بازدید سایت : ۴۴۳۴۶

وانت های بی برنامه؛ چالشی برای مردم، پلیس و راهداری کردستان

وانت بارها برای حمل بار در محورهای برون شهری باید از شرکت های حمل و نقل جاده ای بارنامه دریافت کنند؛ موضوعی که دستگاه های متولی در کردستان از جمله راهداری و پلیس راه، تفسیرهای متفاوتی از آن دارند.

وانت های بی برنامه؛ چالشی برای مردم، پلیس و راهداری کردستان
تین نیوز

طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وانت بارها برای حمل بار در محورهای برون شهری باید از شرکت های حمل و نقل جاده ای بارنامه دریافت کنند؛ موضوعی که دستگاه های متولی در کردستان از جمله راهداری و پلیس راه، تفسیرهای متفاوتی از آن دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، یکی از تکالیفی که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شده، صدور بارنامه های الکترونیکی است تا از حمل قاچاقی کالا جلوگیری شود.

بر این اساس، برای جلوگیری از قاچاق کالا توسط وانت بارها که بدون سند اقدام به حمل و نقل می کنند، طبق دستورالعمل، جابجایی بار در جاده توسط وانت بارها با دریافت بارنامه باید انجام شود.

اما این موضوع در استان کردستان به دلایلی از جمله دیدگاه های متفاوت دستگاه های مرتبط مانند پلیس راه و راهداری، چندان جدی گرفته نشده است.

البته پلیس راه کردستان بر خلاف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، شفاف تر در این رابطه اظهار نظر کرد که شرح آن در ادامه این گزارش می آید.

الزام اخذ بارنامه توسط وانت بارهای برون شهری

راجع به این موضوع با مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کردستان صحبت کردیم که گفت: الزام اخذ بارنامه توسط وانت بارهای برون شهری در دستور کار کمیسیون هماهنگی، برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان قرار گرفت.

از فرزاد حسنی سوال شد که آیا الزامی برای داشتن بارنامه از سوی وانت بارهای شخصی نیز وجود دارد که پاسخ شفافی نداد.

وی ادامه داد: دریافت بارنامه برای تردد وانت بارها در محورهای برون شهری کشور الزامی است و عملیاتی کردن آن نیازمند هماهنگی منسجم تر دیگر دستگاه های استان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان افزود: به منظور بهره مندی صاحبان کالاها و رانندگان و مالکان وانت بارها از مزایای بارنامه تمبردار دولتی متولیان امور از جمله اداره کل صمت و شهرداری بایستی اطلاع رسانی لازم را انجام داده و مزایای طرح تبیین شود.

حسنی یادآور شد: با توجه به تاثیر وانت بارها در افزایش ایمنی تردد در جاده ها و نقش ناوگان مذکور در حمل کالاهای اساسی و لزوم قانونمند کردن فرایند حمل، اقدامات اطلاع رسانی و کنترل و نظارت باید در دستور کار ارگانهای ذیربط قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه وانت بار دارای کارت هوشمند در استان وجود دارد که بدون بارنامه اقدام به حمل بار در مسیرهای بین شهری می کنند و باید راهکاری برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان افزود: در استان جابه جایی ۹ میلیون تن کالا توسط کامیون ها انجام می گیرد که از این میزان حدود ۵ هزار تن آن توسط وانت بارها صورت می گیرد.

حسنی با اشاره به وقوع ۱۰ درصد تصادفات برون شهری کشور توسط وانت بارها، گفت: این عدد در استان ۱۲.۳ درصد بوده و بیش از میانگین کشوری است.

وی بر لزوم مدیریت و کنترل بارنامه وانت بارها در مسیر های برون شهری تاکید و بیان کرد: صدور بارنامه یعنی شناسنامه بار و علاوه بر آن راننده می تواند از مزایای بیمه و بازنشستگی برخوردار شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: ساز و کار این موضوع آماده است و انتظار داریم برای مدیریت این وضعیت پلیس، صمت و شهرداری هماهنگی کافی با این اداره کل داشته باشند.

قانونی برای برخورد با وانت بارهای پلاک شخصی فاقد بارنامه وجود ندارد

جانشین رئیس پلیس راه کردستان اما کمی متفاوت صحبت کرد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بحث بارنامه دار بودن وسایل نقلیه باری، طبق قانون حمل بار و مسافر صادر می شود و در این قانون، تاکید شده که وانت بارهای با پلاک شخصی مشمول صدور بارنامه نمی شوند.

سرهنگ حمید عبدالملکی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد وانت بارهای استان دارای پلاک شخصی هستند و قانون حمل بار شامل این خودروها نیست، افزود: تا زمانی که این قانون اصلاح و مشمول تمام وسایل نقلیه نشود، قطعا مشکلاتی برای صدور بارنامه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نظارت بر ناوگان عمومی برعهده اداره کل راهداری است، ادامه داد: پلیس در این رابطه، براساس قانون رسیدگی به تخلفات، بر عملکرد راننده و شرکت حمل و نقل نظارت می کند.

جانشین رئیس پلیس راه کردستان یادآور شد: پلیس خودرویی را متوقف می کند که تخلفی صورت گرفته باشد؛ بنابراین در رابطه با وانت های پلاک شخصی بدون بارنامه براساس قانون، نمی توانیم ورود کنیم.

سرهنگ عبدالملکی با اشاره به تفویض کنترل وانت بارهای دارای پلاک عمومی به دوربین های توزین در حال حرکت، اضافه کرد: در کردستان فقط مسیر سنندج به کامیاران مجهز به این دوربین است.

وی گفت: برای اینکه پلیس بتواند با وانت بارهای پلاک شخصی فاقد بارنامه برخورد کند، باید کد ویژه ای در این رابطه به عنوان قانون در سامانه اجراییات پلیس راهور ناجا تعریف شود؛ یعنی طرحی که پشتوانه قضایی و قانونی داشته باشد.

جانشین رئیس پلیس راه کردستان یادآور شد: پلیس به صورت منطقه ای یا استانی به هیچ وجه امکان برخورد با تخلف را ندارد و در صورت تعریف قانون کشوری، ما نیز در این حوزه ورود خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد در رابطه با اجرای قانون لزوم صدور بارنامه برای وانت بارهای برون شهری و برخورد با وانت بارهای بدون بارنامه شخصی و دولتی، اختلاف نظر یا شاید تفسیر متفاوت وجود دارد و این خلا و نبود هماهنگی بین دستگاه هایی مانند پلیس راه و راهداری، اجرای آن را در استان عملا راکد گذاشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.