◄ ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از دید متخصصان و صاحبنظران حمل و نقل
در نامه بیش از پنجاه متخصص و صاحب نظر بخش حمل و نقل به مسعود پزشکیان رئیس جمهور، ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از نگاه تخصصی و کارشناسی فهرست شد.
![ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از دید متخصصان و صاحبنظران حمل و نقل](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/0cgjIaNCqmXL/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLH2NifzJ7q2F/%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA+%D8%B1%D8%A7%D9%87+%D9%88+%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C.jpg)
در نامه بیش از پنجاه متخصص و صاحب نظر بخش حمل و نقل به مسعود پزشکیان رئیس جمهور، ویژگی های وزیر راه و شهرسازی از نگاه تخصصی و کارشناسی فهرست شد.
به گزارش تین نیوز، بیش از ۵۰ متخصص و صاحب نظر بخش حمل و نقل، در این نامه تاکید کردند: حفظ یکپارچگی سرزمینی و وحدت ملی ایران در گروی ایجاد حمل و نقل سریع و ایمن و مقرون بصرفه می باشد و بدون آن توسعه همه جانبه و رفع تبعیضها ممکن نیست.
در نامه مذکور همچنین حمل و نقل به عنوان پیش نیاز اغلب برنامه های توسعه کشور از جمله صنعتی، انرژی، زمین و مسکن، گردشگری و... و دارای اهمیت ویژه ذکر شده است.
متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:
« حضور جناب آقای دکتر پزشکیان
رئیس جمهور محترم و محبوب کشور
با سلام، وزرات راه و شهرسازی یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور است که تاثیر زیادی در تولید ناخالص داخلی کشور و موفقیت یا خدای ناکرده عدم موفقیت دولت دارد. حمل و نقل به عنوان پیش نیاز اغلب برنامه های توسعه کشور از جمله صنعتی، انرژی، زمین و مسکن، گردشگری و... دارای اهمیت ویژه بوده و نقش به سزایی دارد. بدون طرح لجستیک یکپارچه هر سیاستی از پیش شکست خورده است. در حال حاضر و با استناد به آمار تصادفات جاده ای، تلاش برای حذف ایران از تمامی کریدورهای بین المللی، بهره وری پایین مصرف سوخت، آلودگی هوا و ترافیک کلان شهرها همگی موید اهمیت توجه به سیاست های حمل و نقل است. از این رو ما جمعی از اعضای هیئت علمی، مشاوران، مدیران، کارشناسان، محققان و کنشگران بخش حمل و نقل ضروری می دانیم که فرد پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی، موارد ذیل را در نظر باور داشته و در عمل بکار ببندد:
باور داشته باشد که حفظ یکپارچگی سرزمینی و وحدت ملی ایران در گروی ایجاد حمل و نقل سریع و ایمن و مقرون بصرفه میباشد و بدون آن توسعه همه جانبه و رفع تبعیضها ممکن نیست.
به توسعه شهرسازی بر مبنای حمل و نقل انبوه ( TOD ) اعتقاد داشته باشد و شهرسازی ریل پایه را در دستور کار خود قرار دهد.
توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای شهرهای بزرگ را اولویت خود بداند و باور داشته باشد که حل مشکل مسکن از این طریق امکانپذیر است.
با توجه به محدودیت توسعه افقی و عمودی کلان شهرها، در جهت اتصال ریلی سریع، ایمن و ارزان شهرهای قابل الصاق به آنها اقدام نماید. به ویژه شهرهای جدید که پیش از این ساخته شده و متاسفانه بارگذاری جمعیتی آن کمتر از 30 درصد بوده است . در صورت حل معضل حمل و نقل بخش قابل توجهی از مشکلات مسکن کلان شهرها نیز حل خواهد شد.
بداند که ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه معادن، فولاد، پالایشگاه ها و پتروشیمی های جدید با سیاست گذاری نادرست در حوزه حمل و نقل از بین رفته و این باتلاق انتهایی ندارد و تنها با ایجاد و گسترش مودهای مختلف و کارآی حمل و نقل بخصوص حمل و نقل ریلی قابل مهار است.
اقتصاد دریا محور و نقش آن در بازتعریف نقشه کلان ارضی کشور را باور داشته باشد.
تسلط و آگاهی کامل به کریدورهای بین المللی موجود و طرح آتی کشورها داشته و قادر به تعریف و ایجاد نقش جدید برای ایران در این میدان باشد.
نوسازی ناوگان حمل و نقل را در اولویت خود قرار دهد و با رایزنی با مقامات ارزی کشور از جمله بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بخشی از منابع ارزی موجود را برای نوسازی ناوگان جذب نماید.
در صورت ایجاد فضای جدید در سیاست خارجی و رفع تحریم ها، تسلط کافی به دیپلماسی، امور فاینانس،مذاکره و جذب سرمایه خارجی برای نوسازی ناوگان هوایی،ریلی و دریایی کشور داشته باشد.
به اهمیت و نقش حمل و نقل هوایی در شتاب دادن به توسعه کشور و خصوصاً مناطق کم برخوردار، وقوف لازم را داشته و ضمن توجه به پتانسیل بالای کشور در رقابت های منطقه ای، نوسازی ناوگان فرسوده ملی (و در حال زمین گیری کامل)، تجهیزات فرودگاهی و سامانه های ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و همچنین تکمیل طرح های توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را با راهبرد ارتقای سهم ایران در ترافیک و هاب های منطقه ای، در اولویت برنامه ها و اقدامات خویش قرار دهد.
اشراف کافی به وضعیت ناوگان جاده ای و مضرات خودمالکی داشته باشد و در جهت توسعه شرکت مالکی حرکت نماید.
اصلاح وضعیت اسفبار راه ها و جاده های کشور و توسعه راههای روستایی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.
با آگاهی از اینکه تلفات جاده ای ما بیش از میانگین جهانی است ، تمامی کوشش خود را در راستای حفظ سرمایه انسانی کشور به کار بگیرد و جهت گیری توسعه حمل و نقل زمینی را در راستای کاهش تلفات جاده ای معطوف نماید.
اهمیت نوسازی ناوگان جاده ای و افزایش بهره وری و نقش آن در کاهش مصرف سوخت را سر لوحه تصمیمات خود قرار دهد.
از ورشکستگی شرکت های مسافری بین شهری مطلع بوده و خسارت جبران ناپذیر تعطیلی آن را باور داشته و در جهت ایجاد مزیت رقابتی در این بخش کوشا باشد.
به کارشناسی و اقتصاد حمل و نقل باور داشته باشد و از توسعه خطوط ریلی تنها بر اساس توجیه اقتصادی فرابخشی آنها از طریق مشارکت عمومی – خصوصی حمایت نماید.
ایجاد زمینه های جذب فناوری قطارهای پرسرعت را وظیفه خود بداند و احداث خطوط ریلی پرسرعت بین شهری پرتقاضا را بی درنگ آغاز نماید.
تمامی سیاست های حوزه حمل و نقل را معطوف به کاهش مصرف سوخت و کاهش یارانه پنهان سوخت در کشور نماید.
متعهد به ایجاد نقش مستقل فرابخشی در زمینه تنظیم گری ریلی باشد.
متعهد به تکمیل طرح جامع حمل و نقل کشور و حرکت در مسیر آن باشد.
به برنامه کلان ایجاد مزیت در نوار ساحلی جنوب کشور احاطه داشته باشد و بداند در سالهای نه چندان دور بخش قابل توجهی از صنایع و بالتبع آن جمعیت باید در نوار ساحلی جنوب کشور اسکان یابند و برای ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی نوار ساحلی جنوب کشور برنامه داشته باشد.
با تقدیم احترام
رونوشت به:
- جناب آقای دکتر ظریف ریاست محترم شورای راهبری دولت چهاردهم
- اعضای محترم شورای راهبری دولت چهاردهم
محمد سعید نژاد - احمد مجیدی - علی عابدزاده - هادی حق شناس - محمد راستاد - مهرداد تقی زاده - حسن موسوی نژاد - رحمت اله مه آبادی - حسین میرشفیع - اصغر نصر - حبیب الله ملاطفی - مرتضی قارونی نیک - امین اوحدی - سید سعید فاضل - احمد میرآبادی - غلامحسین باقریان - حسن بیک محمدلو - محمدرضا صابری مقدم - مجتبی لطفی - علی پیرحسینلو - محمود رستم افشار - محمد عیقرلو - محمد غیبی شوی - مرضیه باریکانی - سید محمد مهدی شریفی - مازیار یزدانی - مرتضی نوروزی - سید نواب حسینی - حامد نوروزی - ایوب خزائی - لیلا موسوی محولاتی - احسان سالاری - وحید علی قارداشی - امین سپهوند - داوود فولادی - مرتضی ابراهیم نیا - حسین قاسمی نژاد - عرفان قربانعلی - محمد نبی جوانمردی - احمد جلالی خرمدشتی - مرتضی علی احمدی - محمدرضا کامیاب - حسین شاهنوری - امیر بهنام قنبری - حسین حبیب پور - مریم آهوپای - حسن صدیقی - سعید محمد یزدی - رضا بهشتی - رحمت اله حاج محمد علی - اسماعیل علیزاده آقبلاغی - محمدرضا تفقدی - مرتضی چزگی - مهدی گلشنی - ناصر شریفی مطلق»