آخرین جزئیات از روند اجرای پروژه قطار شهری کرمانشاه
روند اجرای طرح قطار شهری کرمانشاه با موانع ساختاری و مالی روبه رو است، در حالی که اجرای این طرح به کاهش ترافیک و توسعه این کلان شهر کمک زیادی می کند؛ مدیران شهری و استانی هم پیمان شده اند تا ضمن بررسی موانع زمینه پیشبرد و به سرانجام رسیدن طرح را فراهم کنند.
روند اجرای طرح قطار شهری کرمانشاه با موانع ساختاری و مالی روبه رو است، در حالی که اجرای این طرح به کاهش ترافیک و توسعه این کلان شهر کمک زیادی می کند؛ مدیران شهری و استانی هم پیمان شده اند تا ضمن بررسی موانع زمینه پیشبرد و به سرانجام رسیدن طرح را فراهم کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل ازخبرنگار ایمنا، طرح قطار شهری کرمانشاه یکی از پروژه های پرچالش این کلان شهر است؛ تغییر در روند اجرای طرح و نبود منابع مالی بار زیادی را به مدیریت شهری تحمیل کرده و مدیران شهری را بر آن داشته است تا از پروژه قطار شهری کرمانشاه بازدید و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند. محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه، نادر نوروزی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه برای بررسی مسائل و مشکلات پروژه قطار شهری راهی کارگاه ایستگاه مرکزی مترو در میدان آزادی شدند و تشکیل جلسه دادند.
در ابتدای این جلسه مهدی غلامرضایی، مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه اظهار کرد: مطالعات پروژه قطار شهری کرمانشاه سال ۱۳۵۴ آغاز شد و سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹ در چندین نوبت در شورای عالی کشور و در دو نوبت در شورای اسلامی شهر کرمانشاه به تصویب رسید، این مطالعات در دو نوبت در سفر رئیس جمهور وقت دارای مصوبه بوده و در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: این پروژه در حال حاضر از میدان معلم (مسکن) آغاز شده است و به طول ۱۲.۹ کیلومتر به سمت جنوب شهر کرمانشاه و میدان فردوسی ادامه پیدا می کند.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر دو ایستگاه زیرزمینی در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: ۷.۱ کیلومتر از طرح قطار شهری به صورت هوایی روی ستون های که در ابتدا برای منوریل ساخته شده تا سه راه ۲۲ بهمن که در حال ریل گذاری است، از سه راه ۲۲ بهمن به صورت زیرزمینی و تونلی تا میدان فردوسی ادامه پیدا می کند و تا ایستگاه m6 به صورت هوایی و ایستگاه m7 تا m13 به صورت زیرزمینی است.
سال ۹۳، پروژه منوریل به قطار شهری تبدیل شد
غلامرضایی با تاکید بر اینکه در زمان بهره برداری از این پروژه امکان استفاده از ۲۰ رام قطار فراهم شده است و هر رام چهار واگن با ظرفیت ۲۰۰ نفر را دارد، تصریح کرد: پروژه قطار شهری کرمانشاه ابتدا به صورت منوریل آغاز به کار کرد و یک قرارداد کلی با شرکت تام ایران خودرو با اعتبار اولیه ۱۱۴ میلیارد تومان و ۱۳۹ میلیون یورو منعقد شد، سال ۱۳۹۳ طرح تغییر کرد و کار تکمیل عرشه به شرکت تام ایران خودرو واگذار شد.
وی اضافه کرد: سال ۹۳، پروژه منوریل به قطار شهری تبدیل شد و پس از آن سیاست کلی شهرداری بر این بود که برای سرعت بخشیدن به پروژه، این طرح در قطعات جداگانه به پیمانکاران واگذار شود، در این راستا هر قطعه و ایستگاه به پیمانکاران جداگانه داده شده است.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه ادامه داد: جهاد نصر حمزه با مشارکت شرکت فراب، ۱۶۰۰ متر مسیر تونل را از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان تحویل گرفت که با صددرصد پیشرفت پروژه را تحویل دادند، قطعه دوم تونل حدفاصل میدان آزادی تا چهارراه مدرس نیز که اکنون مورد بازدید قرار گرفته است با ۱۳۸۰ متر طول به مبلغ ۵۶ میلیارد تومان ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
غلامرضایی افزود: مجری و شرکت پیمانکار این مسیر را به همراه ساخت یک ایستگاه سال ۱۳۹۶ تحویل گرفته و در مجموع هزینه احداث مسیر تونل و یک ایستگاه ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی تاکید کرد: ایستگاه m8 میدان آزادی قرارداد ۴۳ میلیارد تومانی دارد و مساحت ایستگاه ۱۸۵۰۰ متر در سه طبقه با چهار دسترسی در اطراف میدان آزادی و ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی است، در حال حاضر چند ماه به دلیل مشکلات مالی پروژه تعطیل است در حالی که m8 مهم ترین ایستگاه پروژه قطار شهری کرمانشاه است.
ریل گذاری فاز نخست پروژه قطار شهری
مدیرعامل شرکت قطار شهری کرمانشاه ادامه داد: اجرای ایستگاه زیرزمینی m7 در تقاطع بسیج با مساحت ۱۵ هزار مترمربع در دو طبقه با دو دسترسی غربی و شرقی و قرارداد ۵۸ میلیارد تومانی با ۲۸ درصد پیشرفت در حال انجام است.
غلامرضایی گفت: احداث ساختمان مرکز پایش در زمان بهره برداری به مساحت ۷۷۰۰ مترمربع در دو طبقه با قرارداد ۹۰ میلیارد تومان و با پیشرفت ۲۱ درصدی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: تاکنون از قرارداد ۱۳.۸ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات ایستگاهی ۸۰ درصد آن انجام و تجهیزات دو ایستگاه نصب شده است، قرارداد دیگری مبنی بر تهیه و تأمین ادوات روسازی و ریل گذاری فاز نخست پروژه با اعتبار ۴۲۵ میلیارد تومان در حال انجام بوده و با ۱۰ درصد پیشرفت ۱.۵ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است، بر اساس قولی که دادیم تا شهریورماه ریل گذاری انجام خواهد شد.
در ادامه این جلسه سیدحجت الله اجاق، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه خاطرنشان کرد: منوریل یک طرح تحمیلی بود که در دولت وقت برای کرمانشاه انجام شد و به شکست انجامید و در نهایت سیستم به قطار سبک شهری تغییر یافت، از سال ۱۳۸۶ تاکنون هنوز وضعیت قطعه نخست از میدان مسکن تا کارمندان به دلیل واقع شدن در مجاورت شکارگاه خسرو پرویز تعیین تکلیف نشده است.
وی اضافه کرد: هنوز مسیر میدان معلم (مسکن) تا کارمندان از سوی میراث فرهنگی تعیین تکلیف نشده است و هنوز مشخص نیست که چنین اجازه ای بدهند را بدهند با این وجود اعلام شده است که به هر صورت باید ریل گذاری فاز نخست در فضای باز انجام و اعتبار دولتی دریافت شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه تاکید کرد: ۵۰ درصد اعتبار این پروژه منابع ملی و ۵۰ درصد منابع شهری کرمانشاه است، اما سرمایه ای برای انجام تعهدات شهرداری وجود ندارد و پیش تر هم اعلام کرده ایم که با این روند شاید ۲۰ تا ۳۰ سال آینده این پروژه به سرانجام برسد. دولت به تعهدات خود عمل نکرده است و شهرداری کرمانشاه زمینی ندارد که بابت سهم خود به صورت تهاتر به این پروژه تزریق کند.
پروژه قطار شهری در سطح ملی و استانی دنبال شود
اجاق تصریح کرد: چنانچه چند قطعه زمین مورد درخواست پیمانکار را واگذار کنیم، تنها درصدی از پروژه پیشرفت می کند، اما برای ادامه طرح نه پولی داریم پرداخت کنیم و نه زمینی که تهاتر کنیم، پیشنهاد می کنم یک اراده جدی به عمل آید و استاندار و نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به کمک بیایند و از دولت برای تکمیل این پروژه مطالبه داشته باشند.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه خطاب به مجری پیمانکار ایستگاه مرکزی میدان آزادی گفت: زمین های مورد ادعای پیمانکار که برای اخذ مصوبه تهاتر به شورای اسلامی شهر آمده به چند دلیل تاکنون به تصویب نرسیده است که یکی از دلایل بحث قیمت کارشناسی است، دوم اینکه زمین هایی که شهرداری دارد شامل زمین های مرغوب و نامرغوب می شود و پیمانکار برای تهاتر زمین های مرغوب شهرداری را مدنظر دارد.
اجاق تاکید کرد: طبق شیوه نامه تنظیم شده باید تمام مراحل قانون تهاتر انجام شود، در حال حاضر سه نامه درباره پروژه قطار شهری در شورای اسلامی شهر کرمانشاه وجود دارد که نامه اول مربوط به فروش ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه دولت است که در بودجه سال قبل آمده و مصوب شده است، مورد دوم در مورد چند قطعه زمین است که روی قیمت و نوع زمین ها بحث داریم و سومین نامه در مورد ۸۰ میلیارد تومان پول در بانک شهر است که بانک شهر آن را بلوکه کرده و مدعی شده است باید در قبال برداشت آن یک وجه الضمان به بانک ارائه دهد؛ شهرداری بابت این موضوع اراضی اتوبوسرانی را پیشنهاد داده و در توافقنامه بندی آورده شده است که وکالت بلاعزل به بانک داده شود.
وی اضافه کرد: چنانچه در سررسید شهرداری قسط پرداخت نشده باشد، بانک اقدام به فروش می کند که به دلیل قانون منع فروش، اعضای شورای اسلامی شهر مخالف هستند و بند را حذف می کنند.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر انباشت بدهی سال های قبل شهرداری را پرداخت می کنیم، اظهار کرد: پیشنهاد شورای اسلامی شهر این است یک کارگروه استانی تشکیل و پروژه تحمیلی منوریل که بعداً قطار شهری نام گرفت در سطح ملی و استانی دنبال شود و دولت سهم خود را به موقع و به صورت کامل پرداخت کند، چراکه توان شهرداری بسیار محدود است.
اجاق ادامه داد: طی ۱۰ سال اخیر شهرک سازی جدید و تغییر کاربری عمده در شهر کرمانشاه نداشته ایم، هرچقدر در این مدت زمین تهاتر کرده ایم متعلق به گذشته بوده است و زمین جدیدی نداریم.
ناچار به تکمیل پروژه هستیم
نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه تاکید کرد: هنگام آغاز مسئولیتم به عنوان شهردار به پروژه قطار شهری ورود کردم و با مطالعه جامع و برآورد هزینه ها، جلسه ای در وزارت کشور برگزار شد، با انتخاب مشاور جدید و بررسی های انجام شده به ویژه در سازمان طرح و برنامه، مقرر شد محل ستون های نصب شده تنها کاربرد ریلی داشته باشد تا بتوان از دولت اعتبار دریافت کرد.
وی تاکید کرد: ناچار به تکمیل پروژه هستیم؛ لذا به مدیرعامل قطار شهری اعلام کردیم گسترش ایستگاه ها را متوقف کند تا بتوانیم با توجه به شرایط موجود پروژه را ادامه دهیم، در این راستا بارها جلساتی در وزارت کشور و دفاتر ترافیک و طرح و برنامه شرکت کردیم تا بتوانیم طرح را به نحوی اصلاح کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد، چنانچه طرح اصلاح نمی شد با اعتباری که قرار بود دولت در اختیار بگذارد، هیچ گاه این پروژه ادامه پیدا نمی کرد.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: در سفر تابستان سال قبل رئیس جمهور به کرمانشاه یکی از مطالبات جدی شهروندان اجرا و تکمیل پروژه قطار شهری بود و در نهایت ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه ق طار شهری کرمانشاه مصوب شد تا طی سه سال پرداخت شود و در این بازه زمانی هرساله مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و یکصد میلیارد تومان اسناد خزانه پرداخت می شود.
نوروزی ادامه داد: آنچه از پروژه باقی مانده، بستر ۵.۵ کیلومتر مسیر روگذر آماده است که باید ریل گذاری و ایستگاه های آن تکمیل شود، به دلیل اینکه یک بحث با میراث فرهنگی در حدود شکارگاه خسرو پرویز داریم باید آن مسیر تا میدان معلم (مسکن) از روی زمین احداث شود.
وی گفت: برای آنکه بتوانیم اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور را جذب کنیم باید عملیات ریلی انجام و نسبت به خرید ۴۲۵ میلیارد تومان ریل اقدام شود؛ تاکنون ۱.۵ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است و یک ساختمان مورد نیاز نیز در حال ساخت داریم.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: چنانچه اعتبار ۵.۵ کیلومتر مسیر روگذر تأمین شود تا پایان سال ۱۴۰۲ و با زمان بندی که مشاور طرح پیش بینی کرده است و طبق توافقنامه ای که با وزارت کشور و سازمان برنامه داریم واگن ها به صورت رایگان در اختیار قرار می گیرد.
۳۰۰ میلیارد تومان از بخش اول اعتبارات سفر رئیس جمهور دریافت شده است
نوروزی ادامه داد: از قطعه ۱۸۰۰ متر مسیر زیرگذر قطار شهری تا چهارراه مدرس تنها ۱۴۰ متر باقی مانده و در حال اجرا است که با تأمین اعتبار و تهاتر مورد نیاز به پایان می رسد.
وی با اشاره به قطعه بعد از چهارراه مدرس به سمت نقطه پایان میدان فردوسی، تصریح کرد: ۳۲۰۰ متر طول این قطعه است که تونل آن باید حفر شود، با شرکت های مختلف مذاکره کرده ایم و در حال حاضر شرکت پیمانکار در حال کار به روش اتریشی است، با این روش روزی یک متر حفاری انجام می شود، بنا بر برنامه ریزی انجام شده همزمان در هشت جبهه قطعه پایانی را حفاری می کنیم تا بتوانیم با روزی هشت متر حفاری در طول یک سال و نیم این قطعه را به پایان برسانیم، در این زمینه با ارتش نیز مذاکراتی انجام شده که حتی به امضای تفاهم نامه رسیده است و اگر نهایی شود و ارتش برای همکاری به پروژه ورود کند می توانیم امیدوار باشیم که هر دو قطعه اجرا شود و به بهره برداری برسد.
شهردار کرمانشاه با تاکید بر اینکه مشکل اصلی از نظر شهروندان در بخش روگذر پروژه است، اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از بخش اول اعتبارات سفر رئیس جمهور را سال گذشته دریافت کردیم و برای ۱۰۰ میلیارد باقی مانده از بخش اول پیگیری های فراوان انجام داده ایم که در نهایت مقرر شد این مبلغ نیز به همراه بخش دوم اعتبار به پروژه تزریق شود.
نوروزی ادامه داد: رقم اعلامی برای بخش دوم مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه است تا بتوانیم ساختمان پایش و اداری قطار شهری و قسمت روگذر را به پایان رسانیم.
وی تاکید کرد: قراردادی که با پیمانکار ایستگاه مرکزی میدان آزادی و قطعه اول تونل زیرگذر داشتیم ۷۰ درصد تهاتر و ۳۰ درصد نقدی بوده است که با آغاز مسئولیتم بخش نقدی قرارداد را تأمین و پرداخت کردم، اما برای بخش غیرنقدی زمینی برای تهاتر نداریم در حالی که مبالغ کلانی حدود هزار میلیارد تومان از بخش دولتی طلبکار هستیم؛ سه مرحله با استاندار سابق رایزنی کردم تا سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه طلب شهرداری را تعیین تکلیف کند تا پروژه های عمرانی از جمله قطار شهری را پیش ببریم.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: انتظار می رود راه و شهرسازی به تعهدات خود نسبت به شهرداری عمل کند؛ شهرداری تمام پروانه هایی که در سطح شهر کرمانشاه صادر می شود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف می دهد و انتظار دارد سهم زمین های تفکیکی و زمین های الحاق به شهر به شهرداری داده و طلب هزار میلیارد تومانی شهرداری پرداخت شود.
بدون هیچ گونه تعارفی از منافع مردم کرمانشاه در سطح ملی و استانی دفاع می کنم
محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه نیز تاکید کرد: لازم است با تلاش و همکاری همدیگر و با نگاه به آینده پروژه قطار شهری را به سرانجام برسانیم. مردم کرمانشاه منتظر نتیجه اقدام عملی و به نتیجه رسیدن پروژه هستند که نیاز به طراحی جدید دارد و تأخیر در اجرا و تکمیل طرح ممکن است موجب بروز حادثه و وارد آمدن خسارت شود؛ پس لازم است هرچه سریع تر شرایط را به نحوی پیش ببریم که پروژه اجرا شود و به سرانجام برسد.
وی گفت: خودم را موظف می دانم بدون هیچ گونه تعارفی از منافع مردم کرمانشاه در سطح ملی و استانی دفاع و برای اخذ بودجه های ملی برای استان و شهر کرمانشاه تلاش کنم؛ لذا از قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری بخشی از پروژه درخواست دارم در کرمانشاه بماند و به اجرای پروژه ادامه دهد.
استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: حاضر هستم طلب شهرداری را از دوایر دولتی پیگیری و مطالبه و وصول کنم، اما به شرطی که قبل از وصول یک نقشه هزینه کرد به استانداری ارائه و مشخص شود که طلب وصول شده بابت اجرای کدام پروژه هزینه می شود.
صحرایی ادامه داد: حتی اگر وصول نقدی طلب های شهرداری مقدور نباشد برای پیشبرد پروژه های مورد نیاز شهر حاضر هستیم با دستگاه های بدهکار و مجریان پروژه ها تهاتر کنیم، چنانچه اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه توافق کنند که طلب ها را مستقیم برای اجرای پروژه های مورد نیاز شهروندان وصول کنیم، من به عنوان استاندار کرمانشاه با همراهی معاونان و با نظارت خود کار را آغاز خواهم کرد تا هرچه سریع تر شاهد اجرای پروژه های شهری باشیم و شهروندان نتیجه این خدمات را شاهد باشند.
تو متن نوشتین
مطالعات پروژه قطار شهری کرمانشاه سال ۱۳۵۴ آغاز شد
آخه سال 54؟ اشتباه در این حد؟
لطفا تصحیح کنید.
افسوس برای شهرم که هرروز باوجود مدیران بی تدبیر آشفته تر میشود واین است ماجرای کرمانشاه هر دم ازین باغ بری میرسد و هر سال یه پروژه ناموفق؟؟؟؟؟؟