بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۱.۳ میلیارد دلار رسید

در سه ماهه نخست سال جاری، میزان مبادلات خارجی استان به یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید.

مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۱.۳ میلیارد دلار رسید
تین نیوز

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، میزان مبادلات خارجی استان به یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از اداره کل صمت کردستان، طه سمیعی با بیان اینکه میزان تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جهشی چشمگیر داشته است، اظهار کرد: در این مدت ۳۳۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار از طریق گمرکات اصلی استان کردستان صادر شده است.

سمیعی با اشاره به اینکه در مدت سه ماهه اول سال جاری ۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۰ میلیون دلار از طریق سایر گمرکات صادر شده است، افزود: در مجموع ۴۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار از مرزهای کردستان صادر شده است.

وی ادامه داد: این حجم مبادله به میزان ۷۶ درصد از هدف صادراتی ۲۵۵ میلیون دلاری است که برای این سه ماه پیش بینی شده بود.

سمیعی مهمترین اقلام صادراتی را گوجه فرنگی، تراکتور، هندوانه و سیب درختی عنوان کرد و گفت: کشورهای عمده هدف صادراتی استان کردستان، عراق، افغانستان و سوریه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری ۴.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از مبادی استان کردستان وارد کشور شده است، اضافه کرد: در این مدت ۸۳۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار از مرزهای استان ترانزیت شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در مجموع حجم تمام مبادلات تجارت خارجی استان کردستان در سه ماهه گذشته اول سال جاری یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

سمیعی با اشاره به رشد قابل توجه صادرات در مقایسه با ۳ ماهه مشابه سال قبل، تصریح کرد: میزان صادرات از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات از جمله محصولات کشاورزی، ماشین آلات و مواد غذایی از استان کردستان صادر می شود، افزود: صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و سوریه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه علیرغم رشد صادرات، حجم واردات نیز بالا بوده است، گفت: در مجموع عملکرد تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نشان دهنده روندی مثبت و رو به رشد بوده است.

سمیعی ادامه داد: با تداوم این روند می توان به دستیابی به اهداف صادراتی سال جاری که یک میلیارد و ۲۲ میلیون دلار است، دست یافت و به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی امیدوار بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.