بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ وزارت حمل و نقل ضعیف ؛ نگرانی کارشناسان از طرح تفکیک

مجلس در سال پایانی فعالیت خود با جدیت تفکیک وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی را پیگیری می کند و این در حالیست که به نظر می رسد هدف اصلی این تفکیک توجه بیشتر به بخش مسکن است.

وزارت حمل و نقل ضعیف ؛ نگرانی کارشناسان از طرح تفکیک
تین نیوز

مجلس در سال پایانی فعالیت خود با جدیت تفکیک وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی را پیگیری می کند و این در حالیست که به نظر می رسد هدف اصلی این تفکیک توجه بیشتر به بخش مسکن است.

به گزارش تین نیوز، تجمیع وظایف مرتبط با حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری و حمل و نقل در یک وزارتخانه در ابتدا ایده مطلوبی به نظر می رسید چرا که از نظر طراحان این برنامه، مدیریت امور مسکن و شهرسازی و حمل و نقل در بسیاری از موارد در راستای یکدیگر قرار داشت.

با این حال این طرح از همان ابتدا منتقدانی داشت که متمرکز کردن وظایف متعدد در حوزه های مسکن، حمل و نقل، ترابری و شهرسازی را امکان پذیر نمی دانستند و به عمرانی تلقی کردن مسائل مرتبط با حوزه راه و ترابری نقدهای جدی داشتند.

اکنون نیز بعد گذشت حدود ده سال از این ادغام و آزمون و خطا و مشخص شدن معایب و مزایای آن، به نظر می رسد کفه معایب بر کفه مزایا می چربد و قرار است وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود، اما آنچه موجب دغدغه کارشناسان حمل و نقل می شود نگرشی است که خود را در سخنان مسئولان کشور به نمایش می گذارد.

از سخنانی که هر از چندی از زبان مسئولان مختلف درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی عنوان می شود می توان به این نتیجه رسید که این تفکیک بیشتر قدرت بخشیدن بیشتر به یک دستگاه حاکمیتی برای کنترل و مدیریت بازار مسکن است که البته در ضرورت آن تردیدی نیست اما سویه دیگر این دیدگاه، بی توجهی در تفکیک وزارت و راه و شهرسازی به حوزه حمل و نقل و ترابری است.

سخنان اخیر سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز به نوعی تایید کننده این دیدگاه است. عبدالجلال ایری در اظهارات خود ضمن تاکید بر این که وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود، گفته است؛ یک عقل کامل و جامع می‌ خواهیم که فقط دنبال مسکن باشد. به گفته وی، بیشتر از چهل سازمان و معاونت زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه نمی‌تواند روی مشکلات بخش مسکن تمرکز کند.

از کمیسیون عمران مجلس انتظار می رود در تفکیک وزارت راه و شهرسازی جوانب کارشناسی امر را خصوصا در مورد ایجاد وزارتخانه ای با توان لازم برای مدیریت بخش حمل و نقل کشور در نظر داشته باشد و از بطن تفکیک وزارت راه و شهرسازی وزارت حمل و نقل ضعیف متولد نشود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.