بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

حجم مبادلات تجاری کردستان ۶ میلیارد دلار است

حجم مبادلات تجاری استان حدود شش میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد.

حجم مبادلات تجاری کردستان ۶ میلیارد دلار است
تین نیوز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری استان حدود شش میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل صمت کردستان، بختیار خلیقی در دیدار با نماینده تام الاختیار وزارت صنعت معدن و تجارت در شورای هماهنگی و پشتیبانی راهیان نور کشور در سنندج، اظهار کرد: بازگشت ۷۷ واحد به چرخه تولید به مدد عارضه یابی و کارشناسی های دقیق و همچنین حمایت های مجموعه صمت استان صورت گرفته است.

خلیقی با بیان اینکه این اقدام ارزشمند، گامی مهم در راستای تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی استان به شمار می رود، افزود: افزایش تولید این واحدها، به رونق چرخه های تولیدی و زنجیره های ارزش در استان منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه صمت کردستان با رسالت عظیم خود، نقشی کلیدی در اقتصاد استان ایفا می کند و این مجموعه ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

خلیقی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۶۶۱ واحد صنعتی در استان وجود دارد که در دو سال اخیر، با عارضه یابی و کارشناسی های صورت گرفته، ۷۷ واحد صنعتی معدنی به چرخه تولید بازگشته اند.

وی تصریح کرد: با وجود اقدامات مثبت در حوزه صنعت، مشکلاتی نیز از جمله تخصیص ارز و سرانه پایین زمین صنعتی در استان وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در راستای طرح های سرمایه گذاری، شاهد رشد قابل ملاحظه ای بوده ایم و مجوزهای بی نام برای جذب سرمایه گذار و همچنین ۱۸ طرح و پروژه در زنجیره فولاد در حال اجرا هستند که پنج پروژه از این طرح ها به اتمام رسیده و بقیه تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهند شد.

خلیقی با اشاره به وضعیت حوزه معدن، گفت: استان کردستان ظرفیت های خوبی در حوزه معدن دارد و به لحاظ ذخایر معدنی، رتبه پنجم کشور را دارا است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، ۷۹ میلیون تن ذخیره قطعی در ۱۸ گونه ماده معدنی در استان شناسایی شده و ۱۲۱ محدوده امیدبخش نیز در استان شناسایی و زمینه سرمایه گذاری در آنها فراهم شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با توجه به موقعیت استراتژیک استان در کریدور شمال غرب به جنوب غرب، تصریح کرد: وضعیت تجارت در کردستان مطلوب است و مبادلات تجاری با کشور عراق و سوریه از جمله نقاط قوت این حوزه هستند.

خلیقی با اشاره به پیگیری های رئیس جمهور شهید، ادامه داد: در سال گذشته راه آهن سنندج به بهره برداری رسید و در زمینه تجارت ریلی نیز می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، حجم مبادلات تجاری استان حدود شش میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه مجموعه صمت در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است و با برنامه ریزی های انجام شده، شاهد رونق روزافزون این بخش در استان خواهیم بود، اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع تولید، کلید توسعه اقتصادی استان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.