توسعه خطوط ریلی؛ اولویت وزارت راه و شهرسازی
وبلاگ تین نیوز، علی نورزاد | با توجه به سرمایه بر بودن پروژه های زیرساختی حمل و نقل و کسری بودجه، تامین مالی پروژه ها با استفاده از دو منبع داخلی و خارجی انجام می شود که وزارت راه و شهرسازی بسترهای لازم برای تسهیل حضور سرمایه گذاران و تامین این منابع را فراهم کرده است.
بورس اوراق بهادار، فروش اوراق مشارکت، استفاده از وجوه صندوق های بیمه و بازنشستگی و استفاده از دارایی های بی مصرف و یا کم مصرف واحدهای اقتصادی از جمله راه های تامین منابع داخلی برای پروژه های زیرساختی است.
حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه ها به دو روش قرضی و غیر قرضی صورت می گیرد که هم اکنون نیز با استفاده از این روش ها، منابع مالی برخی از پروژه ها با تکیه بر سرمایه خارجی در حال انجام است.
در روش قرضی بازپرداخت منابع وارده به کشور بدون قید و شرط و بدون توجه به حاصل استفاده از این منابع، تعهد و تضمین می شود و مبلغ اعتبار، مدت زمان بازپرداخت آن و سایر شرایط از جمله نوع تضمین مورد درخواست اعتبار دهنده بستگی به ارزیابی وی نسبت به موقعیت، عملکرد و توانایی گیرنده دارد.
اما در روش های تامین مالی غیر قرضی، سرمایه گذاری به گونه ای است که تامین کننده منابع مالی با قبول ریسک از به کارگیری منابع مالی در فعالیت یا طرح مورد نظر، انتظار برگشت اصل و سود منابع سرمایه گذاری شده را از عملکرد اقتصادی فعالیت یا طرح مورد سرمایه گذاری دارد.
فاینانس نیز یک روش رایج در تامین منابع پروژه های زیرساختی و از جمله روش های تامین مالی غیر قرضی است که در آن ملاک اصلی برای تامین کننده منابع مالی خارجی، اقتصادی بودن طرح است.
چنانچه مطالعات امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی مثبت باشد، تامین کننده مالی بدون مشارکت مستقیم، سهمی می پذیرد تا منابع لازم را به صورت نقدی و غیر نقدی در اختیار واحد مورد نظر قرار داده و در مقابل، اصل و سود سرمایه گذاری خود را از محصول تولیدی دریافت می نماید.
اولویت وزارت راه و شهرسازی توسعه خطوط ریلی در کشور می باشد و هم اکنون بیش از 4 هزار و 700 کیلومتر راه آهن در دست ساخت است که برای اتمام این پروژه ها به سرمایه ای معادل 50 هزار میلیارد ریال نیاز است که تلاش ما استفاده از روش های مختلف سرمایه گذاری که شرح آن رفت، برای تامین مالی این پروژه ها است.
برگرفته از خبر روابط عمومی شرکت ساخت