حادثه همسر و 2فرزند خردسالش را از دست داده می‌گوید: «آنطور كه شنیدم درباره وزن هواپیما و اینكه موتور سمت راست از كار افتاده صحبت كردند. مسئولان خیلی زحمت كشیدند كه این حرف‌ها را زدند.

این مسائل از اول مشخص بود و نیازی نداشت این همه زحمت بكشند و حتی از روسیه كارشناس بیاورند. اینها بحث كارشناسی است و ما هر حرفی بزنیم می‌گویند شما كارشناس نیستید و نباید اظهارنظر كنید اما در این بین رئیس سازمان هواپیمایی حرف‌هایی را زدند كه برای من به‌عنوان كسی كه همسر و فرزندان خردسالش را در این حادثه از دست داده خیلی سخت و سنگین است.
 
ایشان فرمودند ما دنبال مقصر نیستیم و فقط می‌خواهیم از این به بعد این اتفاقات تكرار نشود. حرف من این است كه شما چه كاره هستی كه دنبال مقصر باشی یا نباشی؟ ایشان خودشان در مظان اتهام قرار دارند.

ایشان چطور به همین سادگی از این موضوع عبور می‌كنند و می‌گویند دنبال مقصر نیستیم. ایشان به‌عنوان رئیس سازمان هواپیمایی نخستین شخصی است كه باید درباره این حادثه پاسخگو باشد. این تنها نظر من نیست بلكه نظر بسیاری از خانواده‌های داغدار است كه امكان ارتباط با رسانه‌ها را ندارند. اگر سازمان هواپیمایی دنبال مقصر نیست پس بعد از 50روز دنبال چه چیزی می‌گردد؟
 
این همه انسال جان‌شان را از دست دادند، نباید مقصر حادثه معلوم‌شود؟» طالبی ادامه می‌دهد: «بحث از‌كار افتادن موتور هواپیما چیزی است كه از همان روز اول معلوم بود. اما این سؤال كه چرا موتور ازكار افتاده را هنوز كسی جواب نداده است. یا درباره افزایش بار چیزی است كه از اول مشخص بود. اما چه‌كسی باید از افزایش بار جلوگیری می‌كرد؟ یا اینكه درباره بحث خطای فردی كه عنوان شده در این‌باره چه‌كسی باید پاسخگو باشد ؟

اینها سؤالات و ابهاماتی است كه هنوز به آن پاسخی داده نشده است. مدتی قبل كارشناسان درباره پرواز این هواپیما هشدار داده بودند. این هواپیما اجازه نداشت در شرایط آب و هوایی گرم پرواز بكند. یا اینكه درباره بار اضافی هشدار داده بودند چون با افزایش بار از راندمان این نوع هواپیما كم می‌شود.»
 
نگذارید خونی پایمال شود
امیرتیمور سپهری، یكی از نزدیكان خانواده خسروی است كه در این حادثه 6نفر از آنان جان‌شان را از دست دادند و یكی از آنها هنوز درگیر بیمارستان و عمل جراحی است. سپهری نیز درباره این گزارش ناخرسند است و می‌گوید: «بعد از این گزارش من با چند خانواده دیگر هم به‌طور تلفنی صحبت كردم كه همه ناراحت و عصبانی بودند. متأسفانه همیشه كسی را مقصر اعلام می‌كنند كه نتوانند محاكمه‌اش كنند. درباره علت این فاجعه فقط اعلام شد كه مشكل نقص فنی بود. این موضوع درست است اما مثلا اعلام شد هواپیما در هوای گرم پرواز كرده، این یك چیز طبیعی است.
 
چرا كه تهران دست‌كم نیمی از روزهای سال را دمای بالایی دارد. وقتی مثلا دمای تهران 38درجه باشد دمای طبس كه مقصد این هواپیما بود بیشتر از 45درجه است. در چنین شرایطی چرا به این هواپیما اجازه پرواز داده شد؟ یا درباره اضافه وزن. این هواپیما قبلا تعداد صندلی‌های كمتری داشته اما به‌تدریج صندلی‌های آن را اضافه كرده‌اند. به حدی كه هواپیما راهروهای تنگی داشته است و طبعا وزنش هم بیشتر شده بود. درهرحال در این ماجرا مسافران تقصیری نداشتند و این مسئولان بودند كه با وجود نقص فنی موتور، دمای بالا و وزن زیاد به هواپیما اجازه پرواز دادند كه باید پاسخگو باشند. چون این هواپیما نباید پرواز می‌كرد. انتظار ما این است كه با عدالت به این پرونده رسیدگی شود تا خون كشته‌شدگان پایمال نشود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • چرا بجای سرزنش کردن شرکت هواپیمایی سپاهان که مسول عملیات وایمنی این پرواز بوده نهمه سازمان هواپیمایی را مقصر می دانند و نامی از مسولان ان شرکت به میان نمی اید. آیا این یک نوع رد گم کردن نمیباشد. نمایندگان مجلس چرا یکبار نامی از شرکت هواپیمایی به میان نمیاورند؟ آیا دولت را مقصر جلوه دادن سیاسی کاری نمی باشد؟

  • عباس

    کی اجازه پرواز داده. حداقل برخورد با سازمان مجوز دهنده است. اگر با یک نهاد چند نفره برخورد نشود بعد یک ملت به شما اطمینان نخواهند کرد. پس انتخاب کنید چند مسئول را یا یک ملت را

  • عباس آقا اجازه پرواز به شرکتهای هواپیمایی داده میشود تا بر اساس مقررات و دستورالعملهای تایید شده پرواز انجام شود. اگر شما در هنگام استفاده از خودرو به مقررات راهنمایی و همچنین توان خودرو خود که توسط کارخانه سازنده مشخص شده عدول نمایید و دچار سانحه شوید آیا پلیس راهنمایی مقصر است یا اینکه پلیس در صحنه حاضر شده و علت سانحه را بررسی میکند و به مرجع قضایی معرفی میکند. تو را خدا برای یکبار هم که شده اجازه بدهید مقصر یا مقصران اصلی که به مقررات توجهی نمینمایند معرفی و برخورد فانوتی صورت پذیرد. با متهم کردن سازمان هواپیمایی برخی از شرکتها به خود اجازه میدهند تا با جان مردم بازی کنن.