◄ جوابیه وزارت راه و شهرسازی به خبر درخواست حذف معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی
پس از ادغام دو وزارتخانه و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، توسعه همزمان دو بخش حمل و نقل و مسکن و شهرسازی، ضرورت وجودی بازوی سیاستگذاری امور حمل و نقل احساس می شد که خوشبختانه این امر با تشکیل معاونت حمل و نقل در دولت دوازدهم محقق شد.
پیرو انتشار مطلبی در تین نیوز ( شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل ) در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ با عنوان " درخواست حذف معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی از سوی فعالان صنف حمل و نقل جاده ای مسافری" روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی جوابیه ارسال کرد.
به گزارش تین نیوز، متن این جوابیه به شرح زیر است:
« جناب آقای مهندس مسعود ذهبیون
مدیر مسئول محترم پایگاه اطلاع رسانی تین نیوز
موضوع: جوابیه تین نیوز به مطلب حذف معاونت حمل و نقل
با سلام و احترام
پیرو انتشار مطلبی در پایگاه اطلاع رسانی تین نیوز در بخش اخبار شبکه های اجتماعی با کد خبر:279980/130 که در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ با عنوان "درخواست حذف معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی از سوی فعالان صنف حمل و نقل جاده ای مسافری" منتشر شده است؛ جوابیه این مرکز جهت انتشار طبق ماده 23 قانون مطبوعات تقدیم حضور می شود.
تقاضا می شود دستور فرمایید، مطلب ارائه شده با عنوان "بازوی سیاستگذاری امور حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی" به منظور تنویر افکار عمومی در آن پایگاه خبری منتشر شود.
بازوی سیاستگذاری امور حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی
پیرو درج محتوایی با عنوان «درخواست حذف معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی از سوی فعالان صنف حمل و نقل جاده ای مسافری» به نقل از رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافر کشور در 13 شهریور در پایگاه اطلاع رسانی تین نیوز به استحضار می رساند: پس از ادغام دو وزارتخانه و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، توسعه همزمان دو بخش حمل و نقل و مسکن و شهرسازی، ضرورت وجودی بازوی سیاستگذاری امور حمل و نقل احساس می شد که خوشبختانه این امر با تشکیل معاونت حمل و نقل در دولت دوازدهم محقق شد.
علاوه بر این براساس قانون تشکیل معاونت حمل و نقل وظایفی از جمله تدوین سیاستهای کلان توسعه حمل و نقل، نظارت و تطبیق سیاستهای کلان ناظر بر زیربخش ها و پیگیری موثر برای اصلاح انحرافات از جمله تطابق پروژه های جدید با طرح جامع و اسناد بالادستی، بررسی محتوایی دقیق عملکرد زیربخشها و سازمانها و شرکتهای تابعه حمل و نقلی در قالب مجامع عمومی آنها، بررسی و رصد مستمر حوزه های مختلف دانشی، تکنولوژیکی و فرایندهای نوین بخش در سطوح بین المللی و منطقه ای و فراهم سازی زمینه های انتقال و بهره گیری کشور از آنها، تمهید محتوایی و کارشناسی حضور وزیر محترم از منظر حمل و نقل در مجامع تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور، شرکت در کمیسیون ها و مجامع داخلی و بین المللی مرتبط با بخش، هدایت دبیرخانه اجرایی و محتوایی شوراها و ستادهای مرتبط به حوزه لجستیک و حمل و نقل، پیگیری اثربخش پروژه های حمل و نقل چندوجهی، تشکیل اتاق فکر توسعه ای با حضور نمایندگان بخش خصوصی و نخبگان فکری و...برعهده این معاونت گذاشته شده است.
همچنین با عنایت به وظیفه ذاتی این معاونت در تنظیم گری و رگولاتوری بخش حمل و نقل برون شهری، تدوین، ابلاغ و نظارت بر اجرای طرح جامع حمل و نقل، هماهنگی امور فرامدی و فرابخشی، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای ترانزیت کشور از طریق تشکیل شورای عالی ترانزیت، طراحی سند آمایش مراکز لجستیک، تهیه سند استراتژی های بخش حمل و نقل، تهیه نقشه راه ایمنی جاده ها تنها بخشی از اقداماتی است که از سوی این معاونت صورت پذیرفته است.
همه این اقدامات نشان می دهد با تشکیل معاونت حمل و نقل، تنظیم گری و رگولاتوری امور حمل و نقل، ارتقاء حمل و نقل ترکیبی، توسعه ظرفیت های ایران به عنوان غنی ترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیت های لجستیک و ژئوپلیتیک، ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاه های مداخله گر، تجاری سازی کریدورهای اصلی بین المللی و باز آفرینی های نقش لجستیک منطقه ای کشور، بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حمل ونقلی با سایر کشورها و توسعه همکاری های صیانتی در معاهدات و عهدنامه های بین المللی، توجه به امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک، تبادل تفاهم نامه ها و موافقت نامه های بین المللی به منظور افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه، تدوین برنامه هایی برای تسریع در امر ترانزیت، ایجاد مدیریت واحد در حمل و نقل حومه ای مسافر، هماهنگی های بخشی و بین بخشی برای ارتقای ایمنی، تغییر ساختار سنتی حمل و نقل و حرکت به سمت سازمان دهی و توسعه یکپارچه، هوشمند و نظام مند شبکه لجستیک در کشور و همچنین اولویت بندی پروژه های مبتنی بر ترانزیت و کریدورهای عبوری و... نقش مناسبی داشته است.»
با سلام
واقعاً ادغام و یا انحلال برخی معاونت ها و مراکز و سازمان ها هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ بهره وری حائز اهمیت می باشد. به عنوان مثال معاونت حمل و نقل با وجود سازمان راهداری،سازمان هواپیمایی، سازمان بنادر، شرکت راه آهن و ... که همگی به عنوان معاون وزیر و رئیس آن سازمان مشخص می گردند، چه کارایی دارد. و یا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با زمینی به وسعت بیش از 27 هکتار در منطقه 2 تهران که می توان نسبت به واگذاری آزمایشگاه های آن به بخش خصوص کارایی و بازدهی و خدمات بیشتری به مردم ارائه داد نه اینکه منبع درآمدی برای یک سری مدیر که از حقوق و مزایای بالایی برخوردارند و هم از محل تست و آزمایش و پروژه های پژوهشی که از وظایف ذاتی ایشان است پول ها و شتیل های هنگفتی به جیب زده و با ماشین های چند میلیاردی تردد می کنند و ریالی به عنوان مالیات پرداخت نمی کنند.
به نظر بنده، وزیر راه و شهرسازی، به دلیل اینکه هیچ دانش و تجربه ای در مُدهای مختلف حمل و نقل را ندارد. ریسک نمیکنه و این معاونت را حداقل برای یکسال آینده در ساختار وزارتخانه حفظ خواهد کرد. چون واقعا در حال حاضر نمیدونه چالش ها و فرصت های حمل و نقلی کشور چه ها می باشد. اگر هم تا حدودی بداند، چون آگاهی حداقلی از این صنعت را ندارد نمی تونه تصمیم بگیره. البته پیش نیاز حل مشکلات گسترده و مزمن صنعت حمل و نقل کشور (جاده، دریا، هوا و ریل) و همچنین توسعه حساب شده و علمی آن، داشتن وزارت حمل و نقل و وزارت مسکن و شهرسازی است.
بسمه تعالی
این دولت واقعاً اگر بخواهد کار کند و گره ای از مشکلات مردم وخصوصاً از لحاظ اقتصادی باز کند، می تواند با ادغام و انحلال برخی از سازمان ها، معاونت ها و مراکزی که بازدهی ندارند و موازی سایر دستگاه ها کار می کنند، اقدامات خوبی رقم بزند. در خصوص مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، معاونت حمل نقل که به نوعی حیات خلوت و منبعی برای رانت، رشوه و ... شده است، می توان با ادغام و واگذاری یک سری فعالیت های ایشان به شرکت های دانش بنیان بهره وری و خدمات بیشتری ارائه داد. در ثانی از محل فروش زمین ها و ساختمان های اضافی اقدامات ارزشمندی در پیشرفت آن وزارتخانه ایفا نمود. زمین مرکز تحقیقات راه و شهرسازی را که دیگه نگو، زمینش خیلی می ارزه به اندازه بودجه یک سال کشوره