بازدید سایت : ۳۵۰۴۷
به گزارش خبرنگار و پژوهشگر تین، رحیم غازی؛ نویسنده مقاله " از دیدگاه روستایی تا اکوتوریسم شهر هوشمند، توسعه اقامتگاه بومگردی در مشهد".

◄ همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری

برای کسانی که در تجارت گردشگری و توسعه شهری فعالیت می کنند، رویکرد مشهد طرحی برای موفقیت ارائه می دهد. با اتخاذ استراتژی‌ها، الگو ها و ابزارهای مشابه، کسب‌وکارها می‌توانند خود را با روندهای نوظهور گردشگری پایدار و هوشمند هماهنگ کنند و اطمینان حاصل کنند که در خط مقدم این تحول صنعت هیجان‌انگیز باقی می‌مانند.

همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری
تین نیوز

بخش اول

برای ارائه تحلیلی از چشم انداز آینده و فرصت های بالقوه در همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری که در رابطه و ذیل توسعه و تسهیل زیارت با هدف تبدیل صنعت گردشگری به بخش پایدار و انعطاف پذیر است، باید بدانیم تمرکز این طرح بر روی: بهبود میزبانی، زیرساخت و دسترسی گردشگری. افزایش تجربه کلی گردشگری. فراگیر شدن گفتگوی بین فرهنگی گردشگران و جامعه محلی، پررنگ شدن حس تعلق. دیجیتالی سازی و اتصال جامع. همسان سازی توسعه و ارتقای محصول گردشگری. تنوع بخشیدن به مجموعه گردشگری از طریق گردشگری چند بعدی؛ تمرکز دارد.

مواد بیانیه توسط دبیر علمی همایش قرائت شد. محمد قاسمی خوزانی گفت: 1. هم افزایی حکمراویی و سیاست گذاری تمدن ایرانی اسلامی از طریق همسوسازی دیدگاه های منطبق با زیارت و گردشگری 2. تلاش برای یکپارچه سازی ظرفیت های زیارتی-گردشگری شهری در پیکره هویت واحد شهرهای زیارتی 3. تدوین سازی کارهای نظام مند دیپلماسی گردشگری به عنوان ابزاری برای صلح و مدیریت بحران ها 4. تلاش برای افزایش ماندگاری زائر از طریق نوآوری و توسعه و تنوع بخشی جاذبه ها و تنوع بخشی در فعالیت های گردشگری در مقاصد گردشگری 5. تقویت رقابت پذیری گردشگری از طریق مدیریت تسهیل مقصد ایران با رویکرد مدیریت یکپارچه گردشگری 6. برنامه ریزی و تلاش برای توزیع متوازن زمانی و مکانی حضور زائران در مقاصد زیارتی برای مدیریت بهینه خدمات شهری در راستای توسعه پایدار

بخش دوم

برای به دست آوردن درک عمیق تر از همایش، پنج سوال روشنگر را یکی یکی بررسی می کنیم. هدف جمع‌آوری بینش‌های دقیق درباره توسعه است تا بتوان از نگاه جامعه محلی به اکوتوریسم شهر مشهد، به طور مؤثر با صنعت گردشگری ارتباط برقرار کرد.

1. موضوعات اصلی همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری و انواع ذینفعان در آن را توضیح دهید؟ این اطلاعات به شناسایی حوزه های کلیدی کمک می کند. قاسمی خوزانی با بیان اهمیت گردشگری و زیارت به محور های همایش اشاره کرد:

  • مفاهیم، تشابهات و افتراق های نظری زیارت، گردشگری مذهبی، گردشگری فرهنگی
  • مدیریت یکپارچه و حکمروایی خوب زیارت و گردشگری
  • نوآوری در زیرساخت ها و ارائه خدمات به زائران و گردشگران
  • رهیافت های نوین در سازماندهی مقاصد زیارتی و گردشگری
  • زیارت و سازماندهی فضای شهری
  • سازماندهی و ارائه راهکارهای خدمات اقامتی نوین به زائران و گردشگران مشهد
  • راهکارهای ارتقا جایگاه دفاتر خدمات مسافرتی و هیئات مذهبی در توسعه زیارت و گردشگری مذهبی
  • توسعه زیارت و گردشگری مذهبی (فرصت ها، چالش ها و راهکارها)
  • فرصت های کارآفرینی و اشتغال زایی زیارت و گردشگری
  • آمایش و ساماندهی فضای سکونتگاه های زیارتی و گردشگری شهری و روستایی
  • نقش بقاع متبرکه در ایجاد ارامش معنوی و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی
  • بقاع متبرکه ونقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی
  • نقش بقاع متبرکه در پایداری فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی
  • بازاریابی، تبلیغات و بررسی بازارهای هدف زیارت و گردشگری مشهد
  • آلودگی های زیست محیطی زیارت و گردشگری در شهر مشهد

دبیر علمی از تلاش های حامیان و برگزارکنندگان قدردانی کرد و از دانشگاه فردوسی مشهد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، نیروی انتظامی خراسان رضوی، انجمن علمی گردشگری ایران، اداره کل اوقاف و امور خیریه، انجمن ژئوپلوتیک ایران، انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز مطالعات آفریقا، شورای اسلامی شهر مشهد، موسسه تحقیقات و آموزش و مشاوره شهرداری های خراسان رضوی، انجمن سنجش از راه دور و GIS ایران، کمیسیون علوم اطلاعات جغرافیایی(GISc)؛ نام برد.

برای درک عمیق شبکه بزرگ ذینفعان می دانیم که انواع ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم با حامیان و برگزارکنندگان همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، جزو ذینفعان محسوب می شوند، به عنوان مثال حتی صاحبان اقامتگاه های بومگردی که با میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مرتبط است.

2. از نظر نوآوری در زیرساخت‌ها و خدمات به زائران و گردشگران، چه موضوعات یا پروژه‌هایی مشخص است که در همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفته یا به نمایش گذاشته شده است؟ درک این موارد می تواند به برجسته کردن تحولات کلیدی در گردشگری پایدار کمک کند.

برخی ازموضوعات و پروژه های خاص که در همایش مورد بحث یا نمایش قرار گرفتند عبارتند از: سند ملی زیارت. مسئله شناسی مهمان نوازی در مشهد. تشابهات و تباینات زیارت، گردشگری مذهبی و فرهنگی. نقش فناوری های هوشمند بر رفتارشناسی زائران؛ رویکرد سیاست گذارانه. راهکارهایی برای ارتقای کیفیت فرهنگ میزبانی و ارائه خدمات به گردشگران. چالش های ایجاد نظم و امنیت پایدار در گردشگری. از دیدگاه روستایی تا اکوتوریسم شهر هوشمند: توسعه بوم‌گردی در مشهد؛ رویکرد هوشمند.

کارگاه های آموزشی برگزار شده در همایش: ارگاه آموزشی استفاده از spss در تحقیقات گردشگری. کارگاه تعیین ظرفیت اکولوژیک گردشگری (به روش مختوم). کارگاه تفکر طراحی در صنعت گردشگری. نحلیل اقتصادی طرح های گردشگری با نرم افزار کامفار. اصول تهیه و تدوین پیش طرح سرمایه گذاری گردشگری (pre-fs).

این پروژه ها، مطالعات و کارگاه ها تصویر روشنی از کاربردهای عملی و فرصت های آموزشی در همایش ارائه می دهند.

3. با توجه به مواد چهارم و ششم بیانیه همایش ملی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، آیا می‌توان چالش‌های کنونی یا زمینه‌های بهبودکننده را که از اهداف همایش است، بیان کرد؟ این سوال به درک زمینه و عمق مسائل برای گردشگری پایدار کمک می کند.

بیان چالش ها وابسته به بررسی روندهای گردشگری است. برای ردیابی بررسی روند ها و پیشرفت های نوین در گردشگری بخش سوم گزارش را مطالعه کنید. چالش هایی مانند: همسویی اکوتوریسم با توسعه پایدار شهری و هویت شهری. تقویت حس تعلق جوامع محلی و بازدیدکنندگان، گفتگوی بین فرهنگی. بکارگیری رویکردهای هوشمند برای چالش های شهری و توسعه اکوتوریسم. ارزیابی تأثیر و عملکرد اکوتوریسم برای بهبود مستمر. اینها زمینه های روشنگری هستند، که به هسته توسعه پایدار اکوتوریسم در مشهد می پردازند. بیایید به هر یک بپردازیم:

  • همسویی با توسعه پایدار شهری: اکوتوریسم در مشهد را می توان با حصول اطمینان از اینکه به حفظ منابع طبیعی کمک می کند، به فرهنگ ها و سنت های محلی احترام می گذارد و منافع اقتصادی برای جامعه فراهم می کند، با توسعه شهری پایدار همسو می کند. این همسویی شامل:

برنامه ریزی: تدوین برنامه های جامعی که اصول پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد. زیرساخت: ایجاد اقامتگاه ها و امکانات سازگار با محیط زیست که اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند. مشارکت جامعه: مشارکت دادن ساکنان محلی در فرآیند برنامه ریزی برای اطمینان از اینکه توسعه منعکس کننده نیازهای آنها و حفظ هویت شهری است.

  • تقویت حس تعلق و گفتگوی بین فرهنگی: اکوتوریسم می تواند حس تعلق را تقویت کند و گفتگوی بین فرهنگی را از روش های زیر ارتقا بخشد:

تجربیات فرهنگی: ارائه تجربیات معتبر که آداب و رسوم و میراث محلی و شهر را به نمایش می گذارد. آموزش: ارائه برنامه های آموزشی که درک و فهم فرهنگ های مختلف را ترویج می کند. مشارکت: تشویق بازدیدکنندگان و افراد محلی برای برگزاری و یا شرکت در تبادلات فرهنگی و رویدادهای اجتماعی.

  • رویکرد هوشمندانه برای رسیدگی به مشکلات شهری: یک رویکرد هوشمند به اکوتوریسم می‌تواند حل مسئله را آسان کند، از طریق:

راهکارهای هوشمند: استفاده از فناوری برای مدیریت کارآمد منابع و بهبود کیفیت خدمات شهری. تجزیه و تحلیل داده ها: برای شناسایی الگوها و روندهایی که می تواند تصمیم گیری بهتری را ارائه دهد. نوآوری: تشویق راه حل های نوآورانه برای چالش های شهری، مانند توزیع متوازن خدمات و مشارکت های گردشگری، تراکم ترافیک و مدیریت زباله.

  • ارزیابی تأثیر و عملکرد توسعه اکوتوریسم، شامل موارد زیر است:

معیارها: ایجاد معیارهای واضح برای اندازه گیری موفقیت، مانند رضایت بازدیدکنندگان، تأثیرات زیست محیطی و رشد اقتصادی. نظارت: پیاده‌سازی سیستم‌هایی برای نظارت مستمر بر این معیارها. حلقه بازخورد: ایجاد یک حلقه بازخورد که امکان ارزیابی منظم و انطباق استراتژی ها را فراهم می کند.

ادامه پرسش ها درباره فعالیت ها و ارتباطات ذینفعان است که پرسش های چهارم و پنجم در کنار یکدیگر پاسخ های مختصر اما جامعی ارائه می دهند. برای تمرکز، بصورت یکپارچه برای شما بیان می شود.

4. پیش بینی همکاری بین ذینفعان مختلف مانند مقامات محلی، مشاغل و جامعه را در توسعه و مدیریت اکوتوریسم در مشهد چگونه خواهد بود؟

5. آیا می توان نوعی شبکه را بین ذینفعان برای پویایی جریان گردشگری در مشهد متصور شد؟ چه مکانیسم ها یا پلتفرم هایی می توانند این شبکه را تسهیل کنند؟

در کنفرانس اخیر، مدیران شهری و کارشناسان گرد هم آمدند تا در مورد آینده اکوتوریسم در مشهد بحث کنند و تعهد این شهر به توسعه پایدار شهری را برجسته کردند. این همایش، ظرفی از ایده‌ها و نوآوری‌ها، مجموعه‌ای از پروژه‌های آینده‌نگر را با هدف تبدیل مشهد به مقصدی پیشرو برای اکوتوریسم به نمایش گذاشت.

یکی از ابتکارات برجسته ارائه شده "نمایشگر هوشمند برای طرح های گردشگری شهری" بود. این دستگاه پیشرفته از هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ برای ارائه تجربیات شخصی گردشگری استفاده می‌کند و علایق و بودجه‌های متنوع بازدیدکنندگان را تامین می‌کند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف، نمایشگر توصیه‌های مناسبی را ارائه می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که گردشگران می‌توانند بیشترین استفاده را از زمان خود در مشهد داشته باشند.

تکمیل کننده این شگفتی فناوری، سرویس "نقاشی هوشمند خاطرات گردشگری شهر" است. این پلتفرم خلاقانه به گردشگران اجازه می دهد تا تجربیات خود را در مشهد از طریق آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی جاودانه کنند و جوهر میراث شهر را در قالبی منحصر به فرد و قابل اشتراک به تصویر بکشند.

در این کنفرانس همچنین بر اهمیت همکاری ذینفعان تاکید شد. یک شبکه پیشنهادی بین مقامات محلی، مشاغل و جامعه با هدف ایجاد یک جریان گردشگری پویا، افزایش جذابیت شهر و تضمین تجربه گردشگری، یکپارچه تر است.

این ابتکارات فقط در مورد پذیرش فناوری نیست. آنها در مورد ایجاد یک چشم انداز گردشگری پایدار، فراگیر و فرهنگی غنی هستند. همانطور که مشهد به سمت این چشم انداز حرکت می کند، شهر الگویی را برای سایرین ایجاد می کند و ثابت می کند که با نوآوری و همکاری می توان فضاهای شهری را به عنوان قطب های اکوتوریسمی پررونق دوباره تصور کرد.

باید بر اساس استانداردها و مقررات صنعت گردشگری از قبیل قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه گردشگری، آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، ضوابط اقامتگاه های بومگردی، دستورالعمل اجرایی برنامه اشتغال فراگیر، مصوبات هیات مقررات زدایی؛ طراحی، برنامه ریزی و ارائه شود تا کیفیت و رفاه برای گردشگران و جامعه محلی تضمین شود.

برای کسانی که در تجارت گردشگری و توسعه شهری فعالیت می کنند، رویکرد مشهد طرحی برای موفقیت ارائه می دهد. با اتخاذ استراتژی‌ها، الگو ها و ابزارهای مشابه، کسب‌وکارها می‌توانند خود را با روندهای نوظهور گردشگری پایدار و هوشمند هماهنگ کنند و اطمینان حاصل کنند که در خط مقدم این تحول صنعت هیجان‌انگیز باقی می‌مانند.

بخش سوم

در عصر حاضر توجه به آخرین روندها و تحولات در برنامه ریزی و توسعه گردشگری حول محور ایجاد صنعتی انعطاف پذیرتر، پایدارتر و فراگیرتر است. در ادامه برخی از روندهای کلیدی و پیشرفت های نوینی که در حال تغییر شکل صنعت هستند را مختصر معرفی می کنیم.

  • آخرین روندها:

ایمنی و پاکیزگی: پس از همه‌گیری، تمرکز بیشتری بر استانداردهای بهداشتی وجود دارد. نفوذ رسانه های اجتماعی: نقش آنها در برنامه ریزی سفر و به اشتراک گذاری تجربیات همچنان در حال رشد است. سفرهای تفریحی: ترکیب سفرهای تجاری و تفریحی در حال محبوب شدن است. منحصر به فرد بودن مقصد: مسافران به دنبال تجربیات منحصر به فرد و معتبر هستند. سفر متحول کننده: تغییر به سمت تجربیات سفر که رشد شخصی را ارائه می دهد. پایداری و مشارکت اجتماعی: تأکید بر رویه‌های سازگار با محیط زیست و مزایای جامعه محلی. فناوری برای مدیریت بیش از حد گردشگری: استفاده از راه حل های فنی برای توزیع ترافیک توریستی و حفاظت از مقاصد.

  • پیشرفت های نوین:

اکوتوریسم: تقاضای فزاینده ای برای سفر وجود دارد که از محیط زیست و جوامع محلی حمایت می کند. سفر بدون تماس: بیومتریک و راه حل های دیجیتال سفر را ایمن تر و کارآمدتر می کند. هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی برای توصیه های سفر شخصی و اتوماسیون خدمات مشتری استفاده می شود. گردشگری فراگیر: فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال افزایش تجارب گردشگران هستند. اینترنت اشیا (IoT): دستگاه های IoT کارایی عملیاتی و تجربیات مهمان را در اقامتگاه ها بهبود می بخشند. داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل: بینش‌های مبتنی بر داده به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا پیشنهادات خود را با اولویت‌های مسافران تطبیق دهند. بلاک چین: این فناوری برای تراکنش های ایمن و شفاف در صنعت در حال بررسی است.

این روندها و پیشرفت ها با تمرکز بر توسعه شهری پایدار و راه حل های گردشگری هوشمند، هماهنگ است. با قرار گرفتن در جریان این پیشرفت‌ها، می‌توان اطمینان حاصل کرد که خدمات مرتبط و رقابتی در چشم‌انداز گردشگری در حال تحول باقی می‌مانند.

بخش پایانی

گفتگوی بین فرهنگی

برای ایجاد یک کنش اجتماعی در مقیاس فردی، پرسش و پاسخ می تواند به عنوان ابزاری کلاسیک استفاده شود. برای درک بهتر پیام، همواره سوالات کلیدی در مورد اکوتوریسم شهر هوشمند مشهد که از جمله فعالیت ها و پیگیری های گزارش است، وجود دارد. برای هم اندیشی نگاهی به مفاهیم اصلی و بررسی منابع ضروری، میتواند کمک شایانی داشته باشد:

مفاهیم اصلی:

توسعه پایدار شهری: درک چگونگی هماهنگی اکوتوریسم با پایداری شهری.

فناوری نوآورانه: نقش هوش مصنوعی، کلان داده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در افزایش تجارب گردشگری.

مشارکت جامعه: اهمیت مشارکت ذینفعان محلی در برنامه ریزی و توسعه گردشگری.

منابع ضروری:

مواد همایش: ارائه ها، مقالات و کارگاه های کنفرانس.

کارشناسان: سخنرانان کلیدی و ذینفعان.

گزارش های صنعت: گزارش های اخیر در مورد روندهای گردشگری و پیشرفت های فناوری.

سوالات کلیدی:

موضوعات همایش چگونه اهداف گردشگری پایدار را پیش می برد؟

چه فناوری‌های نوآورانه‌ای در حال معرفی هستند و چگونه بر گردشگری تأثیر می‌گذارند؟

جوامع محلی از چه راه هایی در توسعه اکوتوریسم مشارکت دارند؟

  • 20240530_085319
  • 20240530_105439
  • 20240530_170004
  • 20240601_113855
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.