بازدید سایت : ۳۶۵۵۹

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه کی به اتمام می‌ رسد؟

عملیات اجرایی بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه اوایل سال گذشته رسما آغاز شد و قرار بود تا پایان شهریور امسال به اتمام برسد. وعده ای که تاکنون محقق نشده و کرمانشاهیان همچنان چشم انتظارند تا شاید با پایان گرفتن این پروژه، پروازهای این فرودگاه افزایش یابد.

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه کی به اتمام می‌ رسد؟
تین نیوز |

عملیات اجرایی بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه اوایل سال گذشته رسما آغاز شد و قرار بود تا پایان شهریور امسال به اتمام برسد. وعده ای که تاکنون محقق نشده و کرمانشاهیان همچنان چشم انتظارند تا شاید با پایان گرفتن این پروژه، پروازهای این فرودگاه افزایش یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بود که عملیات اجرایی پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه با حضور مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، استاندار و جمعی از مسئولین استان رسما آغاز شد. پروژه ای که باید سالها قبل شروع می شد، اما بنا به دلایل مختلف به تاخیر افتاده بود.

پروژه ای عظیم که بعد از چند دهه یعنی از سال ۱۳۵۰ که فرودگاه کرمانشاه به بهره برداری رسیده بود نظیر نداشت. در تمام این چند دهه باند فرودگاه کرمانشاه روزانه چندین نشست و برخاست انواع هواپیما را پشتیبانی می کرد، اما هیچگاه بهسازی نشده بود.

در زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه حمیدرضا سیدی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره زمان اجرای این پروژه اظهار کرد: برآورد مشاور برای اجرای طرح یکساله است، اما تلاش می کنیم کارهای اصلی باند ظرف شش ماه انجام شود و شش ماه دیگر را به انجام سایر کارهای حاشیه ای اختصاص دهیم.

سیدی با بیان اینکه بنا داریم باند را به چند قسمت تقسیم کنیم تا کار به سرعت پیش برود، یادآور شد: با توجه به اینکه باند به طور کامل از بین رفته برای ما مقرون به صرفه بود که یک باند جدید موازی باند قبلی احداث کنیم، اما موانعی که در ابتدا و انتهای باند وجود داشت، مانع این کار شد.

وی اعتبار قرارداد این طرح را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که در عمل احتمال افزایش آن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هم وجود دارد و گفت: بلحاظ اهمیتی که این طرح داشت، اعتبار و نقدینگی آن را پیش بینی کردیم و اکنون این طرح مشکل مالی ندارد.

اگرچه با اجرای طرح بهسازی فرودگاه، باند «تاکسی وی» برای انجام پروازها آماده شد تا فرودگاه کرمانشاه همچنان عملیاتی بماند، اما در این باند محدودیت نشست و برخاست در ساعات شب و همچنین برای هواپیماهای پهن پیکر وجود داشت و همین امر بر کاهش تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه بی تاثیر نبود.

پیشرفت ۲۶ درصدی طرح تا آبان ۱۴۰۲

بر اساس آنچه که سال گذشته و در آغاز اجرای این پروژه وعده داده شد، باید در پاییز سال ۱۴۰۲ پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه به نتیجه می رسید، اما تا آبان آن سال تنها حدود ۲۶ درصد پیشرفت داشت.

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه آبان سال گذشته با اشاره به آخرین وضعیت پروژه بهسازی باند فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه، افزود: این پروژه در حال حاضر حدود ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار با تمام توان در حال پیش بردن کار است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان سال است، افزود: رسیدن به این زمان به شرایط آب و هوا و توان پیمانکار بستگی دارد که پیمانکار با همه توان پای کار است، اما با توجه به شرایط آب و هوایی نمی توان زمان دقیقی را برای پایان این پروژه عنوان کرد.

بیاتی، طول باند فرودگاه که در دست بهسازی است را ۳۴۰۰ متر و عرض آن را ۶۰ متر اعلام کرد و یادآور شد: حجم کار بسیار زیاد است.

اما این پروژه تا پایان سال گذشته به نتیجه نرسید و ادامه کار بهسازی فرودگاه به سال ۱۴۰۳ کشیده شد.

پایان شهریور، آخرین وعده برای اتمام پروژه

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه تیرماه امسال در گفت و گویی دیگر با اشاره به آخرین وضعیت پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه، گفت: این پروژ هم اکنون فعال بوده و به مرحله آسفالت رسیده است. کارخانه های آسفالت در محل فرودگاه فعال هستند و سه دستگاه فینیشر نیز در حال پخش آسفالت است.

وی پیشرفت کنونی عملیات بهسازی باند فرودگاه را حدود ۵۴ درصد اعلام کرد و افزود: طبق وعده پیمانکار، عملیات بهسازی باند فرودگاه اواخر تابستان به اتمام خواهد رسید و باند جهت انجام کارهای خط کشی، لایتینگ و مارکینگ در اختیار فرودگاه قرار می گیرد.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه رقم اولیه اعتبار بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه را ۴۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هیچ مشکلی از نظر تامین اعتبار این پروژه وجود ندارد و از محل اعتبار شرکت فرودگاه های کشور و سفر ریاست جمهوری به استان، اعتبارات لازم تامین شده است.

بهسازی فرودگاه کرمانشاه آبان ماه به اتمام می رسد

اما با اتمام شهریور باز هم افتتاح این پروژه انجام نشد و کار دوباره به تاخیر افتاد و این بار پایان آبان برای اتمام بهسازی فرودگاه کرمانشاه وعده داده شد.

رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در بازدید از فرودگاه کرمانشاه با بیان اینکه بازسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه به زودی به بهره برداری می رسد، گفت: سایر بخش های فرودگاه نیز در کمترین زمان ممکن و در آینده نزدیک آماده بهره برداری خواهد شد.

مجتی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه پروژه با تمام توان در حال اجرا است، گفت: امیدواریم بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در آبان ماه به بهره برداری برسد و شاهد نشست و برخاست انواع هواپیما باشیم.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در آبان ماه به اتمام خواهد رسید و یا وعده ای جدید برای افتتاح این پروژه داده می شود؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.