بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
منوریل کرمانشاه به تاریخ پیوست

مردم کرمانشاه تا ۲ سال دیگر سوار قطار سبک شهری می‌شوند

مردم کرمانشاه تا ۲ سال دیگر سوار قطار سبک شهری می‌شوند

تین نیوز | ‌معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از بهره‌برداری از بخشی از سیستم قطار سبک شهری(L.R.T) کرمانشاه در صورت تخصیص مناسب اعتبارات و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم تا دو سال آینده خبر داد.
 
مهندس مجتبی نیک کردار در نشست خبری امروز (17 خرداد ماه) با اشاره به تصویب تغییر منوریل به سیستم قطار سبک شهری‌(L.R.T) کرمانشاه در شورای عالی ترافیک کشور، عنوان کرد: خوشبختانه با سه ماه پیگیری مجدانه توانستیم وضعیت سیستم حمل و نقل ریلی کرمانشاه را از بلاتکلیفی پنج ساله نجات دهیم.
 
نیک کردار عنوان کرد: با تصویب تغییر سیستم منوریل به قطار سبک شهری در تاریخ یازدهم خرداد ماه سال جاری عملا منوریل به تاریخ پیوست و از این پس سیستم قطار سبک شهری در شهر کرمانشاه اجرایی خواهد شد.
 
وی عنوان کرد: بر اساس این مصوبه از محدوده تاق بستان تا سه راه 22 بهمن سیستم قطار سبک شهری به صورت روگذر و با استفاده از ظرفیت ستونهای احداث شده منوریل اجرایی خواهد شد و از سه راه 22 بهمن تا میدان فردوسی بصورت زیرگذر اجرا می‌شود.
 
نیک کردار با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده امکان استفاده از ستون‌های منوریل در سیستم L.R.T نیز فراهم است، اظهار کرد: بر اساس این مطالعات به منظور استفاده از ستون‌های منوریل در اجرای پروژه قطار سبک شهری، هشت درصد ستون‌ها نیاز به تقویت داشته و مابقی ستون‌ها بدون تغییر قابل استفاده هستند.
 
به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه به منظور احداث سیستم قطار سبک شهری، بر روی این ستون‌ها عرشه نصب خواهد شد که مطالعات انجام این کار ظرف دو ماه آینده تکمیل و وارد فاز اجرایی خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: انتخاب مشاور به منظور طراحی تونل در مناطقی که سیستم قطار سبک شهری بصورت زیرگذر انجام می‌شود، نیز ظرف یک ماه آینده انجام خواهد شد که پس از آن پیمانکار پروژه انتخاب و کار اجرای تونل نیز انجام خواهد شد.
 
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطر نشان کرد: به احتمال زیاد اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده کار احداث تونل نیز وارد فاز اجرایی خود خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه احداث پروژه قطار سبک شهری در دو جبهه کاری از میدان تاق بستان تا سه راه 22 بهمن و از سه راه 22 بهمن تا میدان فردوسی انجام خواهد شد، عنوان کرد: این کار موجب افزایش سرعت پروژه خواهد شد و امیدواریم در صورت تخصیص مناسب اعتبارات بتوانیم پروژه قطار سبک شهری را ظرف چهار سال آینده تکمیل و به مردم کرمانشاه تحویل دهیم.
 
به گفته نیک کردار، پروژه قطار سبک شهری همانند طراحی‌های انجام شده برای منوریل 13 ایستگاه خواهد داشت که سعی شده این 13 ایستگاه به مراکز تجاری و اداری نیز تبدیل شوند.
 
وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا طراحی های شکیلی برای ایستگاهای قطار سبک شهری صورت گیرد تا این ساختمان‌ها بتوانند به زیبایی منظر شهری کرمانشاه نیز کمک کنند.
 
نیک کردار اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح سیستم قطار سبک شهری کرمانشاه را 632 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: نیمی از اعتبارات را دولت و نیم دیگر را شهرداری کرمانشاه متقبل خواهد شد.
 
به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه دولت تاکنون 78 میلیارد تومان از اعتبار پروژه را پرداخت کرده و شهرداری کرمانشاه نیز با واگذاری زمین بخشی از اعتبارات را پرداخت کرده است.
 
وی با بیان اینکه احداث تونل هزینه‌های پروژه قطار سبک شهری را 100 میلیارد تومان نسبت به منوریل افزایش داده است، عنوان کرد: این در حالیست که هزینه خرید ناوگان قطار سبک شهری نسبت به منوریل 150 میلیارد تومان کمتر است و این امر موجب صرفه جویی 50 میلیارد تومانی در زمینه احداث قطار سبک شهری نسبت به منوریل شده است.
 
نیک کردار در خصوص وجود برخی مشکلات از قبیل شبکه‌های فرسوده فاضلاب در محدوده خیابان مدرس به منظور زیر گذر شدن قطار سبک شهری در این محدوده عنوان کرد: قطار سبک شهری بین 12 تا 20 متر به زیر زمین خواهد رفت و این ارتفاع موجب خواهد شد که پروژه به هیچ یک از تاسیسات زیر زمین بر نخورد.
 
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه عنوان کرد: حفر تونل به وسیله دستگاه حفار انجام خواهد شد و کار در زیر زمین پیگیری می‌شود و انجام این کار هیچ مشکلی را در محدوده خیابان مدرس ایجاد نخواهد کرد و وضعیت تردد در این خیابان همچون گذشته بدون مشکل ادامه خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه در صورت تکمیل هر بخش از پروژه امکان استفاده از سیستم قطار سبک شهری برای مردم وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم با انجام زیر ساخت‌های پروژه، مردم کرمانشاه تا دو سال دیگر بتوانند از بخشی از پروژه قطار سبک شهری استفاده کنند.
 
نیک کردار همچنین در خصوص دلایل تغییر سیستم منوریل به قطار سبک شهری، منوریل را سیستم فانتزی عنوان کرد که تنها در شهرهای توریستی کاربرد داشته و قابل استفاده برای حمل انبوه مسافر نیست.
 
به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از زمان اختراع سیستم منوریل در جهان در سال 1821 میلادی تنها 300 کیلومتر از این سیستم در سطح جهان احداث شده که همین امر نشان از ناکارآمد بودن این سیستم در زمینه حمل مسافر در سطح جهان است.
 
وی خاطر نشان کرد: مصوبه شورای شهر کرمانشاه مبنی بر زیرگذر شدن منوریل از محدوده میدان آزادی تا میدان فردوسی عملا اجرای این پروژه را در محدوده مذکور غیر ممکن و موجب بلاتکلیفی پنج ساله این پروژه شده بود که خوشبختانه با تغییر سیستم از منوریل به L.R.T عملا پروژه از بلاتکلفی درآمد.
 
نیک کردار تصریح کرد: اجرای روگذر منوریل در محدوده میدان آزادی تا میدان فردوسی با توجه به ضخامت ستونهای آن عملا تردد خیابان مدرس را مختل و هویت و منظر این خیابان را از بین می‌برد که همین امر اجرای رو گذر آن را در این محدوده غیرممکن کرده بود.
 
به گفته این مقام مسئول علاوه بر از بین رفتن هویت خیابان مدرس، اجرای روگذر منوریل در این محدوده مخالفت میراث فرهنگی را نیز به دلیل تاریخی بودن بخشی از خیابان مدرس در پی داشت.
 
وی میزان جابجایی مسافر توسط سیستم قطار سبک شهری بین 15 تا 25 هزار نفر در ساعت عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که حداکثر ظرفیت جابجایی مسافر توسط منوریل 15 هزار نفر است و با توجه به افق 1410 شهر کرمانشاه که میزان جابجایی مسافر آن بیش از 16 هزار نفر تخمین زده شده، قطعا منوریل جوابگوی جابجایی مسافر در شهر کرمانشاه نبود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.