بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

فعالیت ۱۳۲ هزار دریانورد ایرانی / فارغ‌التحصیل بیکار نداریم / برنامه‌ریزی جذب دانشجو از خارج

فعالیت ۱۳۲ هزار دریانورد ایرانی / فارغ‌التحصیل بیکار نداریم / برنامه‌ریزی جذب دانشجو از خارج

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به برنامه‌ریزی برای جذب و آموزش دانشجویان دریانوردی از دیگر کشورها، گفت: در حال حاضر 132هزار نفر دریانورد در کشور داریم که یک نفر آنها هم بیکار نیست، حتی از کشور‌های دیگر هم برای کار دریانوردی به ایران می‌آیند.
 
همایش کارگروه توسعه منابع انسانی دریانورد امروز در محل اداره‌کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
 
در این مراسم ‌مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی،مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نماینده شرکت نفت‌کش، رؤسای دانشگا‌ه‌های دریانوردی کشور، مدیران کل بنادر کشور و نمایندگان آموزش و پرورش هفت استان‌‌ ساحلی دارای هنرستان‌های آموزش دریانوردی حضور داشتند.
 
در حاشیه این مراسم، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی‌ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز کارگروه تربیت نیروی انسانی بخش دریانوردی برگزار شد که همه دست اندرکاران در این جلسه حضور داشتند.
 
محمد سعیدنژاد افزود:‌ تعداد 9 هنرستان دریایی داریم که در استان‌های دریایی کشور فعالیت می‌کنند و نمایندگان آنها، پیشنهاداتی درباره راهکارهای آینده این هنرستان‌ها ارائه دادند.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: از مباحثی که در این کارگروه مطرح شد، تأکید بر آموزش دقیق دریانوردان از ‌دوران هنرستان‌ بود، ضمن آنکه مقرر شد دانشگاه چابهار هم در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد و بخش‌های اجرایی کشور نیز کمک کنند تا در این بخش آموزش مناسب داده شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بخش آموزش عالی، نمایندگان وزارت علوم در این جلسه حضور داشتند، و پیشنهاداتی ارائه دادند.
 
‌سعیدنژاد با بیان اینکه در این جلسه مسائل مختلف آموزش دریانوردی بحث و بررسی شد، گفت: یکی از تصمیماتی که به طور جدی در این جلسه اتخاذ شد این بود که طبق تأکید نماینده وزارت علوم ‌از سال آینده در دانشگاه چابهار دانشجوی دریانوردی به صورت بدون بورسیه پذیرش خواهد شد.
 
وی توضیح داد: در مورد دانشجوهای دریانوردی، قبلاً بدین‌گونه بود که دستگاه‌ها متولی هزینه آموزش را پرداخت ‌و دانشجو را بورسیه می‌کردند و آن دانشجو در دانشگاه‌های دریانوردی آموزش می‌دید، اما هم‌اکنون، هزینه آموزش دریانورد از طریق بودجه وزارت علوم تأمین می‌شود.
 
سعیدنژاد بیان کرد: همچنین بخش‌های دریایی کشور شامل سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی‌، همکاری در بخش آموزش‌های عملیاتی و کارآموزی انجام خواهند داد.
 
وی اضافه کرد: در ارتباط با ارزشیابی مدارک دریایی کشور که در مراکز آموزش دریایی ارائه می‌شود، باید گفت این ارزشیابی‌ها در قالب استانداردهای جهانی IMO (سازمان جهانی دریانوردی) در حال انجام است ضمن آنکه بنا شد‌ وزارت علوم بررسی‌های لازم را انجام دهد تا دریانوردان بتوانند از مدارک رسمی برخوردار شوند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر 132 هزار نفر دریانورد در کشور داریم که همه آنها شاغل هستند و با مشکل بیکاری دریانوردان مواجه نیستیم؛ حتی در حال حاضر ‌ نیروهای انسانی دریانورد کشورهای دیگر نیز در ایران فعالیت می‌کنند که البته سهم کمتری دارد، اما باید این سهم کاهش یابد و به آن سمت حرکت کنیم که نیروی دریانورد به کشورهای خارجی نیز صادر کنیم.
 
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای آموزش بین‌المللی دریانورد، توضیح داد: از دیگر موضوعاتی که در این همایش مورد تأکید قرار گرفت این بود که با توجه به آنکه سطح آموزش دریانورد در ایران‌ از استاندارد و رتبه بالایی برخوردار است و در حال حاضر همه آموزش‌ها به زبان انگلیسی ‌در چارچوب استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی انجام می‌شود، بتوانیم در زمینه جذب نیروی دانشجوی خارجی در این دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنیم، این مورد از تأکیدات وزارت علوم هم بوده است و وزارت راه و شهرسازی نیز در این باره استقبال مطلوبی دارد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به رونمایی از دستگاه ‌شبیه‌ساز آموزش هدایت کشتی ‌بیان کرد: تولید سخت‌افزاری این محصول در داخل، صرفه‌جویی ارزی بسزایی داشت،با ساخت این دستگاه توانستیم در مهندسی معکوس، انتقال دانش تکنولوژی را به داخل کشور انجام دهیم.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد:‌ در گذشته برای تهیه این دستگاه شبیه‌ساز تا چهار میلیارد تومان هزینه می‌کردیم، اما هزینه تمام‌شده فعلی حدود یک میلیارد تومان است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جذب اپراتور بندر شهید رجایی برای سال آینده گفت: مشاور در حال بررسی موضوعات است که گزارشات خود را به زودی به ما ارائه می‌دهد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.