بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

نقد " منوریل " در دانشگاه رازی کرمانشاه

نقد " منوریل " در دانشگاه رازی کرمانشاه
|

تین نیوز | ‌نشست «نقد و بررسی علمی پروژه قطار شهری کرمانشاه» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه رازی و مسئولین سازمان قطار شهری کرمانشاه، امروز(هفتم اردیبهشت) در محل آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد.
 
 در این نشست که به همت انجمن علمی گروه جغرافیای دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، ابتدا چند تن از اساتید دانشگاه رازی به بیان نظرات خود در خصوص این پروژه پرداختند که سهراب دل انگیزان عضو هیات علمی دانشگاه رازی در خصوص پروژه منوریل عنوان کرد: متاسفانه زمانی که در خصوص انجام مطالعات بر روی این پروژه صحبت می شود پاسخ بسیاری منفی است و این پروژه در هر صورت و به هر طریق ممکن به کرمانشاه تحمیل شد.
 
وی خاطرنشان کرد: زمانی که این پروژه هنوز اجرایی نشده بود می شد جلوی آن را گرفت، اما در حال حاضر و با کارهای اجرایی که در خصوص این پروژه انجام شده و روحیه مردم جریحه دار شده و قلب شهر کرمانشاه شکافته و تیرهای بتنی در آن کار گذاشته شده، کسی حق ندارد بگوید نباید این پروژه اجرا شود.
 
دل انگیزان تصریح کرد: اینکه دولت بخواهد تنها به خاطر کمبود بودجه و مسائل مالی پروژه منوریل را به پروژه ای که هزینه کمتری دارد تبدیل کند، برای مردم کرمانشاه قابل قبول نیست.
 
وی خاطر نشان کرد: همانطور که یارانه‌ها از تعهدات دولت قبل بوده و دولت جدید هم آن را اجرا می کند، اجرای منوریل نیز از تعهدات دولت قبل به مردم کرمانشاه بوده و این دولت نیز باید آن را اجرا کند.
 
وی افزود: به هیچ عنوان مسئله کمبود بودجه از مدیران پذیرفته نیست و نباید بی عرضگی را پشت بهانه ای به اسم کمبود بودجه پنهان کرد.
 
وی اجرای منوریل را وظیفه مدیریت ارشد استان عنوان و تصریح کرد: زمانی که شخصی مسئولیتی را قبول می کند باید تمام وظایف آن را نیز بپذیرد و به آن عمل کند.
 
وی با تاکید بر موافقت خود با اجرای پروژه منوریل، تصریح کرد: من برای روحیه مردم کرمانشاه ارزش ویژه ای قائلم و معتقدم منوریل می تواند به عاملی برای ایجاد حس رقابت پذیری کرمانشاه با سایر شهرها تبدیل شود و مردم کرمانشاه حداقل افتخار کنند در شهرشان چیزی دارند که در سایر شهرها نیست و این سیستم ریلی تنها در شهر آنها محقق شده است.
 
به گفته این استاد دانشگاه بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته در دو سال اخیر و با احتساب تاثیر منوریل در کاهش آمار تصادفات و خسارات و نیز کاهش زمان اتلافی مردم و نیز در نظر گرفتن منافع اجتماعی آن می توان با صراحت گفت این پروژه توجیه اقتصادی دارد.
 
آییژ عزمی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه رازی نیز در این نشست عنوان کرد: از آنجا که شهر کرمانشاه در بستر طولی گسترش یافته معضلات ترافیکی آن با پل های رو گذر و زیر گذر که تنها در عرض کاربرد دارند مرتفع نخواهد شد و باید یک سیستم حمل و نقل ریلی برای آن راه اندازی شود.
 
وی با اشاره به تصویب جایگزینی پروژه منوریل با LRT در استان عنوان کرد: با انجام این کار موافقم زیرا منوریل تنها در برخی کشورها اجرایی شده و قابلیت جابجایی آن نیز به اندازه LRT نمی باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: همچنین زیر گذر شدن منوریل که در یکی از شهرهای چین نیز انجام شده امکان پذیر، اما بسیار هزینه بر است.
 
عزمی به اجرای پروژه LRT در 9 کلانشهر کشور اشاره و تصریح کرد: از این نظر تجربه اجرایی شدن پروژه LRT می تواند ما را به نتیجه بخش بودن اجرای آن در شهر کرمانشاه امیدوار کند.
 
سعید سلیم ساسانی سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز در این نشست ضمن تشکر از برگزاری این جلسه عنوان کرد: ما همواره مشتاق برگزاری چنین نشست هایی بودیم تا بتوانیم از نظرات علمی اساتید استفاده کرده و آنها را در اجرای هر چه بهتر پروژه ها بکار بندیم.
 
وی به داراز کشیدن مطالعات اجرای طرح را ظلمی در حق کرمانشاه در به تاخیر انداختن اجرای این پروژه عنوان و تصریح کرد: این که بگوییم پروژه بدون مطالعه انجام گرفته قطعا منصفانه نیست.
 
ساسانی خاطر نشان کرد: سیاست دولت قبل بر اجرای منوریل در شهر کرمانشاه بود که در سال 1389 اعلام و در سال 1390 مبادله موافقت نامه پروژه انجام شد و این پروژه تنها پروژه ای در غرب کشور است که از ردیف اعتبار ملی برخوردار شد.
 به گفته این مقام مسئول مطالعات نشان می‌دهد که منوریل به خوبی پاسخگوی نیاز شهر در زمینه جابجایی مسافر در افق سال 1410 است و به لحاظ ویژگی های دیگر از جمله پاک بودن و استاندارد بودن صدای آن و نیز توجیه اقتصادی مشکلی ندارد. 
سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه با اشاره به تصویب تبدیل منوریل به سیستم قطار سبک شهری (LRT) در استان، عنوان کرد: خوشبختانه با مطالعات صورت گرفته می توان از کارهای انجام شده و نیز ستونهای منوریل برای راه اندازی این سیستم استفاده کرد.
 
به گفته ساسانی چهار درصد پایه های احداث شده برای راه اندازی سیستم LRT باید تقویت شود و این سیستم نیز قابلیت این را دارد که از سه راه 22 بهمن زیر زمین برود.
 وی تصریح کرد: در حال حاضر پیگیر تصویب این طرح در شورای عالی ترافیک کشور هستیم که در صورت تصویب و اخذ مجوز های لازم در این زمینه قطعا کار راه اندازی سیستم LRT در کرمانشاه آغاز خواهد شد.
 در این مراسم از اعضای شورای شهر کرمانشاه نیز دعوت به عمل آمده بود که در این نشست حضور نیافتند.
 
 
دل انگیزان: دولت نباید به خاطر کمبود پول منوریل را به پروژه ای با هزینه کمتر تبدیل کند
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: دولت نباید به خاطر کمبود پول منوریل را به پروژه‌ای با هزینه کمتر تبدیل کند.
 
 دکتر سهراب دل انگیزان در نشست نقد علمی پروژه منوریل کرمانشاه که در دانشگاه رازی برگزار شد، با بیان اینکه هر پروژه شهری یک کارکرد اصلی دارد، کارکرد اصلی پروژه منوریل را جابجایی مردم شهر عنوان و تصریح کرد: اما باید به خاطر داشت که همه پروژه های شهری در کنار کارکرد اصلی خود نقش های دیگری نیز بر عهده دارند که باید به آنها توجه شود.
 
دل انگیزان کمک به اقتصاد و زیبایی شهری، افزایش ضریب رقابت پذیری در زمینه مدیریت و تکنولوژی شهر، افزایش اعتماد به نفس عمومی، بحث توریست و جذب گردشگر را از جمله این نقش ها عنوان و تصریح کرد: هر پروژه نشان دهنده توانمندی مدیریت شهری است و زمانی که مردم احساس کنند مدیران توانمندی دارند اعتماد به نفس آنها افزایش یافته و این امر مشارکت مردمی در اجرای بهتر پروژه را نیز به همراه دارد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی به پروژه های مهم شهر کرمانشاه که سالهای بسیاری از زمان شروع احداث آنها گذشته اما تاکنون به سرانجام نرسیده اند اشاره کرد و افزود: از جمله این پروژه ها می توان به تعریض خیابان مدرس اشاره کرد که از سال 1337 تاکنون هنوز اجرایی نشده و به نماد بی عرضگی مدیران استان تبدیل شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: همچنین از جمله این پروژه ها می توان به پروژه تله کابین، جابجایی میدان بار، جابجایی کبابی های طاقبستان و برخی دیگر اشاره کرد که بعد از سالها از شروع اجرا پروژه هنوز به مردم تحویل داده نشده است.
 
دل انگیزان در خصوص پروژه منوریل نیز عنوان کرد: متاسفانه زمانی که در خصوص انجام مطالعات بر روی این پروژه صحبت می شود پاسخ بسیاری منفی است و به واقع به هر نحو که بود این پروژه به شهر کرمانشاه تحمیل شد.
 
وی خاطر نشان کرد: زمانی که این پروژه هنوز اجرایی نشده بود می شد جلوی آن را گرفت، اما در حال حاضر و با کارهای اجرایی که در خصوص این پروژه انجام شده و روحیه مردم جریحه دار شده و قلب شهر کرمانشاه شکافته و تیرهای بتنی در آن کار گذاشته شده، کسی حق ندارد بگوید نباید این پروژه اجرا شود.
 
دل انگیزان با بیان اینکه دولت جدید باید در قبال تعهدات دولت قبلی در شهر کرمانشاه متعهد باشد، تصریح کرد: چنانچه منوریل اجرایی نشود سند بی عرضگی مان به افلاک خواهد رسید.
 
دل انگیزان تصریح کرد: اینکه دولت بخواهد بخاطر کمبود بودجه و مسائل مالی پروژه منوریل را به پروژه ای که هزینه کمتری دارد تبدیل کند برای مردم کرمانشاه قابل قبول نیست.
 
وی خاطر نشان کرد: همانطور که پرداخت یارانه نقدی از تعهدات دولت قبل بوده و دولت جدید هم آن را اجرا می کند، اجرای منوریل نیز از تعهدات دولت قبل به مردم کرمانشاه بوده و این دولت نیز باید آن را اجرا کند.
 
وی افزود: به هیچ عنوان بهانه کمبود بودجه از مدیران پذیرفته نیست و نباید کم کاری را پشت بهانه ای به اسم کمبود بودجه پنهان کرد.
 
وی اجرای منوریل را وظیفه مدیریت ارشد استان عنوان و تصریح کرد: زمانی که شخصی مسئولیتی را قبول می کند باید تمام وظایف آن را نیز بپذیرد و به آن عمل کند.
 
دل انگیزان مخالفان پروژه منوریل را چند گروه اعلام کرد و افزود: دلایل بسیاری مخالفان زمانی کاربردی است که پروژه اجرا نشده بود و حال که پروژه اجرا شده نمی توان این دلایل را پذیرفت.
 
وی با تاکید بر موافقت خود با اجرای پروژه منوریل تصریح کرد: من برای روحیه مردم کرمانشاه ارزش ویژه ای قائلم و معتقدم منوریل می تواند به عاملی برای ایجاد حس رقابت پذیری کرمانشاه با سایر شهر ها تبدیل شود و مردم کرمانشاه حداقل افتخار کنند در شهرشان چیزی دارند که در سایر شهرها نیست و این سیستم تنها در شهر آنها محقق شده است.
 
به گفته دل انگیزان اجرای منوریل می تواند نشان دهنده میزان توان مدیران استان باشد که بالاخره پروژه ای در این ابعاد در شهر کرمانشاه اجرایی و به پایان می رسد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطر نشان کرد: اجرای این پروژه در شهر کرمانشاه و اختصاص اعتبار مناسب به آن می تواند مردم کرمانشاه را از اهمیت دولت به آنها آگاه کند و آنها احساس نکنند که دولت به آنها توجهی ندارد.
 
به گفته این استاد دانشگاه بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته در دو سال اخیر و با احتساب تاثیر منوریل در کاهش آمار تصادفات و خسارات و نیز کاهش زمان اتلافی مردم و نیز در نظر گرفتن منافع اجتماعی آن، می توان با صراحت گفت این پروژه توجیه اقتصادی دارد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.