◄ نوسازی ۸۵۰۰ دستگاه کامیون و بازسازی ۱۰۳۷ دستگاه ناوگان ریلی
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گزارشی از عملکرد یکساله این وزارتخانه در حوزه حمل ونقل را ارائه کرد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گزارشی از عملکرد یکساله این وزارتخانه در حوزه حمل ونقل را ارائه کرد.
به گزارش تین نیوز، شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای که امروز با حضور رئیس جمهور معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان این وزارتخانه برگزار شد گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در حوزه حمل ونقل را ارائه کرد.
افندیزاده در ابتدای این جلسه وظایف و ماموریتهای وزارت راه وشهرسازی در حوزه حمل و نقل را توسعه کریدورهای بین المللی شمال-جنوب و شرق-غرب و روانسازی ترانزیت، توسعه دیپلماسی حملونقل و انعقاد تفاهم نامههای دو یا چندجانبه با کشورهای همسایه و منطقه، ایجاد ابتکارات و اتحادهای نوین منطقهای و بین المللی برای افزایش چسبندگی اقتصادی با کشورهای منطقه، توسعه و تکمیل زیرساخت های حمل و نقلی و نگهداری آن، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل، بهره گیری از سیستمهای هوشمند حمل و نقل، مانع زدایی از قوانین و مقررات و تنظیم گری صنعت حمل و نقل، بهبود و ارتقاء ایمنی حمل و نقل و رفع نقاط پر حادثه شبکه جاده ای برشمرد.
وی در ادامه آماری از توسعه زیر ساختها عملکرد باری و مسافری حمل و نقل در کشور را بیان کرد و گفت: با توجه به آمار در زیر ساختهای جادهای کشور ۱۲۹ کیلومتر آزادراه در یکسال گذشته ساخته شده است که میزان افزایش نسبت به متوسط ۵ سال گذشته یک درصد بوده است و در حوزه بزرگراه ها نیز ۵۵۱ کیلومتر در یکسال گذشته ساخته شده است که با توجه به متوسط ۵ سال گذشته ۹ درصد افزایش را شاهد هستیم.
به گفته افندی زاده ۱۸۴ کیلومتر راه اصلی در یکسال گذشته ساخته شده است که میزان افزایش نسبت به متوسط پنج سال گذشته ۵ درصد است و همچنین ۱۴۱۵ کیلومتر راه روستایی در یکسال گذشته ساخته شده است که این میزان در مقایسه با عملکرد ۵ سال گذشته رشد ۱۲ درصدی را نشان می دهد.
معاون وزیر در مورد توسعه زیر ساختهای جاده ای کشور خاطرنشان کرد: تمام مراکز استانها به نزدیکترین استان خود، دارای اتصال آزادراهی یا بزرگراهی هستند. راههای شریانی و ترانزیتی در برنامه جهت تبدیل به بزرگراه شده اند و همچنین در کریدورهای اصلی کشور، پروژه های واجد اهمیت، در صورت تامین اعتبار، در دوره دولت سیزدهم تکمیل خواهند شد و پیگیری مستمر برای تحقق آنها در حال انجام است.
افندی زاده در مورد توسعه زیر ساخت های آزاد راهی کشور تا پایان سال ۱۴۰۱نیز گفت: توسعه و تکمیل ۵ آزادراه در دستور کار برنامه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که تکمیل این پروژه ها منوط به تامین اعتبار به مبلغ ۵۹۰۰ میلیارد تومان است.
وی پروژههای آزادراهی را در ۴ استان به شرح زیر عنوان کرد: آزادراه ایزدخواست – شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر، پروژه آزادراه منجیل – رودبار به طول ۸ کیلومتر و پروژه سوم آزادراه تهران – شمال (منطقه ۲) به طول۲۲ کیلومتر است و دو پروژه در استان آذربایجان شرقی که شامل آزادراه مراغه – هشترود به طول ۲۹ کیلومتر و پروژه آزادراه تبریز – صوفیان به طول ۲۴ کیلومترکه در مجموع ۲۹۳ کیلومتر آزاده در کل کشور جز برنامه وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال جاری است.
افندی زاده با اشاره به اهمیت توسعه شبکه بزرگراهی وآزادراهی کشور گفت : این امر موجب کاهش زمان و تردد ایمن بین استانها می شود .
وی در ادامه آماری از نوسازی ناوگان، رفع نقاط پر حادثه و تعمیر و نگهداری راه ها کشور ارائه کرد که مهمترین بخش مربوط به نوسازی ۸۵۰۰ دستگاه کامیون طی سال گذشته است که در ۱۵ سال گذشته کم سابقه بوده است.
توسعه ۱۱۸ کیلومتری خطوط اصلی ریلی در یکسال گذشته
معاون وزیر در خصوص توسعه زیر ساخت های ریلی کشور ،به پروژه راه آهن میانه-بستان آباد، راه آهن چابهار-زاهدان (زاهدان-خاش)، راه آهن همدان – سنندج، راه آهن رشت-انزلی و راه اهن میانه-اردبیل اشاره کرد و افزود: متوسط بهره برداری از خطوط ریلی طی ۱۰ سال گذشته سالانه ۲۰۷ کیلومتر بوده که با بهره برداری از ۵۶۱ کیلومتر تا پایان سال ۱۴۰۱ ، این میزان ۲.۷ برابر خواهد شد. این موضوع منوط به تامین اعتبار به مبلغ ۴۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۰۰ میلیون یورو می باشد. ضمنا برای تکمیل پروژه ریلی رشت- آستارا مبلغ یک میلیارد یورو مورد نیاز است.
افندی زاده در مورد توسعه زیرساختهای ریلی کشور گفت: خطوط اصلی ریلی دریکسال گذشته ۱۱۸ کیلومتر توسعه پیدا کرده است که نسبت به پنج سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.
وی اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی کشور را در افزایش حمل بار ترانزیتی ریلی و حمل بار صادراتی ریلی عنوان کرد و گفت: مسیرترانزیتی تمام ریلی کانتینری قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه در خرداد ۱۴۰۱ افتتاح شد و همچنین مسیر ترانزیتی ریلی روسیه هند از طریق ایران در خرداد ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد.
تولید داخل و بازسازی ۱۰۳۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی
معاون وزیر با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی میانگین تأخیر قطارهای مسافری در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ افزود: در طی این مدت ۱۰۳۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل و بازسازی شده به بهره برداری رسیده است.
افندی زاده در مورد زیر ساختهای حمل و نقل هوایی گفت: در یکسال گذشته راه اندازی و تجهیز ترمینال سلام و انجام پروازهای حج از این ترمینال با رضایت مندی حجاج انجام شده است. همچنین در این راستا توسعه شبکه پروازی در سطح بین المللی (ترکیه، پاکستان، آسیای میانه و انجام پروازهای تجاری به سوریه) نیز برقرار شده است و پروازهای داخلی و بین المللی و ایجاد مسیر پروازی جدید نیز افزایش یافته است.
وی از جمله اقدامات مثبت در این حوزه را امضاء تفاهمنامه همکاری با کشور روسیه در راستای فراهم ساختن امکان صادرات قطعات و تجهیزات تولید شده و تعمیرات برشمرد و گفت: ارائه خدمات هندلینگ به شرکت های هواپیمایی خارجی نیز در این حوزه انجام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد عملکرد حمل و نقل دریایی و بندری کشور نیز گفت: سفارش ساخت ۱۲ فروند کشتی چندمنظوره و رو-رو و نفتی به سازندگان داخلی ، مطالعات تأسیسات زیربنایی و اراضی محوطه بندر اروندکنار، تکمیل بندرخمیر، ایجاد سیستم اطفاء حریق ثابت در تعدادی از بنادر از جمله بندر مروارید خارک، مطالعه و اجرای توسعه موج شکن در تعدادی از بنادر و احداث ساختمان مرکز جستجو و نجات دریایی پسابندر در استان سیستان و بلوچستان در یکسال گذشته انجام شده است.
افزایش ۱۰۰ درصدی ترانزیت طی بکسال گذشته
افندی زاده در مورد توسعه ترانزیت و فعالسازی کریدورهای بین المللی نیز گفت: ترانزیت بیش از ۱۱ میلیون تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران طی یکسال گذشته و افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و هدفگذاری انتقال ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی در سال ۱۴۰۱ با مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری کشور( ۱۶ میلیون تن از طریق جاده و ۴ میلیون تن از طریق ریل)، انعقاد تفاهم نامه حمل و نقل برای افزایش کالای ترانزیت با روسیه و هدف گذاری برای انتقال ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی و راه اندازی مسیر ترانزیت ریلی روسیه، هند از طریق شاخه شرقی دریای خزر(مرز سرخس) در خرداد ۱۴۰۱ بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت بوده است.
معاون وزیر همچنین فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم از طریق ایران در اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله ایران و چین و برنامه ریزی برای تکمیل زیرساختهای پیوسته ریلی در مسیر شرقی غربی و راه اندازی مسیر ترانزیت ریلی کانتینری قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه در خرداد۱۴۰۱ را نیز از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بین الملل برشمرد.
اینها آمار سازی و گزارش اداری است.
در عمل و در میدان حمل و نقل آهنگ تخریب جاده ها سریعتر از آهنگ بازسازی است.