بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

واریان، بهشتی در حاشیه سد کرج

واریان، بهشتی در حاشیه سد کرج
 هفته‌نامه حمل و نقل |

جاده کرج - چالوس یکی از جاده‌های زیبا و چهارفصل در سطح جهان شناخته می‌شود که نه‌تنها میزبان بازدیدکنندگان داخلی است، بلکه پذیرای گردشگران خارجی هم می‌باشد و دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی ست. این جاده استان تهران و البرز را به مازندران متصل می‌کند و باوجود عرض کم و پرپیچ‌وخم بودن بازهم مسیر انتخابی بسیاری از مردم برای مسافرت به شمال کشور می‌باشد؛ اما در میان کسانی که مسافر دائمی یا گاه‌گدار این جاده هستند چند درصد از جاذبه‌های گردشگری و چشمگیر آن اطلاع دارند و در طول سفر وقتی هم برای بازدید از این اماکن در نظر می‌گیرند؟ البته نبود اطلاعات یکی از دلایل کم‌توجه‌ی گردشگران است که در این شماره با ارائه مطلبی در مورد روستای واریان که جزو شش روستای گردشگری استان البرز به ثبت رسیده، سعی دربرداشتن گامی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری کم رونق میهن عزیزمان ایران، داریم.
 
روستای زیبای واریان کرج، در بخش شرقی سد امیرکبیر (کرج)  و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس واقع است که دورنمای زیبایی از جاده کرج - چالوس دارد و با همین فاصله زیاد هم زیبایی‌اش نمایان است. این روستا قبل از احداث سد در بستر کنونی دریاچه سد کرج قرار داشت. بعد از ساخت سد در سال ۱۳۴۰ تعدادی از باغ‌های اهالی واریان در حاشیه شرقی سد قرار می‌گیرد که این باغ‌ها هیچ راه دسترسی جز قایق نداشتند که همان باغ‌ها، واریان امروزی را تشکیل داده‌اند و به همین دلیل واریان امروزی به‌عنوان تنها روستای آبی ایران مطرح است که تنها راه دسترسی به آن گذر از آب به‌وسیله قایق است و در سرشماری سال ۱۳۸۵ دارای جمعیت ۲۳۸ (۶۶ خانوار) بوده است.
 
(پس از ساخت سد سکنه واریان قدیم  که حتی جاده ماشین‌رو هم داشته به مناطق بالاتری کوچ داده شدند که واریان امروزی است) روستای واریان کرج نگین سبزرنگی است که کوه‌های اطراف قاب زیبایی برایش درست کرده‌اند و دریاچه سد کرج با انعکاس تصویر  این مجموعه جلوه‌اش را دوچندان می‌کند. همان‌طور که گفته شد ورودی واریان تقریباً در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس است با تابلوی کوچکی که خواندنش نیاز به‌دقت دارد و روی آن نوشته: روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع. بعد از جاده‌ای کوتاه با شیب نسبتاً تند، نگهبانی از طرف سازمان آب حضور دارد که رفت‌وآمدها را کنترل می‌کند (حدود هفتاد درصد زمین‌های  روستا جزو دارایی‌های سازمان آب است)،  پشت سرش پارکینگ کوچکی که مخصوص سکنه واریان است به چشم می‌خورد.زمان بخت‌آزمایی شما رسیده که بازمان رسیدن قایق برای رفتن به روستا ارتباط مستقیم دارد و خوش‌شانس‌ترین افراد آن‌هایی هستند که هنگام آمدن قایق در همین سو حضورداشته باشند چرا که رفت‌وآمد قایق به غیرازاینکه از ساعت ۷. ۵ صبح تا ۱۳ و از ۱۵ تا ۲۳ شب می‌باشد قاعده و قانون خاصی ندارد و این انتظار سابقه‌ای ۲ ساعته هم داشته است. در طول فصل تابستان به علت تردد زیاد تعداد قایق‌ها به ۱۰ عدد هم می‌رسد و در تمام سال هر شب یک قایقران موظف است در روستا بماند تا اگر مسئله‌ای برای اهالی روستا پیش بیاید آنها را به جاده برساند.
 
هرگونه آلودگی ممنوع
علت پاکیزگی هوای غیرقابل‌باور این روستا که در حدود ۷۰ کیلومتری تهران قرار دارد، ممنوعیت حضور هرگونه ماشین، موتور و حتی دوچرخه است و این مسئله یکی دیگر از وجوه منحصربه‌فرد این روستای دیدنی است. پس از رفتن به روستا و گشت زنی در آن علاوه بر دیدن مناظر بکر و بدیع طبیعی، متوجه مسائل کم‌نظیری می‌شوید از قبیل نبودن مغازه سوپرمارکت، مشترک بودن حیاط خانه‌ها به‌دلیل نداشتن درودیوار برای حیاط‌ها، وجود مسجد جامع با سرویس بهداشتی و...اگر از لغت‌نامه دهخدا درباره این روستا سراغ بگیرید، می‌خوانید: «واریان» نام دهی است از دهستان ارنگه کرج از شهرستان تهران واقع در ۲۵ هزار گزی شمال شرقی کرج و کنار جاده کرج به چالوس در دره رود کرج.
 
ناحیه‌ای است سردسیر و دارای ۱۰۶۸ تن سکنه است. آب آن از رود کرج و چشمه‌سار تأمین می‌شود و محصول آن غلات و میوه و لبنیات و عسل و دارای باغ‌های میوه است. شغل اهالی زراعت و گله‌داری و کرباس‌بافی و گیوه‌سازی است دارای دبستان و راه ماشین‌رو است.در سال‌های گذشته هتلی هم به نام روستای واریان و مشرف‌به سد کرج ساخته شد که بعدها به علت جلوگیری از آلودگی آب دریاچه، این هتل به همراه تأسیسات تمرینی ارتش و اردوگاه‌های نظامی پیرامونی آن تخریب شد. به‌هرحال اگر اهل سفر هستید و دنبال مکانی برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای این روزها می‌گردید واریان پیشنهادی است که ارزش سیر و سیاحت آخر هفته را برای شما دارد.

لینک خبر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6860
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.